وی افزود: در انتشار مقالات نيز ارائه و چاپ 480 مقاله در سال 88 نسبت به 196 مقاله در سال 84 از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان نشان دهنده توجه به مسائل کيفی در کنار رشد کمی دانشگاه است.
وزير علوم در خصوص دانشگاههای پيام نور و جامع علمی و کاربردی تصريح کرد: دانشگاههای پيام نور و جامع علمی کاربردی بايد به مأموريتی که داشتند بازگردند و بايد از اينکه اين دو دانشگاه به دانشگاه گيلان ديگری تبديل شوند پرهيز شود. وی افزود: مأموريت اين دو دانشگاه بحثهای ديگری بوده که اکنون بايد به مسير صحيح خود بازگردد.
دانشجو تأکيد کرد: دانشگاه پيام نور بايد به سمت دانشگاه مجازی و دانشگاه جامع علمی و کاربردی بايد به سوی رسيدن به مهارت حرکت کند و اين دو دانشگاه نبايد به گونهای عمل کند که جهت رسيدن به آموزش های نظری ميان بری باشند.
وی با بيان اينکه دانشگاههای پيام نور و جامع علمی و کاربردی بايد در اين مسير به آموزش عالی کشور خدمات بيشتری ارائه دهد خاطرنشان کرد: آقای دکتر شیرینی پيشنهاد تأسيس 4 شهرک علمی در شمال، جنوب، غرب و شرق کشور را ارائه کرد که اين پيشنهاد خوبی است و قابل پيگيری خواهد بود.
وزير علوم تأکيد کرد: در حال حاضر آموزش عالی کشور 30 تا 35 هزار عضو هيئت علمی دارد و ممکن است در اين ميان دو پايان نامه با مشکل برخورد کند و در اين صورت نبايد بوق و کرنا شود و کل آموزش عالی کشور زير سؤال رود. وی افزود: اگر از اين 30 تا 35 هزار عضو هيئت علمی چند نفری تخلف داشته باشند نبايد آن را به همه اعضا اشاعه داد و به اعضای هيئت علمی هجمه برد.
دانشجو با تأکيد بر اينکه اشتباه گرفتن تفاوت با تبعيض مشکلاتی را در آموزش عالی کشور ايجاد می کند خاطرنشان کرد: يکی از اساتيد در اين جلسه اعلام داشتند که نيازی به بازنگری در سرفصلهای رشته حقوق وجود ندارد و در اين خصوص ظاهرا انقلاب فرهنگی ديگری در راه است که در پاسخ بايد اعلام کنم انقلاب فرهنگی ديگری در کار نيست اما بازنگری در علوم انسانی بی برو برگرد در کار است.
وزير علوم اظهار داشت: چرا از اينکه عدهای بخواهند کار کارشناسی در خصوص بازنگری دروس علوم انسانی داشته باشند نگران باشيم؟ شايد اين عده در نهايت به اين جمع بندی برسند که سرفصلهای علوم انسانی مشکلاتی ندارد. اما اگر جمع بندی اين گروه کارشناسی به گونهای ديگر باشد چرا بايد فقط نظر کارشناسی خود را مورد قبول داشته باشيم؟
دانشجو در ادامه بيان داشت: بازنگری در سرفصلهای علوم انسانی هر 5 سال بايد انجام شود و اگر تاکنون عملی نشده بايد اجرايی شود. وی با بيان اينکه بايد نگاهمان در خصوص دروس علوم انسانی اسلامی باشد و اگر سرفصلهای علوم انسانی حتی در يک خط خلاف اسلام باشد بايد نقد شود تصريح کرد: چه اشکالی وجود دارد که در سرفصلهای علوم انسانی بازنگری شود؟ علوم انسانی مقصد را نشان می دهد و ساير علوم کمک می کنند تا به اين مقصد برسيم.
وی افزود: اگر علوم انسانی مقصد درست را نشان ندهد به نتيجهای نخواهيم رسيد و در اين خصوص بايد توجه داشت که مقام معظم رهبری بی جهت نگران بازنگری سرفصلهای علوم اسلامی نيستند.
دکتر کامران دانشجو با تأکيد بر اينکه اگر علوم خلاف آموزههای دينی در دانشگاهها تدريس شود بايد بازنگری شود اظهار داشت: در حال حاضر جزوهای تحت عنوان "همسايگان ايران " در دانشگاههای کشور تدريس می شود که اين جزوه توسط مرکز خاورميانهشناسی آمريکا تهيه شده اما در دانشگاههای کشور ما تدريس می شود و خاورميانه شناسی از نگاه آمريکا را بررسی می کند. آيا اين خاورميانهای است که ما و دانشجويان بايد آن را بشناسيم؟
وی افزود: در اين جزوه تمامی سياست خارجی کشور ما زير سؤال رفته است و در اين جزوه تأکيد شده که ايران به دنبال عراقی متحد است اما عراقی که ناتوان باشد. دانشجويان ما بايد اين بحث را در امتحانات خود مکتوب کنند تا قبول شوند. پس آيا اين دروس نياز بازنگری دارد يا خير؟
دکتر دانشجو با طرح اين سؤال که آيا بايد کتب 20 ساله گذشته غرب از دور ترجمه کنيم و در دانشگاههای کشورمان تدريس کنيم درست است؟ خاطرنشان کرد: حتما بايد سرفصلهای علوم انسانی را بازنگری کنيم و در اين راه اساتيد کشورمان بايد حمايتهای لازم را به عمل بياورند. وی تصريح کرد: آيا ما جامعه را آن گونه که کانت تعريف کرده می شناسيم؟ اگر قرار است در فضايی که غرب برای ما تعريف کرده حرکت کنيم هيچ کشوری با ما کاری نخواهد داشت و در جهان سوم خواهيم ماند.
وی با طرح اين سؤال که تا موقعی که اتحاد داشتيم تنش زدايی بايد جزء سياست خارجی کشورمان باشد کسی با ما کاری داشت؟ اظهار داشت: آيا بايد دانشگاه را آن طور که کشورهای غربی تعريف کردهاند مديريت کنيم؟ ما بايد خودباوری داشته باشيم چون ملت ايران ملت "ما می توانيم " است.
دانشجو با تأکيد بر اينکه دانش بايد همراه با تهذيب باشد خاطرنشان کرد: کدام نسخه غرب تاکنون برای کدام کشورهای ديگر جوابگو بوده است؟ آيا بايد ما مقالههای حقوق بشر کشورهای غربی را ترجمه و در دانشگاههای خود تدريس کنيم؟
وزير علوم خاطرنشان کرد: ما آموزههای دينی داريم و به اين آموزههای دينی خود افتخار می کنيم و دنيا نيز اکنون به سمت اسلام پيش می رود. وی با بيان اينکه اکنون در غرب خانواده متلاشی شده و انسان سردرگم است اظهار داشت: در کميت و کيفيت بايد تعادل داشته باشيم و اگر تعادل موجود نباشد ضرر خواهيم کرد.
وی افزود: مقاله ISI قبله علمی ما نيست اما ISI يک مرجع است و ارزش خود را دارد. بايد ميان حوزه نظری و کاربردی تعادل برقرار کنيم و به بهانه کيفيت نمی توان سر کميت را ذبح کرد.
وزير علوم با طرح اين سؤال که جامعه منتظر يعنی چه؟ خاطرنشان کرد: جامعه منتظر يعنی جامعهای که بيشترين تلاش را داشته باشد و بهترين نوع محبت را ميان يکديگر را به وجود آورد و عدالت را محور قرار داده و رشد علمی بالايی داشته باشد.
وی با تأکيد بر اينکه چه کسی اعتقاد دارد پيشرفت يعنی آمريکا؟ اظهار داشت: آيا مردم 9 دی و 22 بهمن به اين نوع پيشرفت و رسيدن به آمريکا تأکيد دارند؟ بايد توجه داشت که حکومت موعود يعنی حکومت بر دلها نه جنگ و آدمکشی.
وی افزود: حکومت بر دلها جغرافيا نمی شناسد و حال آيا دانشگاههای ما می خواهند منتظر تحويل جامعه دهند و يا اوباما؟
دانشجو بيان داشت: دانشگاهی که می خواهد سرباز امام زمان (عج) تحويل جامعه دهد بايد فرهنگ و تربيت در آن اصل باشد و مناسباتش را خود طرح ريزی کند.
وی با بيان اينکه جامعهای که از نظر فرهنگی مقهور است نياز به لشگرکشی ندارد تأکيد کرد: گسترش آموزش عالی بايد هدفمند باشد و مقام معظم رهبری نيز به اين امر تأکيد دارند. اگر گسترش آموزش عالی هدفمند نباشد به سرمنزل مقصود نخواهيم رسيد و بايد توجه داشت که يکی از اهداف اين هدف بندی کيفيت بخشی است که جزء اصول کار است. در حال حاضر از نظر کمی رشد پيدا کردهايم و بايد به سوی تحصيلات تکميلی حرکت کنيم.
وی افزود: در حال حاضر در گسترش رشتههای کارشناسی تجربه پيدا کردهايم و بايد اين تجربه را در گسترش تحصيلات تکميلی نيز به کار ببريم.
دانشجو با اشاره به اينکه اساتيد بايد فراغ بيشتری داشته باشند تا به فعاليتهای فرهنگی و پرورشی نيز برسند خاطرنشان کرد: آيا هرکس دانش داشته باشد بايد وارد دانشگاهها شود؟ ما بايد دانشمند متقی داشته باشيم.
وزير علوم تأکيد کرد: تمرکز و عدم تمرکز و استقلال و عدم استقلال بايد تعريف شود. آيا حاکميت نبايد حق داشته باشد که اگر دانشگاهی از ريل خود خارج شد آن را به مسير اصلی بازگرداند. مردم اجازه نمی دهند که وزارت علوم و ساير نهادها به غير از حرکت 9 دی حرکت ديگری کند.
دانشجو تصريح کرد: دانشگاهها در سياستگذاری بايد مطابق آموزههای دينی و نظام اسلامی ايران حرکت کنند و در اينجا اعلام می کنم تا موقعی که در وزارت علوم هستم بر اين امر تأکيد دارم.
وی با بيان اينکه دانشگاه مستقل است و استقلال آن بايد تعريف شود خاطرنشان کرد: فعاليتی که در حال حاضر در وزارت علوم صورت می گيرد دال بر عدم اعتماد به دانشگاهها نيست بلکه تنها سياست گذاری بر آموزش عالی کشور است.
وی افزود: وزارت علوم اعلام می کند که بايد اعضای هيئت علمی دانشگاهها شاخصههايی داشته باشند و در شأن نظام جمهوری اسلامی ايران باشند.
وزير علوم در خصوص برگزاری آزمون نيمه متمرکز دوره دکترا گفت: بنده نزديک به 20 سال در دانشگاه ها فعاليت داشتم و شاهد بودم که رشتههای معتبر در دوره دکترا معطل بودند. چرا دانشجوی رتبه 5 در دانشگاه پذيرفته نمی شد اما دانشجويی ديگر که رتبه پنجاهم را کسب کرده بود پذیرفته می شد.
دانشجو تأکيد کرد: وزارت علوم بر اساس درخواست دانشجويان آزمون نيمه متمرکز دوره دکترا را به اين شيوه برگزار می کند و سعی داريم با اين روش به سمت عدالت حرکت کنيم.
وزير دولت دهم اظهار داشت: وزارت علوم به اين امر قائل است که اين شيوه در برگزاری ازمون نيمه متمرکز دوره دکترا به عدالت نزديکتر است اما شايد مشکلاتی داشته باشد که بايد آن مشکلات را تصحيح کنيم و تأکيد می کنم که اين اقدام استقلال دانشگاهها را زير سؤال نمی برد.
وی افزود: اکثر دانشجويان و دانشگاهيان از برگزاری اين طرح حمايت کردهاند که البته شايد چند عضو هيئت علمی در اين خصوص ايراداتی داشته باشند و مطمئنا اين ايرادات آنان از سر دلسوزی است.
دانشجو با بيان اينکه دانشکدهای در یکی از دانشگاه ها يازده سال است که عضو هیأت علمی جدیدی جذب نکرده و آيا بايد به اين شيوه عمل شود؟ خاطرنشان کرد: آيين نامههای وزارت علوم در دورههای گذشته نيز تغييراتی پيدا کرده است و اين امر مسئله جديدی نيست و در حال حاضر سعی داريم آييننامههای وزارت علوم را تسهيل کنيم که يکی از اين آيين نامهها جذب اعضای هيئت علمی است.
وزير علوم خاطرنشان کرد: ما در وزارت علوم وظيفه سياست گذاری داريم و نبايد در اجرا ورود پيدا کنيم و دانشگاهها بايد در اجرای سياستگذاری ها روشهای خود را تبيين کنند.
دانشجو اظهار داشت: من قائل به انعطاف پذيری هستم اما بايد اين انعطاف پذيری نيز تعريف شود و حد و مرزی داشته باشد.
دانشجو با تأکيد بر اينکه دانشگاه برای نظام اسلامی ايران کادر سازی می کند و بايد به سمت منافع ملی حرکت کند تصريح کرد: اگر قرار است آموزش عالی کشورمان به سمت و سوی آرمانهای اسلامی حرکت کند نيازمند اين است که به سوی آموزههای دينی حرکت کنيم و بايد به هنجارهای اسلامی و ايرانی بازگرديم نه اينکه غرب برای ما هنجارهايی را تعريف کند.
وی افزود: اگر مدارس به صورت مختلط فعاليت کنند آيا اوليا از حضور فرزندان خود در اين مدارس جلوگيری خواهند کرد يا خير؟ و در اين خصوص بايد توجه داشت که اين دانش آموزان هنوز به سن تکليف نرسيدهاند و در نتيجه اوليا مدارس مختلف را نوعی ناهنجاری می دانند.
وزير علوم تصريح کرد: اما چطور می شود دانشگاههای مختلف در جامعه معنا دارد؟ که در جواب بايد گفت سنگ بنای تأسيس دانشگاهها در کشورمان غربی است. اما سنگ بنای آموزش و پرورش بر پايه روش های غربی نيز تأسيس نشده است.
دانشجو بيان داشت: اگر کلاس، امکانات، استاد و... به اندازه کافی داشته باشيم چه اشکالی دارد برخی از دانشگاهها نيز از حالت مختلط خارج شوند.
وزير علوم در خصوص برگزاری اردوهای مختلف در دانشگاهها گفت: يکی از مسئولان دانشگاهی اردوی مختلطی را برگزار کرده بود که با واکنش عده ای از افراد متدين مواجه شد و در توجيه اين اقدام خود اعلام کرده بود در فرانسه و انگليس اردوهای دانشجويی به اين شکل برگزار می شوند که بنده در پاسخ به رئيس اين دانشگاه نوشتم "اگر فرزند شما هم در دانشگاه حضور داشت آيا اجازه حضور وی را در اردوهای مختلط دانشجويی می داديد؟ "
وی افزود: مناسبات و فرهنگ ما با کشورهای غربی يکی نيست. هيچ کس حق ندارد اردوی مختلط دانشجويی را در دانشگاهها برگزار کند. بايد اردوها جدا باشند. البته برگزاری اردوهای خانوادگی در دانشگاه ها منعی ندارد.
وی با بيان اينکه هيچ کس با مشارکت زن و مرد در پروژههای علمی و پژوهشی مشکلی ندارد اما مناسبات بی ضابطه دانشجويان دختر و پسر را در دانشگاهها قبول نداريم اظهار داشت: وزارت علوم بر اساس شاخصهايی که تعيين کرده دانشگاهها را رتبه بندی می کند نه با شاخصه هایی که غرب برای ما تعیین می کند . البته موارد مثبت و قابل قبول آن باید در نظر گرفته شود .