نشست استاندار گیلان با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رؤسای دانشگاه های استان

27 04 2017
کد خبر : 3269921
تعداد بازدید : 413
نشست مشترک دکتر محمد علی نجفی استاندار گیلان با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معاونین وزرای علوم و آموزش و پرورش و رؤسای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان، پیش از ظهر امروز در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد.

در این نشست دکتر نجفی؛ استاندار گیلان با اشاره به لزوم حرکت به سمت توسعه پایدار در کشور، موضوع آموزش و تحقیقات را در نیل به توسعه پایدار مهم ارزیابی کرد. وی در ادامه یادآور شد: کمیسیون آموزش و تحقیقات کمیسیونی است که می‌تواند پایه گذار مسئله مهم توسعه پایدار از طریق توجه به تقویت بنیانهای دانش در کشور باشد و در شکل گیری فرآیند آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بخصوص در بحث مدیریت انسانی اثربخشی داشته باشد.

استاندار گیلان در ادامه و با بیان اینکه همدلی و همراهی خوبی بین مدیران دانشگاه ها و آموزش و پرورش وجود دارد و می‌بایست این فضا تقویت شود، گفت: علی رغم مضایق مالی و اعتباری، دولت تمام تلاش خود را برای کاهش مشکلات انجام داده است.

دکتر نجفی با اشاره به پتانسیل بالای گیلان در حوزه‌ی آموزش و تحقیقات، خواستار نگاه ملی به استان گیلان شد و تأکید کرد فواید این نگاه در نهایت عاید خود کشور خواهد شد.

مجتبی شریعتی‌ نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این نشست گفت: گیلان از لحاظ علمی و دانشگاه پتانسیل بسیار بالایی دارد و دانشگاه گیلان از دانشگاه‌های مطرح کشور است. وی ادامه داد: 132 هزار دانشجو با 2 هزار و 100 هیأت علمی در گیلان مشغول به فعالیت علمی هستند که این تعداد 3 درصد جمعیت دانشجویان و اعضای هیأت علمی در کشور است. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن خیر مقدم به نمایندگان حاضر، معاونین وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش و رؤسای دانشگاه های استان، از نمایندگان گیلان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جهت برنامه ریزی این سفر تشکر کرد. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه با اشاره به وضع قوانینی در مجلس که منجر به تسهیل فعالیت دانشگاه ها می شود، از نقش مثبت کمیسیون آموزش و تحقیقات در این رابطه قدردانی کرد و خواستار تلاش همه بخش ها، برای رفع محدودیت از دانشگاه ها شد. دکتر رضی در ادامه به مشکلات دانشگاه های استان نظیر؛ کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، کمبود اعتبارات عمرانی و تسریع سنواتی بودجه مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اشاره کرد و خواستار تصویب مقرراتی برای شمول معافیت های مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان شد. دکتر رضی در پایان و با اشاره به لزوم توجه ویژه به ارتباط دانشگاه و جامعه، خواستار کمک دست اندرکاران برای راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری در استان شد. در این نشست دکتر محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران آموزشی و پژوهشی استان، خواستار انعکاس مشکلات آموزشی و علمی استان شد و گفت: هرجا نیاز به قانون و یا اصلاح قانون باشد، مجلس با فوریت آن را پیگیری می کند. وی با اشاره به تصویب قوانین پیشرفته نظیر؛ قانون رفع موانع تولید، مجلس را در خدمت جامعه دانشگاهی و آموزش و پرورش کشور دانست. شایان ذکر است در این نشست تعدادی از نمایندگان استان و رؤسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.