هفته اول محرم الحرام ؛ هفته احياي امر به معروف و نهي از منكر

22 01 2007
کد خبر : 3342315
تعداد بازدید : 50
امر به معروف و نهي از منكر نشانه وجدان بيدار، سوز و تعهّد، عشق به مكتب، حضور در صحنه و عشق به مردم است.

از سال 1371 شمسي تاكنون هر ساله هفته اول محرم الحرام به نام هفته احياي امر به معروف و نهي از منكر بمنظور يادآوري اصلي ‌ترين هدف جهاد والا و الهي امام حسين (ع) يعني احياي امر به معروف و نهي از منكر نامگذاري شده است. 

« اَلَّذينَ ِانْ مَكَّنّاهُمْ فِي اْلاَرْضِ اَقامُوا الصًَلوﺓَ وَ اتَوُ الزَّكوﺓَ وَ اَمَرُوا بِاْلمَعْرُوفِ وَ نَهَواْ عَنِ اْلمُنْكَر... »

همانان‌ كه‌ اگر آنان‌ را در روي‌ زمين‌ تسلط‌ و توان‌ دهيم، نماز را برپا مي‌دارند و زكات‌ مي‌پردازند و امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر مي ‌كنند... (سوره مبارکه حج: آيه 41). 

بدون ترديد هر نهضت در جهت حفظ مسير حركت خود به سوي اهداف از پيش تعيين شده نيازمند طراحي و تدوين فرآيند آسيب شناسي و اصلاح طلبي مستمر با شيوه‌هاي روشمند و دروني براي كاهش آستانه آسيب‌پذيري مي‌باشد. در همين چارچوب دو اصل گرانقدر و مترقي امر به معروف و نهي از منكر مهم‌ترين راهبرد آسيب شناسي و فرآيند اصلاح طلبي اسلام در جهت صيانت از نظام اسلامي مي‌باشد.

امر به معروف و نهي از منكر با استناد به آيات قرآني و گفتار معصومين (ع) خصوصاً رهنمودهاي سرور آزاد انديشان جهان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در بيان استراتژي نهضت كربلا، برترين و كارآمدترين روش اصلاح نظام‌هاي اجتماعي برخوردار از ريشه و منشاء ديني و نگاه توحيدي مي‌باشد.

يکي از آرمانهاي انبياء الهي ايجاد و تحقق جامعه نمونه بوده که قرآن مجيد درباره آن و  شيوه هاي رسيدن به چنين جامعه اي در آيات خود اشاراتي داشته است (از قبيل آيات 143 سوره بقره و 25 سوره حديد) که يکي از راههاي رسيدن به "جامعه نمونه" را موضوع "امر به معروف و نهي از منکر"، يا به عبارتي "نظارت همگاني و مردمي" دانسته و در آيه 17 سوره لقمان و آيه 71 سوره توبه نيز علاوه بر تشويق مردم، عمل به آن را يکي از نشانه هاي مومنين توصيف کرده اند. سرگذشت انسانهايي که به رغم دوري از گناه و تنها به علت بي توجهي به اصل "امر به معروف و نهي از منکر" در طول تاريخ مورد عذاب حضرت باريتعالي قرار گرفته اند، ارزش و اهميت نظارت همگاني در جامعه را دو چندان ميکند چرا که برمبناي احاديث و روايات فراوان از بزرگان عرصه دين و دانش، آباداني سرزمين ها، اقامه فرايض و ايجاد امنيت اجتماعي منوط به انجام اين فريضه اعلام شده است. دعوت به خير و اعمال پسنديده و بازداشتن از اعمال ناپسند و نادرست از جمله تعاملات گوناگون ميان اجزاي زندگي جمعي بشر مي‌باشد كه ناظر بر بقاي فرد و جامعه است و آن گونه كه در حديث نبوي (ص) بالاترين جايگاه اين فرضيه را مشخص مي كند و مي فرمايد: كسي كه امر به معروف و نهي از منكر مي كند جانشين خدا و من در روي زمين است، ضامن حفظ و بقاي جامعه و عدم غرق و هلاك است. 

تأكيدات فراوان دين مبين اسلام بر امر به معرف و نهي از منكر كه طي آن تحت عنوان يكي از "فرايض" طرح و بر ترك آن تبعات بسياري مترتب گشته، حكايت از اهميت و جايگاه والاي آن در انديشه نظام اسلامي مي نمايد. امروز و از ديدگاه صرف بشري نيز جوهره امر به معروف و نهي از منكر بويژه در شكل "مردم نسبت به حكومت" مورد پذيرش اجماعي است چه آنكه در بطن آن اشاعه فضائل و نيكي هاي مورد اقبال جامعه و دعوت به ترك زشتي هاي مورد نفرت اجتماع نهفته است و حاكميت امور پسنديده و طرد و محو امور ناپسند خواست غائي آدمي است. تحقق واقعي اصل امر به معروف و نهي از منكر مستلزم آن است كه شرائط، حدود و كيفيت آن متناسب با زندگي نوين بشري و با بهره گيري از دستاوردهاي مفهومي و روشي جامعه انساني همراه باشد تا ضمن حفظ اين اصل از آن بهره اي مطلوب اخذ شود. بديهي است كه عدم توجه به اين مسأله مي تواند دوري و حذف اين انديشه والا را در جامعه اسلامي در پي داشته باشد. از سوي ديگر يك فرد به تنهايي قادر نيست كه اين وظيفه خطير را انجام دهد، پس بايد در سطح مديريت و حاكميت اسلامي هم يك دستگاه آمر به معروف و ناهي از منكر با بودجه و تشكيلات و امكانات تشكيل و جزيي از حاكميت محسوب شود و در اين راستا بايد از تكنولوژيهاي جديد و به روز براي پيشگري از فساد و تبليغ معروف استفاده شود.

بر همين اساس در اصل هشتم قانون اساسي نظام جمهوري ايران آمده است: "در جمهوري اسلامي ايران دعوت به خير، امر به معروف و نهي از منکر وظيفه اي است همگاني و متقابل بر عهده مردم نسبت به يکديگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت."

فرمايشات مقام معظم رهبري در طليعه سال جديد مبني بر پاسخگويي صاحب منصبان و مسؤولان دستگاه‌ هاي گوناگون، انديشه نويني است كه ما را به دوباره نگري در عرصه تئوري و اجرا به مقوله امر به معروف و نهي از منكر فرا مي‌خواند تا ضمن شكستن قالب‌هاي كهنه به تعريف تازه‌اي براي بيان راهبرد مترقي امر به معروف و نهي از منكر دست يابيم كه بخشي از تعاريف زير مي‌تواند ما را در دستيابي به اين نگرش نوين ياري دهد: 1ـ امر به معروف و نهي از منكر را نبايد تنها راهكار مقابله با حكومت‌هاي فاسد دانست، بلكه سيستم و فرآيند نقد فراگيري است كه حاكميت ديني را از غلطيدن در جاده انحراف و خطا نگه مي‌دارد. 2ـ امر به معروف و نهي از منكر عامل بازدارندگي فعال و روزآمد در راستاي كاهش ميل حاكميت به بي تفاوتي و بي مسؤوليتي نسبت به پرسشگران و كنشگران عرصه سياست و اجتماع مي‌باشد. 3ـ امر به معروف و نهي از منكر عامل تنظيم كننده و گرانيگاه حركت اصلاح‌طلبانه درون حاكميت ديني و تبديل كننده شتاب اصلاحات از پيمايش پاندولي و نامنظم به شتابي بالانسي و برخوردار از تعادل و پايداري. 4ـ فرآيند مطمئن توزيع قدرت از رهگذر مشاركت توده‌ ها در روند اصلاح و تعديل نظام حاكم جهت كاهش آستانه فزون‌ خواهي حاكمان و دستگاه‌ هاي مجري نسبت به حقوق شهروندان.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.