میلاد سید ساجدین، حضرت امام زین العابدین (ع) فرخنده باد

21 04 2017
کد خبر : 3270280
تعداد بازدید : 377
مردی می آيد که دستانش بوی کرامت، پيشانی اش بوی بندگی و گام هايش، ندای ايستادگی سر می دهد.بهار به حيرت می ايستد، باد سجده می کند و خورشيد، شکرانه می دهد.

.

   

امام علی بن حسين بن علی بن ابيطالب عليه السلام مشهور به سجاد، چهارمين امام شيعيان بنا به قولی مشهور، در پنجم شعبان سال 38 هجری قمری متولد شدند. امام زين العابدين فرزند امام حسين (ع) و شهربانو، دختر يزگرد سوم پادشاه ايران، بود که در زمان فتح ايران توسط مسلمين به اسارت گرفته شدند و سپس بر اساس انتخاب خودشان به عقد حسين ابن علی (ع) در آمدند. امام زين العابدين عليه السلام زمانی ديده به جهان گشود که زمام امور در دست جد بزرگوارش امام علی بن ابيطالب عليه السلام بود. آن حضرت 3 سال از خلافت علوی و حکومت چند ماهه امام حسن عليه السلام را درک کرد. امام سجاد عليه السلام در عاشورای سال 61 هجری قمری حضور داشت و در آن واقعه به صورتی معجزه آسا نجات يافت و پس از شهادت پدرش امام حسين عليه السلام مسئوليت زمامداری شيعيان از جانب خدا بر عهده او گذاشته شد.

 

 

هر که کرامت و بزرگوارى نفس داشته باشد، دنيا را پَست انگارد. امام سجاد (ع)

 

رسالتها در عصر امام سجاد عليه السلام:

 

مردم مسلمان عصر امام عليه السلام به علت تبليغات و فعاليتهای سياسی و فرهنگی حکومتهای نامشروع در برابر حقايق سياسی و مذهبی در نهايت جهالت و بی دينی به سر می بردند. بدعتها و عقايد گمراه کننده و باطل به عنوان احکام و عقايد مذهبي، مورد اعتقاد و عمل مسلمانان قرار گرفته بود. در چنين شرايطي، بزرگترين و مهمترين مسئوليت امام سجاد عليه السلام، احيای مجدد اسلام ناب محمدی (ص)، تبيين جايگاه امامت و رهبری اهل بيت عليه السلام، مبارزه با جهالت سياسی و مذهبی مردم و تربيت مجاهدان واقعی بود. امام عليه السلام می بايد در برابر حقايق سياسی اسلام روشنگری می کردند بويژه که درباره امامت و رهبری و افشاگری عليه حکومتهای غاصب و ظالم و ترويج فرهنگ جهاد و شهادت لازم بود که شيعيان و مسلمانان را برای مبارزه و جهاد عليه ظلم، بدعت و گمراهی آماده می ساختند. آن حضرت موفق شدند که در سخت ترين شرايط و با استفاده از ظريفترين شيوه های تبليغاتی و مبارزاتي، در اهداف خويش موفق و پيروز شوند.

 

خشنودى از پيشامدهاى ناخوشايند، بلندترين درجه يقين است.                                                                        امام سجاد (ع)

 

نقش امام سجاد در تربيت موالي:

 

"موالي" يعني: عده ای از ايرانيان که به عراق آمده و در آنجا با تشيع آشنا شده. همچنين از جمله موضوع شايع در قرن اول و دوم هجری تربيت موالی بود. اين افراد عمدتاً به علت داشتن استعداد مناسب و نيز آمادگی کسب علم و نيز با احساس ضعفی که ايشان در برابر عرب ها داشتند و درصدد بودند که آن را جبران کنند، به خوبی در زمينه حديث کار کردند و در نتيجه توانستند در مدت زمانی کوتاه از فقها و محدثين مراکز عمده اسلامی شوند. اين افراد در خانواده های مختلف عرب، تربيت شده بودند که طبعاً انگيزه های سياسی و مذهبی جاری و مرسوم در آن قبايل و عشيره ها، به اينان نيز سرايت کرده بود، به ويژه کوفه، بيشتر گرايش شيعی داشت و "موالي" آن نيز چنين بودند، از اين رو اهل بيت عليهم السلام نيز از اين ويژگی برای تربيت موالی استفاده کردند. در اين ميان، سياست علی بن الحسين عليه السلام شايان توجه بسيار است. امام می کوشيد تا در مدينه، با تربيت طبقه "موالي"، راه را برای آينده باز کند. و اسلام صحيح و سليم را به آنان (که زمينه کافی داشتند) انتقال دهد، پس با شخصيتی که امام داشت به شايستگی می توانست در روحيه موالی اثر بگذارد و احساسات شيعی را به آنان انتقال دهد.

 

 

   
دسته بندی :
events

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.