همايش مديران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم، نفت و صنعت برگزار شد

14 12 2017
کد خبر : 3262090
تعداد بازدید : 253

همايش مديران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با حضور رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و معاونان پژوهشي وزارتخانه هاي علوم، نفت و صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد.

در این همایش دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای افزایش مشارکت اعضای هیات علمی در قراردادهای صنعتی دانشگاهها باید فرآیند واگذاری این قراردادها به صورت شفاف از طرف مسئولان دانشگاه به همه اعضای هیات علمی اعلام شود. وی اظهار داشت: باید از فعالیت های پژوهشی انفرادی فاصله گرفته و به صورت گروهی کار کنیم که در این راستا باید قراردادهای پژوهشی را به گروه های پژوهشی و موسسات پژوهشی داخل دانشگاه واگذار کنیم.

در ادامه این همایش، دکتر محمد زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قوانین مناسبی برای تسهیل ارتباط دانشگاهها با صنایع و رشد شرکت های دانش بنیان به تصویب رسیده است که باید از این ظرفیت استفاده شود. وی تصریح کرد: در قانون رفع موانع تولید، قانون اصلاح مقررات مالی دولت، شماره دو، قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، قانون برنامه ششم توسعه و نقشه جامع علمی کشور، ضوابط مختلفی برای حمایت از ارتباط صنعت و دانشگاه تصویب شده است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز در این همایش با ارائه گزارشی از همکاری این وزارتخانه با دانشگاه ها گفت: در حال حاضر امکان همکاری دانشگاه ها با وزارت نفت از طریق پنچ روش مختلف وجود دارد. وی مشارکت در طرح های کلان انتقال فناوری، حضور در پروژه های پژوهشی، حضور در بخش تحقیق و توسعه، حضور در طرح خرید تجهیزات پرکاربرد از داخل کشور و حمایت از پایان نامه های مرتبط با نفت و گاز را مسیرهای همکاری دانشگاه ها با وزارت نفت نام برد. مهندس حبیب الله بیطرف گفت: وزارت نفت از پایان نامه های دوره ارشد و دکتری مرتبط با نفت و گاز در رشته های فنی و مهندسی بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال و در رشته های غیر فنی بین ۴۰ تا ۷۰ میلیون ریال حمایت مالی می کند.

در ادامه این همایش، دکتر برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بهترین مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه، طرح «توانمند‌سازی و توسعه اشتغال پایدار»، طرح تاب است. وی افزود: هدف اصلی این طرح ایجاد اشتغال پایدار از طریق توسعه دانش بنیان بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری موجود است و جهت‌دهی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری در مسیر دانش‌بنیان از طریق دانش فنی جدید و استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در تمامی مقاطع برای راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه از دیگر اهداف آن است. وی افزود: فقط ۲ درصد از ۱۰۰ هزار واحد تولیدی صنعتی کشور دارای واحد تحقیق و توسعه هستند که در عرصه رقابت نیز موفق هستند زیرا در شرایط موجود شرط ماندن در بازار رقابت جهانی توجه به دانش است. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح پسا دکتری صنعتی، فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان دکتری در صنایع و طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهها از دیگر طرح های ارتباط این وزارت با دانشگاهها است.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست به چالش های مختلف این حوزه اشاره کرد و گفت: زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت یک زنجیره چندمولفه ای است و باید همه قسمت های این زنجیره به هم پیوسته به درستی کار کند تا نتیجه بخش باشد. دکتر محمد سعید سیف با اشاره به وجود چهار و میلیون دانشجو، ۸۰ هزار عضو هیات علمی، ۱۳۰۰۰ آزمایشگاه علمی، تربیت سالانه ۲۵۰ هزار دانشجوی مهندسی و تولید دو درصد از علم دنیا گفت: این ظرفیت بزرگ باید در راستای مشکلات کشور مثل بحران آب، آلودگی محیط زیست و مشکلات اقتصادی قرار گیرد. وی تمرکز دانشگاه ها بر آموزش، ناهمخوانی برنامه ها و متون درسی دانشگاه ها با مقتضیات صنعت و بازار کار، زمان بر بودن تحقیقات دانشگاهی و نبود مهارت از جمله مشکلات این زمینه است. دکتر سیف تصریح کرد: بهبود ساختار پژوهشی، افزایش توان علمی و رویکرد به فناوری های نو از جمله راهکارها برای بهبود رابطه صنعت و دانشگاه است.

در ادامه، مشکلات و دغدغه های این حوزه توسط چند نفر از روسای ارتباط با صنعت دانشگاه ها از جمله رئیس ارتباط با صنعت دانشگاه گیلان مطرح شد و به تفصیل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در پایان اولین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها، از ۷ قرارداد پژوهشی موفق بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها به عنوان قراردادهای برتر تجلیل شد و وزارتخانه های دفاع، نفت، نیرو و صنعت به عنوان دستگاه های اجرایی برتر در ارتباط با دانشگاه ها معرفی شدند.

 
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.