منا سبت های امروز ۱۴ آذر ماه

04 12 2006
کد خبر : 3343470
تعداد بازدید : 92

 171 سال پيش درچنين روزی - 14آذرماه سال1214هجری شمسي: ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی ازرجل سياسی و مفاخرکشورمان دردوره قاجاريه درباغ نگارستان و بدستور محمد عليشاه به قتل رسيد. او بعد از پدر منصب قائم مقامی يافت و خدمات شايسته ای دراصلاح امور مملکت انجام داد. قائم مقام فراهانی دربسياری ازفنون بويژه علوم و فنون ادبی و ساده نويسی تبحری تام داشت و اين ويژگی درآثار او بخوبی مشهود است. ديوان اشعار و منشآت ازآثار قائم مقام فراهانی می باشند.

16 سال پيش درچنين روزی - 14آذرماه سال1369هجری شمسي: «دکترغلامحسين يوسفي» محقق ارزنده و ازاعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ديار باقی شتافت و درجوار حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. ايشان پس از اخذ دکتری دررشته زبان و ادبيات فارسی در دانشگاه مشهد به تدريس پرداخت و درمدت حيات خويش خدمات ارزنده ای به فرهنگ و ادب کشور کرد. ازآثار دکتر يوسفی می توان «کاغذ زر، ابومسلم خراساني، ديدار با اهل قلم، برگهايی درآغوش باد و چشمه روشن» را نام برد. همچنين تصحيح قابوسنامه، صوفی نامه، بوستان و گلستان سعدی ازديگر آثار ايشان بشمار می روند. دکتر غلامحسين يوسفی با تسلط کامل بر زبان و ادب فارسی ترجمه های گرانبهايی چون انسان دوستی دراسلام و شيوه های نقد ادبی را تقديم دوستداران ادبيات فارسی کرده است.

10 سال پيش درچنين روزی - 14آذرماه سال1375هجری شمسي: «علی حاتمي» نويسنده وکارگردان خلّاق سينمای ايران پس ازيک دوره بيماری سخت چشم ازجهان فروبست. پيکراين هنرمند ارزنده در ميان غم و اندوه جمعی ازهنردوستان و هنرمندان کشورمان تا بهشت زهرا تشييع شد و درآنجا به آغوش خاک سپرده شد. علی حاتمی درسال1323هجری شمسی درخيابان وحدت اسلامی تهران متولد شد. پس از فراغت ازتحصيل دررشته نمايشنامه نويسی به نگارش فيلمنامه پرداخت. اولين اثر سينمايی وی با عنوان «حسن کچل» درسال1348 هجری شمسی ساخته شد. پس ازآن وی به خلق آثار بيشماری دست زد که مجموعه هاي« سلطان صاحبقران، هزاردستان، مثنوی مولوي، کمال الملک، دلشدگان و جهان پهلوان تختي» ازآن جمله اند. فيلمنامه های زنده يادعلی حاتمی همانند شعرهستند و می توان گفت که او يک شاعر فيلمساز بود. علی حاتمی کارهای با ارزشی دراحيای فرهنگ، ادبيات نمايشی و فضاسازی ايرانی انجام داد چرا که او زبان مردم را خوب درک می کرد و فرهنگ و سنتها را دستمايه آثار خويش می ساخت. اين هنرمند کم نظير، فيلمسازی ازپند و تمثيل بود. کاگردانی که می توانست ذهنيت ناب را ازطريق تمثيل و خلق استعاره درکلام و فضا به عينيّت بدل کند و يک ديدگاه کاملاً مجرد فرهنگی يا تاريخی با برداشت خاص خود را در قالبی مملوس و سينمايی بيان نمايد.

847 سال پيش درچنين روزی - 13ذيقعده سال580هجری قمري:« ابن جوزي» فقيه، اصولی و واعظ حنبلی مذهب دربغداد متولد شد. او آموختن را ازکودکی آغازکرد و بتدريج که بزرگترمي‎شد به شاگردی انديشمندان زمان پذيرفته مي‎شد. ابن جوزی از17سالگی بجای پدروعظ مي‎گفت و درسال604هجری قمری نظارت براوقاف عامه و اوقاف سلطان به وی واگذارشد. منصبهای متعدد ابن جوزی و اعتبارعلمی او تدريس درمراکز مهم علمی آن زمان بغداد کينه اطرافيان سلطان را برای وی به همراه داشت و عاقبت سخن چينی های درباريان زمينه عزل ابن جوزی را فراهم آورد. ابن جوزی مردی دانشمند و مردم دوست بود و چون درمقام نماينده سياسی سلطان به شهرهای مختلف سفرمي‎کرد دراين شهرها به تعليم مي‎‏پرداخت. «اَلايضاحُ فی الجَدَل» ازآثارابن جوزی بشمارمي‎رود.

846 سال پيش درچنين روزی - 13ذيقعده سال581هجری قمري:« اَنوری اَبيوردي» ازشاعران نامدارو خطيبان برجسته دوم قرن ششم هجری درگذشت. او« صدرالدّين علی ابن اسحاق انوری ابيوردي» درسال520هجری قمری درابيورد خراسان به دنيا آمد و درجوانی درزمينه ادبيات، فلسفه و رياضيات تحصيل کرد. انوری درابتدای شاعری خاوری تخلص مي‎کرد ولی بعدها تخلص انوری را برگزيد. انوری ابيوردی را به سبب شيوه استادانه و سبک خطيبانه‎اش سلطان مداحان و ستايشگران ايرانی دانسته‎اند. ديوان اشعارانوری شامل قصايد، غزليات و قطعات اوست. انوری دراواخرعمربه سختی روزگارمي‎گذراند و ازشهری به شهرديگرسفرمي‎کرد.

401 سال پيش درچنين روزی - 13ذيقعده سال1026هجری قمري: ميرزا محمّدبن علی استرآبادی درمکه وفات يافت. وی به زهد و پارسايی مشهوربود. استرآبادی چندين کتاب نوشته است که ازآن ميان «کتاب رجاليّه، شرح آياتُ الاحکام و حاشيه تهذيبُ الاحکام شيخ طوسي» را مي‎توان برشمرد.

776 سال پيش درچنين روزی - 5دسامبرسال1230ميلادي: «آلبرت کبير» فيلسوف و شيميدان آلمانی درگذشت. وی درسايه تحقيقات مستمر خود به ميل ترکيبی عناصر از مهمترين و عمده ترين مباحث علم شيمی پی برد. آلبرت کبير به عنوان اولين کشف مهم خود دراين زمينه دريافت که می توان فلز مس را با آرسنيک سفيد کرد. اين مبحث ها بعدها توسط ديگر شيميدانان تکميل شد.   

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.