نخستین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایرانی کرانه جنوبی دریای خزر

17 08 2015
کد خبر : 3287476
تعداد بازدید : 1000
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در نظر دارد با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نخستین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایرانی کرانة جنوبی دریای خزر را برگزار نماید.

زبان‌ها و گویش‌های ایرانی مجموعه‌ای است بسیار غنی با امکانات و توانش‌های گسترده که از دیرباز با هویت تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، ادبی و ... اقوام ایرانی درآمیخته و افکار و احوال آن ها را منعکس‌ می‌کند. این میراث گرانبها در دنیای جدید با خطرات جدی روبروست، و هرساله شاهد فروپاشی و انقراض زبان‌های زیادی در سطح جهانی هستیم. از طرفی زبان‌های ایرانی منابع بسیار ارزشمندی است در توسعه، تقویت و بازسازی زبان فارسی که امروزه به‌عنوان زبان رسمی علاوه ‌بر هنر و ادب، بار سنگین علم و آموزش را هم بر دوش می‌کشد. طبیعی است که بهره‌گیری از امکانات زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، هم توانایی‌های زبان ملی را در وضع لغات و اصطلاحات جدید در برابر سیل تهاجم لغات و اصطلاحات علمی افزونتر می‌کند، و هم در تصحیح و درک میراث علمی و ادبی ما را مسلط می‌سازد. زبان‌ها و گویش‌های کرانة دریای خزر بخشی کوچک از مجموعة زبان‌های ایرانی است که خوشبختانه هنوز به حیات خود ادامه می‌دهند، اما دایرة کاربرد آنها روز به روز محدودتر می‌شود و چه‌ بسا بعد از یک نسل برخی از آنها به زبان‌های خاموش تبدیل شوند. بنابر این لازم است قبل از انقراض کامل، حداقل مواد و مصالح آنها گردآوری و ثبت شود و مختصات زبانی آنها به صورت علمی تبیین و تشریح گردد. زبان‌ها و گویش‌های کرانة دریای خزر شامل گیلکی با گونه‌های مختلف، تالشی با گونه‌های مختلف، تاتی با گونه‌های مختلف، مازندرانی با گونه‌های مختلف، کردی (کرمانجی) و گالشی است.   

اهداف همایش:  1-    آشنایی با آخرین تحقیقات در زمینة زبان‌ها و گویش‌های ایرانی کرانة جنوبی دریای خزر؛ 2-    ایجاد انگیزة پژوهشی در محققان جوان در شناخت بهتر و بیشتر میراث زبانی؛ 3-    ثبت و ضبط مواد و مصالح زبان‌های در حال انقراض؛ 4-    شناخت بهتر زبان‌های ایرانی و امکانات آنها جهت توسعه و تقویت زبان فارسی. محورهای همایش: 1-    آواشناسی و واج شناسی 2-    کاربردشناسی و تحلیل گفتمان 3-    مختصات و الگوهای نحوی؛ 4-    رده‌شناسی؛ 5-    ریشه‌شناسی؛ 6-    مطالعات تاریخی؛ 7-    معرفی منابع علمی و معتبر؛ 8-    مطالعات تطبیقی با دیگر زبان‌ها و گویش‌‌های ایرانی؛ 9-    ساخت واژه ها و فرآیند واژه سازی 10-   معنی شناسی 11-    پراکندگی فضایی و جغرافیایی؛ 12-   زبان‌ها و گویش‌های کرانة جنوبی دریای خزر در متون کهن؛ 13-   تأثیر دو یا چندزبانگی در زبان‌ها و گویش‌های کرانة جنوبی دریای خزر؛ 14-   مطالعات چندمنظری و بین‌رشته‌ای (مردم‌شناختی، روان‌شناسی و ...)؛ 15-   نوع تعامل رسانه‌ها با زبان‌ها و گویش‌های کرانة جنوبی دریای خزر؛ و دیگر مسایل مرتبط با این زبان‌ها و گویش‌ها.   مکان برگزاری همایش: تالار حکمت زمان برگزاری همایش: 14 و 15 اردیبهشت ماه 1395 زمان ارسال چکیده مقالات: تا 30 آبان ماه 1394 اعلام نتایج چکیده مقالات: 15 آذر ماه 1394 فرصت ارسال اصل مقالات (مقاله کامل): تا 15 اسفند ماه 1394 اعلام نتایج نهایی مقالات: 20 فروردین ماه 1395 فرصت نهایی ثبت نام جهت حضور در همایش: تا اول اردیبهشت ماه 1395 آدرس دبیرخانه همایش: گیلان- رشت - بزرگراه خلیج فارس (کیلومتر 5 جاده قزوین) - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - کد پستی 3988-41635  - اتاق 207  

کسب اطلاعات تکمیلی در تارنمای همایش

   
دسته بندی :
congresses

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.