نشست علمی نقش اسناد آرشیوی در بازنمایی نوین جنبش جنگل برگزار شد

01 01 2018
کد خبر : 3261439
تعداد بازدید : 193
نشست علمی "نقش اسناد آرشیوی در بازنمایی نوین جنبش جنگل "  روز یکشنبه ۱۰ دی ماه به همت پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری رشت و انجمن ایرانی تاریخ در تالار اجتماعات پژوهشکده برگزار شد. در ابتدا دکتر اصغرنیا، رئیس مرکز بازشناسی نهضت جنگل به اهمیت شناخت میرزا و اهدافش برای دانشجویان غیر بومی اشاره کرد. دکتر عباس پناهی، عضو هیأت علمی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان محور سخنرانی خود را موضوع تجزیه و تحلیل تاثیر اسناد جنبش جنگل و پژوهش های تاریخ معاصر قرار داد و با اشاره به اینکه اسناد آرشیوی نقش تعیین‌کننده در پژوهش‌های تاریخی در بازنمایی وقایع تاریخی دارند گفت: در رابطه با جنبش جنگل با چهار رویکرد مواجه هستیم؛ در رویکرد اول که می توان به آن عنوان بدبینانه داد، در کتاب‌های درسی جنگلی ها را گروهی استقلال‌طلب و اوباش می خواندند، در رویکرد دوم با شکل گیری جنبش چپ در ایران شخص میرزا و یاران جنگلی اش نقش کاریزما می یابند، در رویکرد سوم که رویکرد پژوهشی است در دهه هفتاد اندک اندک آثار پژوهشی با داده هایی از خاطرات یاران میرزا شکل گرفت و رویکرد چهارم رویکرد پژوهشی مبتنی بر اسناد است که دارای اهمیت و ارزش فراوان است. در ادامه دکتر قربانعلی کناررودی، عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ایران پیرامون تجزیه و تحلیل سند شناسی جنبش جنگل گفت: اسناد با توجه به استفاده ای که در زمان از آنها می شود دارای دو ارزش اداری و تحقیقی هستند؛ تا زمانی که مطالب سند مربوط به مسائل روزمره و جاری است شخصی محسوب می شود و زمانی که ارزش روزمره خود را از دست بدهد از لحاظ پژوهشی ارزشمند خواهد شد. وی با بیان اینکه اسناد تاریخی مهمترین منابع مکتوب در پژوهش های تاریخی است شماری از آنها را تحت عنوان مکاتبات حکومتی، فرمانها، معاملات سیاسی، گزارش های اقتصادی، فرهنگی ،نظامی، اسناد قضایی و برنامه بیانیه‌ها و امثال آن نام برد. در ادامه نشست علی امیری، سند پژوه مبنای سخنرانی خود را طبقه بندی موضوعی جنبش جنگل قرار داد و گفت: در سال های گذشته پژوهشگران حوزه اسناد در قالب کتاب ها و مقاله های بسیاری پیرامون میراث مکتوب جنگل کار کردند اما موردی که کمتر به آن توجه شده است طبقه بندی موضوعی اسناد مزبور است. وی افزود: مکاتبات و مراسلات به دست آمده از آرشیوهای مختلف مربوط به قیام جنبش جنگل بدون توجه و در نظر گرفتن تنوع موضوع منتشر شده است. امیری با بیان اهمیت طبقه بندی اسناد جنگل براساس موضوع و هدف نگارش از مجموعه اسناد دولتی نظامی و غیرنظامی، مکاتبات شخصی بازیگران سیاسی آن دوران، مجموعه اسناد اخباری در راپورت های دولتی، بریده جراید دوره جنگل، مکاتبات کمیته اتحاد اسلام، مجموعه عکسهای تاریخی جنبش جنگل و خاطرات و یادداشت های پراکنده بازیگران جنبش جنگل نام برد. لازم به ذکر است در حاشیه برگزاری این نشست علمی، نمایشگاه اسناد آرشیوی نهضت جنگل، مأخذ شده از سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی ایران پژوهشکده اسناد ملی، در محل پژوهشکده گیلان شناسی برپا شد.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.