نشست تخصصی نسبت ادبیات و فلسفه در دانشگاه گیلان برگزار شد

17 06 2014
کد خبر : 3299362
تعداد بازدید : 199
نشست تخصصی نسبت ادبیات و فلسفه توسط گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و دانشکده ادبیات دانشگاه گیلان و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.


دکتر حسینعلی قبادی قائم مقام ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور در این نشست گفت: توسعه علم محصول نو بودن ، اصیل ، عمیق بودن و مستمر بودن پویش های علمی و نهادینه شدن جریان های علمی است.

وی با اشاره به ضرورت اهمیت پیوند حقله های علمی اظهار کرد : پیوند حلقه های علمی بویژه پژوهش و آموزش می تواند در کشف دقیق مسایل علمی زبان و ادبیات ساختاری و ایجاد هم افزایی برای توسعه علمی کشور مفید باشد.

دکتر قبادی با بیان این که رشته علوم انسانی باید برای برنامه ریزی نظام جامع آموزش عالی سهم روشن و تعیین کننده داشته باشد، خاطر نشان کرد : بحث نسبت میان ادبیات و فلسفه می تواند در سرنوست آینده رشته ادبیات و علوم انسانی نقش بسزایی ایفا کند.

ایشان نتیجه این نشست ها را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد : این نشست های تخصصی در سیاست سازی ها و سیاست گذاری ها در نظام آموزشی کشور نقش مهمی دارد.

وی یاد آور شد : اولین نشست تخصصی ادبیات و فلسفه فرصتی است تا بر مبنی مسئله شناسی و کشف مسایل واجب تر ، در جهت شکوفایی و بالندگی رشته ادبیات حرکت کنیم .

قائم مقام ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور ادامه داد : اصیل بودن مسایل نقد ادبی و عموم دانش های ادبی بدون مبانی نظری فلسفه ممکن نخواهد بود.

وی در این نشست تخصصی یاد و خاطره استاد غلامرضا رحمدل و قیصر امین پور از اعضای گروه زبان و ادبیات فارسی شورای ادبی بررسی متون را گرامی داشت.

 

رییس دانشگاه گیلان هم در این نشست با تاکید بر ضرورت ارتباط بین رشته ها گفت: این نشست تخصصی کوششی است برای پیوند میان دو شاخه از علوم انسانی تا بتوان به این دغدغه پاسخ داد که چگونه می توان از سنت پربار عقلانی ، فلسفی ایرانی - اسلامی برای نظریه پردازی و نقد ادبی بهره برد.

وی از اعضای شورای بررسی متون درسی دانشگاه ها و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه گیلان برای برگزاری این نشست تخصصی قدردانی کرد.

 

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان هم در این مراسم گفت : ارتباط بین رشته ها امری ضروری است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اظهار داشت : رشته ادبیات با سایر رشته ها از جمله حقوق ، جامعه شناسی و علوم دیگر ارتباط وسیع و تنگاتنگ دارد.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان هم در این نشست گفت : ایجاد گرایش های جدید افق آینده رشته زبان و ادبیات فارسی است.

دکتر ˈعلی صفایی افزود : در سال آینده گرایش زبان و ادبیات فارسی و در سال های دیگر نیز برنامه ادبیات کودک و نوجوان را خواهیم داشت.

وی اظهار کرد : دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 62 با رشته زبان و ادبیات فارسی دایر شد و از آن زمان تاکنون این رشته در حال گسترش است.

وی خاطر نشان کرد : در سال 1378 دوره کارشناسی و 1381 دوره دکتری در دانشگاه گیلان راه اندازی شد.

 

شایان ذکر است شناسایی آسیب ها و چالش ها ، برنامه ریزی برای حل مسایل و معضلات فراروی درس های رشته زبان و ادبیات فارسی ، کند و کاو و نقد و بررسی منابع درسی این رشته از اهداف برگزاری این نشست تخصصی بود.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.