همایش «حجاب و عفاف از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» در دانشگاه گیلان برگزار شد

23 05 2010
کد خبر : 3321344
تعداد بازدید : 67
همایش «حجاب و عفاف از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» صبح امروز در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی برگزار گردید.

در این همایش دکتر حاتم زاده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان دفاع مقدس و افتخار آفرینان سوم خرداد روز فتح خرمشهر، با اشاره به دیدگاه های حضرت امام خمینی ره درباره حفظ ارزش های اسلامی گفت: همانطور که حضرت امام فرمودند دشمن دیگر با سلاح گرم برای نابودی جوانان پیشگام نمی شود بلکه از سلاح قلم سود می برد.

رییس دانشگاه گیلان با ابراز تأسف از تاثیر راهبردهای جنگ نرم دشمنان افزود: اگر جامعه لجام گسیخته باشد، مهار آن به سختی ممکن خواهد شد.و این وظیفه بسیار سنگینی برای مسئولان فرهنگی و متفکران اسلامی می باشد.

وی گفت: تاکید بروی حجاب زن به معنای عدم حجاب آقایان نیست. بر این اساس باید برای این موضوع نیست تدابیری اندیشیده شود.

وی در پایان با توجه به نقش شورای فرهنگی دانشگاه ابراز امیدواری کرد : مصوباتی که در جلسات شورای فرهنگی دانشگاه به تصویب می رسد بتواند در کمک به حفظ ارزش های فرهنگی ایرانی - اسلامی کشورمان موثر واقع شده و پادزهری برای جنگ نرم دشمنان باشد.

در این مراسم حجت الاسلام حمید وحیدی استاد حوزه و دانشگاه ضمن سخنانی با اشاره به سالروز فتح خرمشهر گفت: قریب سی سال است که تنها برای فتح بزرگی که جوانان ما در گذشته بدست آورده اند جشن می گیریم و آن را طوق افتخاری به گردن خود می دانیم. و این در حالی ست که امروز هیچ افتخار و دست آوردی نداریم که به آن ببالیم. امروز باید شاهد فتح هایی بزرگ در مباحث فرهنگی جامعه باشیم و بتوانیم آن را به جهان نیز عرضه کنیم.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه هیچ برنامه ای درباره مساله حجاب در ایران بصورت کارشناسی شده و تخصصی صورت نگرفته است،گفت: تمامی برنامه ها، همایش ها و کارگاههایی  که درباره مساله حجاب در ایران تدارک دیده می شود عموما تکرار مکررات بوده و در نتیجه هیچ تاثیر قابل توجهی نیز نداشته است.

وی با اشاره به غنای فرهنگی در ادیان مختلف گفت: متاسفانه در ایران گفتگوی ادیان وجود ندارد. تنها سهم اقلیت های دینی در کشور ما حق داشتن کرسی نمایندگی در مجلس می باشد . این اقلیت ها در برنامه ریزی های فرهنگی و کلان کشور هیچ نقشی نداشته و این در حالی ست که ادیان آسمانی دیگر نیز پتانسیل های فرهنگی فراوانی را در خود دارند که این هم اندیشی می توانست سهم بزرگی در شناساندن اسلام به مردم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ریشه مساله حجاب در ایران ناشی از بی اعتقادی جوانان است تاکید کرد: اگر اصول و مبحث خداشناسی به جوانان به خوبی ارائه شود دیگر مساله ای بنام پوشش و حجاب و عفت در جامعه نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تاریخچه حجاب و پوشش در ایران گفت: در فرهنگ ایران باستان با مشاهده تصاویر و کتیبه های به جای مانده می تواند شاهد پوشش و حجاب زنان ایرانی در عهد باستان بوده و با آشنایی جوانان مان با فرهنگ ایرانی نیز می توانیم ارزش های اخلاقی و دینی مان را احیا کنیم.

وی در پایان ضمن ابراز تاسف از اینکه امور ارزشی در ایران بصورت یک اجبار درآمده گفت: بی حجابی یک جرم نیست بلکه یک گناه است که برای مبارزه با آن و اقناع جوانان می باید فقط از فن سخن و گفتمان استفاده کرد.

در پایان همایش از صاحبان مقالات برتر نیز تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است که از جمله برنامه های این همایش افتتاح خانه فرهنگ دانشگاه گیلان می باشد که بنام شهیده حجاب مروه الشربینی نام گذاری گردیده است.

 

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.