رئیس دانشگاه گیلان در ابتدای نشست با عرض خیر مقدم به حضار در جلسه ، نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان گیلان را فرصت مغتنمی برای بررسی مسائل ، ظرفیت ها ، مشکلات و چالش های پیش روی مسائل آموزشی استان برشمرد .
دکتر عبدا... حاتم زاده با ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه گیلان ، توجه ویژه نهاد قانون گذاری مجلس به ظرفیت های استان ها به ویژه استان گیلان در بخش آموزش عالی ، افزایش سهم اعتبارات دانشگاه های استان در بودجه های سالانه را مطرح کرد . وی از کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست با توجه به ظرفیت های مناسبی که در استان گیلان وجود دارد و با توجه به نقشی که دانشگاه گیلان در تحصیلات تکمیلی کشور بر عهده دارد به این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور مطابق با قانون برنامه پنجم نگاه شود . همچنین لازم است تا از مصوبات دولت برای ایجاد دانشگاه های دولتی جدید در گیلان حمایت گردد .
کیهان هاشمنیا استاندار گیلان در نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دانشگاه گیلان با اشاره به ظرفیتهای این استان اظهار داشت : بخش قابل توجهی جمعیت گیلان در حال تحصیل هستند و بیسوادی در این استان تقریبا به نقطه صفر رسیده است . تعدادی محدود بیسواد نیز از طریق آموزش خانه به خانه دارای سواد میشوند.
هاشمنیا ، گیلان را برخوردار از منطقه آزاد ، منطقه ویژه، بندر و... ذکر کرد و یادآور شد: گیلان پرتراکمترین جادههای استان را دارد و شبکه راههای گیلان لانهزنبوری است و در یک مسیر حرکت میکند. وی زراعت چوب و افزایش جنگلها را از دیگر ویژگیهای گیلان برشمرد و متذکر شد: 50 هزار هکتار جنگل توسط مردم در استان ایجاد شده است.
استاندار گیلان، بیان اینکه 70 درصد تالابهای کشور در گیلان است، خاطرنشان کرد: 95 درصد چای و 40 درصد برنج کشور در گیلان تولید میشود. وی، با اشاره به اینکه گیلان امنترین استان کشور است، افزود: گیلان با تمام ظرفیتهایی که دارد ششمین استان کشور از نظر بیکاری است.
هاشمنیا بیکاری در گیلان را به دلیل استفاده نکردن از ظرفیتهای این استان عنوان کرد و تصریح کرد: ظرفیتهای دریا جنگل مغفول مانده و بیکاری متوسط و سهم اشتغال گیلان کمتر از متوسط کشوری است. وی تقاضای کار در بانوان گیلان را بیشتر از آقایان عنوان کرد و یادآور شد: اینها تصویر نارساییهای موجود در استان است.
معاون آموزشی وزیر علوم نیز در نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دانشگاه گیلان، تأکید مقام رهبری را بر اهمیت علم در کنار اقتصاد عنوان کرد.
دکتر نادری منش با بیان اینکه موضوع اهمیت علم در کنار اقتصاد بسیاری از مشکلات را برطرف میکند، افزود: قبل از انقلاب اسلامی در سال 57 تعداد 175 هزار نفر دانشجو در کشور تحصیل میکرد اما اکنون این رقم به بیش از 4.5 میلیون نفر رسیده است.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فنآوری ، 5.8 دهم جمعیت کشور را قشر دانشجو خواند و تصریح کرد: ایران جزو 10 کشور دنیا در زمینه تعداد دانشجو است. وی ، با اشاره به اینکه گامهایی از نظر ظرفیتسازی کمی در مراکز آموزش عالی کشور برداشته شده است ، گفت: حدود 340 مجموعه غیر دولتی در این زمینه فعالیت میکنند.
نادریمنش، نقش وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه را در تربیت دانشجویان بسیار بیبدیل خواند و خاطرنشان کرد: بیشترین تأکید مقام معظم رهبری در 10 سال اخیر در بحث آموزش عالی است. معاون وزیر علوم ، حرکت در راستای کیفیسازی را امری بسیار مهم دانست و متذکر شد: در راستای کیفیسازی مراکز آموزش عالی بحث آمایش سرزمین مطرح و آغاز شد و کمیته ملی در این زمینه شکل گرفت. وی از تهیه سند تحول آمایش آموزش عالی خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم این سند در مجلس مصوب و عملیاتی شود.
نادریمنش، توجه به کیفیت آموزش عالی دانشگاهها را از موارد مهم در سند مذکور برشمرد. وی با اشاره به اینکه امروز کمبود تکنسین از مشکلات کشور است، تصریح کرد: آموزش عالی ایران در چشمانداز 1404 باید به خوبی شکل بگیرد و بدون این آموزش موفقیت حاصل نمیشود.
معاون وزیر علوم، حرکت دانشگاههای کشور در بحث مقالههای علمی را خوب توصیف کرد و یادآور شد: امیدواریم در دولت یازدهم به پیشرفتهای مختلف دانشگاهها توجه شود. وی خاطرنشان کرد: باید به مرحلهای برسیم که دانشجوی ایرانی ترجیح دهد در کشور خود تحصیل کند.
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم در نشست اعضای کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی با رؤسای مراکز آموزش عالی استان گيلان افزود: مراکز آموزش عالي، از مراکز حساس هر استان است که بايد مورد توجه قرار گيرد. وی ارتقاء آموزش عالی هر استان را بسيار مهم و حائز اهميت دانست و اظهار کرد: ارتقاء آموزش عالی موجب افزايش توليد می شود.
نائب ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات به فعاليت دانشگاه های گيلان اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان در استان تنها دانشگاه دولتی است که به عنوان دانشگاه مادر فعاليت می کند. وی تعداد دانشجويان در تمامی مراکز آموزش عالی استان گيلان را ۱۴۲ هزار دانشجو عنوان و تصريح کرد: اين دانشجويان در مراکز آموزشی عالی استان گيلان شامل دانشگاه علوم پزشکي، دانشگاه فرهنگيان، جهاد دانشگاهي، دانشگاه پيام نور، آموزشکده های فنی و حرفه ای و دانشگاه آزاد مشغول به تحصيل هستند.
کوچکی نژاد بيان داشت : بر اساس برنامه پنجم بند ب ماده ۱۶ ، وزارت علوم و مراکز آموزش عالی مکلف شدند در طول برنامه نسبت دانشجو به تحصيلات تکميلی به ۲۰ درصد برسد. وی تعداد دانشجويان دوره دکتری و کارشناسی ارشد در استان گيلان را ۱۵ هزار نفر عنوان و اظهار کرد: حدود ۹۳۰ نفر در دوره دکتری و بقيه در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصيل هستند که بخش اعظم دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند .
نماينده مردم شهرستان رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نيز در اين جلسه گفت: گسترش آموزش عالي، بدون امکانات و اعتبارات صدماتی را به همراه دارد.
محمدمهدی رهبری املشی با مهم دانستن توجه به آموزش عالی در کشور افزود : ترکيب آموزش عالی در رشته های مختلف بايد درست باشد. وی گيلان را قطب کشاورزی خواند و اظهار داشت : آموزش عالی بايد به قطب کشاورزی توجه کند.
نماينده مردم شهرستان های تالش ، ماسال و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی نيز در اين نشست با تاکيد بر ضرورت توجه به توزيع عادلانه آموزش در کشور گفت: توزيع عادلانه آموزش تحقق نيافته است. محمود شکری افزود: دادن مجوز دانشگاه بدون برنامه بيشتر از نقش آن است.
اعضای کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی به منظور شناخت ظرفيت های موجود، فهم عميق تر موانع و مشکلات، ارايه راهکارهايی برای تقويت بيشتر ساختارهای آموزشي، تحقيقاتی و فناوری در سفری دو روزه به استان گيلان آمدند.