نشست هیأت رئیسه دانشگاه گیلان با نماینده ولی فقیه در استان گیلان

23 09 2018
کد خبر : 3351924
تعداد بازدید : 179
هیأت رئیسه دانشگاه گیلان به همراه مسؤولان نهادهای نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های گیلان با ایت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان دیدار کردند.
آیت‌الله رسول فلاحتی در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: از ۷ هزار سال گذشته ایران به‌ویژه گیلان مهد دانش و تمدن بود.وی به تحولات فکری در آسیای میانه از سال ۱۹۱۷ اشاره کرد و افزود: گیلان مهد ورود فرهنگی‌های مختلف شد اما مردم این منطقه در عرصه دین استقامت کردند.امام جمعه رشت، مردم گیلان را ولایتمدار خواند و بیان کرد: از هزار سال گذشته عالمان دین مانند سلار دیلمی در گیلان حضور داشتند و این استان مرکز دانش بود و اکنون نیز اینگونه است. آیت‌الله فلاحتی با انتقاد از بی‌توجهی به نیروهای توانمند گیلانی در عرصه‌های کلان مدیریتی کشور، تصریح کرد: توانمندی بسیاری از گیلانی‌ها در حد تصدی وزارت است.وی به نبود صنعت گسترده در گیلان اشاره کرد و گفت: به بهانه اینکه گیلان در شرایط جلگه‌ای قرار گرفته، بسیاری از صنایع در استان مستقر نشده است. نماینده ولی فقیه در گیلان، خواستار مطالبه‌گری نخبگان و اندیشه‌ورزان گیلانی در عرصه‌های مختلف شد و اظهار کرد: بی‌توجهی به گیلان توجیه علمی و عرفی ندارد. آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه اسلام نگاه ارزشمندی به دانش و عالمان دارد، خاطرنشان کرد: در اسلام توجه به دانش تأکید بسیار شده اما این امر برای بسیاری از مردم مغفول مانده است.وی به عرصه‌های علمی در جامعه ایرانی پس از اسلام اشاره کرد و یادآور شد: دانش با دو هدف علمی کردن جامعه و تمدن‌سازی علمی در جامعه ایرانی آمده است. وی با تأکید براینکه دانشگاه‌های ما باید درصدد تمدن‌سازی باشند، متذکر شد: دانشجویان در تمام عرصه‌ها باید از کرامت انسانی برخوردار باشند. نماینده ولی فقیه در گیلان به در اختیار گرفتن دانش توسط قدرت‌های سلطه‌گر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد علم در اختیار قدرت‌های سلطه‌گر باشد و این بزرگ‌ترین هدف ما است. آیت‌الله فلاحتی با اشاره به آغاز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، بیان کرد: جوانان امانت مردم نزد مسؤولان هستند و اگر امروز رسالت خود را به خوبی انجام دهیم در آینده از ما به نیکویی یاد می‌کنند. وی، مدرک‌گرایی را از معضلات جامعه دانست و تصریح کرد: بسیاری از رشته‌های دانشگاهی تنها در فارغ‌التحصیلان توقع ایجاد می‌کند. امام جمعه رشت با بیان اینکه جامعه نیاز به دانش و اخلاق دارد، خاطرنشان کرد: اگر اخلاق در رأس دانش نباشد این دانش ویرانگر می‌شود بنابراین جامعه دینی باید دانش را آمیخته با دین کند و این امر نیازمند تلاش جهادی است. آیت‌الله فلاحتی اضافه کرد: اگر روحیه جهادی نداشته باشیم نمی‌توانیم دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.ی ادامه داد: اگر دانشجو سیاست را نفهمد با مشکل مواجه می‌شود اما دانشجو نباید سیاست‌زده و سیاست‌باز شود و در این زمینه اخلاق فهم سیاسی به دانشجو می‌دهد. نماینده ولی فقیه در گیلان، توجه دانشگاه‌ها به پارک‌های علم و فناوری را ارزشمند توصیف کرد و یادآور شد: به بخش‌های دانش‌بنیان باید توجه ویژه شود. آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه به استاندار محترم و تمام مسوولان استانی بیان کردم در اکثر تصمیم‌گیری‌های کلان به دانشگاهیان، رؤسای دانشگاه‌ها و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها توجه داشته باشند، تصریح کرد: دانشگاهیان در عرصه‌های زیست‌محیطی، جنگل، دریا، ساحل، زمین، رودخانه‌ها و آب صاحب‌نظر هستند. وی، خواستار حضور استاندار در جلسه با رؤسای دانشگاه‌های گیلان شد و بیان کرد: بعضی از مسؤولان استانی به‌ویژه استاندار که مجری برنامه‌های دولت است باید در جلسه با دانشگاهیان حضور پیدا کنند و مطالبات اندیشمندان گیلان را بشنوند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر بصیری مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان گیلان هم در این نشست ضمن تسلیت ایام محرم، از ارتباط موثر و حضور نماینده ولی فقیه در استان در دانشگاه ها تقدیر کرد و خواهان تشکیل این جلسه ها در هر ترم تحصیلی شد. دکتر بصیری با اشاره به سخنان امام راحل و رهبر انقلاب با محوریت دانشگاه ها توجه به توسعه ناموزون و کمی دانشگاه ها و توجه به توسعه کیفی آن ها، ایجاد روح جهادی و انقلابی در دانشگاه ها، توجه به اسناد بالا دستی در حوزه ها دینی اسلامی و فرهنگی و اهتمام بیشتر به کرسی های ازاد اندیشی در حوزه اساتید و دانشجویان را مهم دانست. حل معضلات جامعه در حوزه ها مختلف توسط دانشگاه ها و استفاده از تجربه اساتید موفق دانشگاه ها، اهتمام به علوم انسانی و اسلامی، توجه به مطالبه گری و ارتباط صمیمانه با زیر مجموعه ها در دانشگاه ها از دیگر محورهای صحبت های مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان در این نشست بود. دکتر سید ضیاالدین میر حسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان هم در این نشست به ارائه گزارشی از ظرفیت های دانشگاه در حوزه های مختلف پرداخت و گفت: دانشگاه گیلان با توجه به اسناد بالا دستی برنامه راهبردی برای خود تدوین کرده و بر مبنای آن نیز یک برنامه عملیاتی تدوین کرده که تلاش بر این است که این برنامه عملیاتی اجرایی گردد تا در چند محور اساسی تولید کمی و کیفی علم ، اثر گذاری در جامعه و حرکت به سوی یک دانشگاه کار آفرین و توسعه روابط بین المللی جز دانشگاه های برتر در کشور باشد. دکتر میرحسینی در ادامه با بیان اینکه وظیفه مدیریت دانشگاه این است که بر اساس اصل عدالت و گفت و گو محوری بتواند زمینه را برای فعالیت گرایش های فرهنگی ،سیاسی و علمی موجود فراهم کند تا بتوانند آن ها فعالیت های خود را داشته باشند که برگزاری کرسی های نظریه پردازی ویژه اعضای هیات علمی ،کرسی های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه ، تریبون آزاد های نقد و نظریه ، نشست های فرهنگی نمونه ای از این فعالیت ها می باشد. شایان ذکر است در این نشست نمایندگان دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان نیز به بیان نظرهای خود پرداختند.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.