نامه اعضای هیات رئیسه و اساتید دانشگاه گیلان به دبیر کل سازمان ملل متحد

31 08 2012
کد خبر : 3310734
تعداد بازدید : 177
اعضای هیات رئیسه و اساتید دانشگاه گیلان طی نامه‌ای خطاب به بان‌ کی‌‌ مون دبیر‌کل سازمان ملل متحد که توسط بالغ بر 100 نفر از اساتید دانشگاه گیلان آن را امضا کردند خواستار دفاع ار حقوق حقه ملت ایران در ابعاد مختلف شدند.

 

متن نامه بدین شرح است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 جناب آقای بان کی مون
 دبيرکل سازمان ملل متحدد


به همراه بهترين سلامها
حضور شما را در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران گرامی می داريم و به همين مناسبت برآن شديم تا نامه ای را برای شما تنظيم نماييم. اميدواريم نامه حاضر و ميزبانی ما ايرانيان بتواند به تبيين بهتر مسايل در نزد شما کمک نمايد و در واقعی شدن نگاه شما نسبت به ايران و فرهنگ غنی ايرانيان موثر بيفتد. اميد داريم فرصت ديدار شما از ايران و آشنا شدن با ملت، دولت و تمدن اسلامی را مغتنم بشماريد و وقايع ايران را از نزديک دريابيد.
جناب اقای دبيرکل
مردم ايران در سال 1357پس از سالها مبارزه با يکی از مستبدترين و خودکامه ترين رژيم های مورد حمايت آمريکا در منطقه خاورميانه براساس اصول استقلال ، آزادی و شريعت اسلامی رژيمی مردمی و برپايه آراء اکثريت مردم مسلمان ايران تحت عنوان جمهوری اسلامی را بنا نهاد. نظامی که در طول مدت سه دهه از سوی برخی کشورهای بزرگ دشمنی های بسياری را عليه مردم و شهروندان مشاهده کرد. جنگ تحميلی 8 ساله که با پشتيبانی ابرقدرت های شرق و غرب بر مردم ايران تحميل شد، فعاليت های گروه های تروريستی که با حمايت سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای غربی جنايت های بسياری را انجام دادند و مردمان بی گناه بسياری را کشتند. سرنگونی هواپيمای مسافربری توسط ناو جنگی آمريکا در سال 1368 که به جان باختن بيش از 300 نفر بی گناه و غير نظامی انجاميد اعمال تحريم های اقتصادی و علمی و فناوری در طول اين سی سال که هدفشان جلوگيری از پيشرفت ايران بوده است. ترور دانشمندان و نخبگان علمی که سرمايه های اجتماعی کشور محسوب می شوند و بسياری از موارد ديگر که فرصت بيشتری از يک نامه می طلبد.
لذا ما اعضای هيات رئيسه و اعضای هيات علمی دانشگاه گيلان به دليل جايگاهی که اينک در آن قرار داريد و بايد به خوبی بدانيد که چه اتفاقاتی در سطح دنيا می افتد و چه ظلم هايی توسط برخی از کشورها بر کشورهای ديگر می شود شما را مخاطب قرارداده ، تقاضای توجه جدی به موارد مطروحه ذيل را داريم:
1- ما امضاء کنندگان اين نامه ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده از سلاح های غير متعارف و کشتار جمعی که سازندگان و مصرف کنندگان آن سابقه ارتکاب آن را دارند از حقوق هسته ای و استفاده صلح آميز از آن اصرار داريم. به نظر ما مهمترين وظيفه آژانس بين المللی انرژی اتمي، گسترش استفاده از انرژی برای مقاصد صلح آميز است. به کارگيری صلح آميز از انرژی هسته ای در اساسنامه آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز به رسميت شناخته شده است و در حقيقت مبنای اصلی تشکيل اين سازمان را تشکيل می دهد. در ماده 2 اساسنامه آژانس چنين بيان شده است آژانس خواهد کوشيد سهم انرژی اتمی را در صلح ، سلامت و سعادت سراسر جهان تسريع کند و توسعه بخشد. همچنين برابر ماده 2 اساسنامه گسترش استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای در سراسر جهان از محورهای عمده فعاليت آژانس بين المللی انرژی اتمی می باشد. علاوه بر اين،آژانس بين المللی اتمی ترويج و هدايت توسعه کاربردهای صلح آميز هسته ای ، برقراری استانداردهايی از بابت ايمنی هسته ای و حفاظت محيط زيست، ارائه کمک های فنی و ترغيب افزايش همکار های فنی در زمينه استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای و مبادله اطلاعات علمی و فنی در زمينه انرژی صلح آميز هسته ای و تشويق مبادله و تعليم دانشمندان و کارشناسان در زمينه استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای را نيز برعهده دارند. لذا ما معتقديم که استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای از جمله حقوق خدشه ناپذير جمهوری اسلامی بوده و سازمانهای بين المللی نه تنها نبايد در اين مسير خللی ايجاد نمايند که بايد کمک کننده و حمايت گر نيز باشند.
2- ما عضای هيات رئيسه و اعضای هيات علمی دانشگاه گيلان، ضمن اعلام رويگردانی از هرگونه ترور و خشنونت نسبت به آحاد اجتماع ، شنيع ترين اين ترورها را که تروريسم علمی در ايران است و در سال های اخير با حمايت سازمانهای جاسوسی و اطلاعاتی آمريکا ، انگليس،فرانسه و رژيم غاصب صهيونيستی ، انجام گرفته و طی آن تنی چند از عزيزان اين ملت و دانشمندان رشيد آن به شهادت رسيده اند را قوياً محکوم کرده و از جنابعالی بعنوان مسئول سازمانی که ماموريت آن حفظ امنيت جهانی است انتظار داريم که نسبت به اين اتفاقات بی تفاوت نباشيد و در مجامع رسمی جهانی از اين گونه اقدامات ننگين تبری بجوييد و در محکوم کردن عاملين آن اقدامات عملی انجام دهيد. ترور دانشمندان مساله کم اهميتی نيست و اگر مورد بی توجهی آن سازمان قرار گيرد، احتمال گسترده شدن آن بسيار زياد خواهد بود. و ما شاهد بوده ايم که متاسفانه سازمان ملل تحت رهبری جنابعالی و همچنين ساير نهادهای بين المللی اقدامی متناسب با اين اتفاق انجام نداده اند.
3- ما امضاء کنندگان اين نامه از تنظيم شکايت خانواده های دانشمندان هسته ای ترور شده در ايران برای تعقيب قانونی انگليس، آمريکا و اسرائيل به اتهام دست داشتن در اين ترورها را اقدامی شايسته از سوی اين خانواده ها دانسته، از آن حمايت می کنيم تنظيم اعلام جرم عليه رژيم صهيونيستی و قدرت های متکبر از طريق سيستم قضايی با توجه اقرار به جرم 14 متهم در ارتباط با ترور 5 دانشمندان هسته ای ايران وجاهت قانونی داشته، از جمله مستنداتی است که در اختيار مراکز قضايی بوده و مبنای پی گيری های خانواده شهدای هسته ای است. در اين رابطه انتظار حمايت و پشتيبانی از شما بعنوان دبير کل بزرگترين نهاد پی گيری کننده حقوق بين الملل، انتظاری منطقي، شايسته ، به جا و عادلانه است.
در انتها برای جنابعالی و ماموريت های خطير سازمان تحت امرتان آرزوی موفقيت و سرافرازی و سربلندی می نماييم.

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.