مناسبت های شنبه 23 دي ماه سال 1385 هجري شمسي

13 01 2007
کد خبر : 3342510
تعداد بازدید : 48
۲۳ دي ماه سال 1385 هجري شمسي؛ برابر با 23 ذيحجه سال 1427 هجري قمري و 13 ژانويه سال 2007 ميلادي

28 سال پيش درچنين روزي - 23دي ماه سال1357هجري شمسي: درپي وقوع تظاهرات و راهپيمايي درشهرهاي قزوين و سيرجان زدوخورد شديدي ميان نظاميان شاه و مردم درگرفت و عده‎اي ازمردم مسلمان و انقلابي شهيد يا مجروح شدند. نظيراين راهپيمايي درشهرهاي ديگرنيزبرپا شد و درنهايت به اخراج كاركنان خارجي ازشركتها و بسته شدن بسياري ازكارخانه‎هاي خارجي انجاميد. همچنين درهمين روز صدها هزارنفرازدانشجويان دانشگاه تهران به همراهي جمعي ازمردم كه درمحوطه دانشگاه تهران اجتماع كرده بودند با سردادن شعارهايي مخالفت خود را با شاه و دولت بختياراعلام كردند و بازگشت امام خميني را به كشور، خواستارشدند. اين اجتماع عظيم زماني تشكيل شد كه مأموران رژيم طاغوت محدوده دانشگاه را محاصره كرده بودند. دراين روزحضرت امام خميني(ره) با فرستادن پيامي ضمن هشداربه مردم و تأكيد برلزوم هوشياري آنان مقابل خائنان و اشرار، ملت ايران را ازتوطئه‎ها و شايعات تفرقه افكنانه ايادي رژيم آگاه كردند. حضرت امام دربخشي ازپيام خويش فرمودند: «من به ملت شريف و جميع جناحهاي نظامي و انتظامي به حكم تكليف الهي و ملي هشدارمي‎دهم كه با بيداري و شجاعت اخلاقي يكي ديگرازآخرين توطئه‎ها را خنثي كنيد».

20 سال پيش درچنين روزي - 23دي ماه سال1365هجري شمسي: عمليات كربلاي 6با رمزيا فاطمةُ الزهرا(س)درشمال سومارآغازشد. اين عمليات را نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران به منظور آزادسازي ارتفاعات شمال سومارانجام داد. شماركشته شدگان و مجروحان دشمن درعمليات كربلاي 6 بيش از3000تن ذكرشد.

28 سال پيش درچنين روزي - 23دي ماه سال1357هجري شمسي: شاه شوراي سلطنت را تشكيل داد. او تني چند ازمهره‎هاي سياسي وابسته را به اين كارگمارد تا امواج خروشان انقلاب اسلامي را خروشاند. شاه نظرداشت با اين اقدام ملت مسلمان و انقلابي را به حفظ رژيم پهلوي متقاعد سازد مشروط براينكه اختيارات شاه دررأس حكومت محدود شود. اما ملت انقلابي براي آشكاركردن مخالفتشان با تجمع درخيابانها و سردادن شعرهاي انقلابي بارديگر بركناري شاه را فريادكردند. همچنين درهمين روزحضرت امام خميني)ره( بيانيه‎اي داشتند كه تا چند روزديگردولتي تازه تشكيل خواهندداد كه همه اعضاي آن را ازپيش تعيين كرده‎اند و همه آنان درايران بسرمي‎برند.

1081 سال پيش درچنين روزي - 23 ذيحجه سال 346 هجري قمري :« ابوالحسن مسعودي» مورخ مشهور و دانشمند مسلمان بدرود حيات گفت. او از علماي برجسته قرن چهارم هجري قمري و از اهالي بغداد بود . اين مورخ گرانقدر سفرهاي متعددي كرد به آذر بايجان، گرگان، شام ، فلسطين ، هند و چين و جزاير ماداگاسكار ودر هر يك از اين سفرها به دانش خود افزود . وي همچنين مدتي از عمر خويش را در مصر اقامت گزيد . از آثار بي شمارابوالحسن مسعودي «مُروجُ الذَّهَب، تَنبيهَ الاَسراف و حَدائِقُ الَاذهان في اَخبارِ بَيتِ النَّبي (ع)» را مي توان نام برشمرد.

1035 سال پيش درچنين روزي - 23 ذيحجه سال 392 هجري قمري :« ابوالحسن جرجاني» اديب و فقيه شافي در ري درگذشت و پيكرش در جرجان به خاك سپرده شد . او در ايام جواني به اتفاق برادرش به نيشابور رفت و از اعلماي آن ديار حديث شنيد . جرجاني از همين زمان به كسب علم و ادب و مسافرت و بهره گيري از تاريخ وقت ودانشمندان عصر خود پرداخت وعاقبت در زمره بزرگان درآمد . او كه جامع بين فقه شافي و كلام مقولي بود بارها به مقام قضايي گرگان يا جرجان گمارده شد و سرانجام به قاضي انقضاتي وي منصوب شد شايان توجه است كه جرجاني در خوشنويسي تبحر داشت بطوري كه بعضي از مورخان وي را در هنر خوشنويسي و شعر و نثر هم سنگ ابن مُقلِه و جاخط دانسته‎اند.« كتابهاي تفسير قرآن و تهذيب التّاريخ» از جمله آثار اين اديب گرامي است.

101 سال پيش درچنين روزي - 13ژانويه سال1906ميلادي: الكساندرپاپوف فيزيكدان روسي و مخترع ضبط صوت درگذشت. اين محقق روسي درپايان تحصيلات خود به مطالعه و تحقيق پرداخت و سرانجام درسال1895ميلادي ضبط صوت ساخت خود را آزمايش كرد و با موفقيت دراين آزمايش دستگاه اختراعي خود را به مردم روسيه و سپس مردم جهان عرضه كرد. ضبط صوتي كه پاپوف اختراع كرد ديگر محققان تكميل كردند.

66 سال پيش درچنين روزي - 13ژانويه سال1941ميلادي: درزمان جنگ جهاني دوم كنفرانس تاريخي متفقين درلندن برگزارشد. كنفرانس لندن به پيشنهاد چرچيل نخست وزيروقت انگلستان برگزارشد و هدف او ازتشكيل اين كنفرانس نزديك كردن سياستهاي مختلف سران كشورهاي اروپايي براي مبارزه با دو قدرت آلمان و ايتاليا بود. دركنفرانس لندن سران كشورهاي هلند، بلژيك، لوكزامبورك، فرانسه، يونان، نروژ، دانمارك، بلغارستان، چك و اسلواكي و يوگسلاوي سابق حضورداشتند.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.