همایش « بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی » در دانشگاه گیلان برگزار شد

06 03 2013
کد خبر : 3307734
تعداد بازدید : 131
همایش «بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی» صبح امروز با حضور اساتید دانشگاه ، محققین و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

رییس دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این همایش ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: تدبیر برگزاری همایش ملی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه گیلان در شهریور ماه سال جاری و در گردهمایی بسیج اساتید در مشهد شکل گرفته و توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان به مرحله اجرا رسید.
دکتر عبدا... حاتم زاده در ادامه برای میهمانان حاضر در همایش به معرفی ظرفیت ها و قابلیت های دانشگاه گیلان پرداخته و گفت: امید داریم با برگزاری این همایش تا حدودی توانسته باشیم در راستای منویات مقام معظم رهبری گام برداریم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان در این همایش ، رسیدن به ساختار سیاسی مقاومتی در مقابل نظام سیاسی مهاجم بین المللی را برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی لازم و ضروری دانست.
حجت الاسلام سعید مهدوی با اشاره به روایتی از امیر المومنین (ع) گفت: امام علی علیه السلام می فرمایند: اگر ملتی از جهت خوراک و پوشاک به اقوام دیگر وابسته باشد، آن ملت دور از رحمت الهی قرار می گیرد. از اینرو می توانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که یک جامعه اسلامی ، پویا و موفق جامعه ای است که با جوامع دیگر، در عین حفظ استقلال سیاسی به تعامل اقتصادی برابر برسد و این امر در سایه توجه به ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری نیروی انسانی نوآور و هویت ایرانی اسلامی خودمان تحقق خواهد یافت.

دکتر علیرضا صدر ممتاز دبیر علمی این همایش هدف از برگزاری این همایش را تبیین و توضیح نظریه اقتصاد مقاومتی در سطح دانشگاه های کشور دانسته و گفت: دانشگاه ها می باید با ایده پردازی در این زمینه به کمک دستگاه های اجرایی و مراکز تصمیم گیری کلان کشور بروند. وی اظهار داشت : دانشگاه گیلان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی با همکاری بسیج استادان دانشگاه و دفتر هم‌اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری این همایش را برگزار می‌کند.
معاون پژوهشی دانشگاه گیلان با اشاره به محورهای این همایش گفت: تاکنون 160 مقاله در محورهای مختلف به دبیرخانه همایش " بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی" ارسال شده است.

 

مسئول بسیج اساتید دانشگاه گیلان خاستگاه و پیشینه اقتصاد مقاومتی، ضرورت ارائه الگوی موفق در ایجاد یک جهش اقتصادی، تبیین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و ارتباط آن با جهاد اقتصادی، تحریم‌ها: فرصت یا تهدید با رویکرد اقتصاد مقاومتی، سیاست مالی و پولی و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی و چشم انداز ۲۰ ساله، نسبت اقتصاد مقاومتی با جهاد اقتصادی، را از محورهای این همایش بیان کرد.

 

دکتر صدر ممتاز  مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، تحولات اقتصادی دنیا و اقتصاد مقاومتی، روش‌های مقابله جدی و اثربخش با تحریم‌ها در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، نگاه آسیب‌شناسانه به اقتصاد مقاومتی، دهه پیشرفت و عدالت و اقتصاد مقاومتی، مدیریت کشور و اقتصاد مقاومتی، گردشگری و اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی در حوزه پولی و بانکی، جایگاه ترانزیت در اقتصاد مقاومتی را از دیگر محورهای این همایش دانست.

 
مهندس غلامعلی جعفرزاده در این همایش به توضیح و تبیین خاستگاه ، ضرورت و مولفه های اقتصاد مقاومتی پرداخته و تصریح کرد: برنامه ریزی اصلی برای  نظریه اقتصاد مقاومتی ازسال 1387  توسط رهبر معظم انقلاب در ایران آغاز شد. نامگذاری پیاپی 5 سال اخیر (سال 87 نوآوری و شکوفایی ، سال 88 اصلاح الگوی مصرف ، سال 89 همت مضاعف،کارمضاعف ،سال 90 جهاد اقتصادی و سرانجام سال 1391 تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی )منظومه ی کاملی در زمینه مسائل اقتصادی و جنبه های مختلف اقتصاد مقاومتی را به خوبی نشان می دهد.
نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی ؛ کاهش وابستگی به درآمد نفت ،سهمیه بندی بنزین وتولید صنایع دانش بنیان را از جمله مولفه های اقتصاد مقاومتی  برشمرد و تاکید کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند : اقتصاد  مقاومتی اقتصادی است که برای یک ملت  حتی در زمان تحریم و فشار نیز زمینه ی شکوفایی را فراهم می کند.

مهندس حمید رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این همایش با نگاهی به اسناد فرادستی اقتصاد مقاومتی در سند چشم انداز 20 ساله 1384-1404 نظام گفت: در حال حاضر در برخی از شاخص های  سند چشم انداز 20 ساله به رتبه اول در سطح منطقه دست یافته ایم.
این عضو کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  از جمله اهداف اقتصادی در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران می توان برخورداری از دانش پیشرفته ،توانایی در تولید علم و فناوری و اتکا به سهم منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی را نام برد.وی افزایش سهم عمومی اشتغال و تشویق اقشار مردم به پس انداز و سرمایه گذاری و بهبود درآمد خانوارها را از جمله اهداف اقتصادی این طرح دانست.

 دکتر احمد توکلی اقتصاددان و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به ارائه آمارها و تبیین شاخص های اقتصادی کشور پرداخت. وی سخنان خود را بر محور، اقتصاد مقاومتی ، نظرات رهبری، واقعیت های موجود و راه های خروج بیان نمود .
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پس از بیان دیدگاه های مقام معظم رهبری در خصوص مسائل اقتصادی کشور ، به تشریح شاخصه های اقتصادی کشور ، نرخ رشد اقتصادی ، تورم ، فضای کسب و کار و وضعیت تولید در کشور پرداخت .
دکتر توکلی در بخش دیگری از سخنانش به طرح راه کارهای و مشخصات اقتصاد مقاومتی پرداخت . وی گقت : سیاست تثبیت بایستی با  جدیت اعمال شود و نخستین هدف بازگرداندن اعتماد به بازار است . تمام تلاش باید بر تثبیت نرخ ارز تمرکز یابد و تمامی سیاست های پولی، مالی، بازرگانی، بودجه ای و برنامه های حمایتی باید با هدف نخستین هماهنگ گردد . وی افزود : از هرنوع معامله ارز در خارج از بازار رسمی جلوگیری شود . و تا بازگشت ثبات به اقتصاد، برنامه کمک به بهداشت و تغذیه سالم با کارت هوشمند و به کمک نهادهای مردمی اجرا گردد .این برنامه تنها باید برای خانواده های زیر خط فقر( حداکثر 4 دهک) به نسبت عکس درآمد خانوار اعمال شود . کارت هوشمند تنها برای خرید کالاهای تعیین شده قابلیت دارد . وی ادامه داد : پرداخت یارانه نقدی در حد درآمد واقعی حاصل از اجرای قانون هدفمندی کاهش یابد و پرداخت حداکثر تا دهک پنجم را  شامل شود.بقیه درآمد صرف پرداخت بیمه بیکاری گردد . قانون اجرای سياستهای کلی اصل 44 با همت بيشتری و به طور کامل اجرا شود به ويژه بخش‌های مربوط به مقابله با انحصارات و تقویت رقابت به شکل صحیح و اثربخش اجرا گردد . با فساد در هر شکلی و در هر سطحی که باشد به  شدت، بدون تبعیض و به طور جدی مبارزه شود .

رییس سازمان بازرسی کل کشور میهمان ویژه این همایش،گفت: با توجه به نقش تخصصی و کارشناسی دانشگاهیان در اقتصاد مقاومتی ، انتظار می رود راه حل های تکنیکی،علمی و منطقی برای برون رفت از وضع اقتصادی موجود ارائه دهند و مدیران کشور نیز باید به این نگاه کارشناسی پایبند باشند.
حجت الاسلام پور محمدی در ادامه به فضای هیجانی و غیر عقلانی ایجاد شده در کشور اشاره کرد و افزود: کشور را می باید از فضای شعاری دور کنیم و برای رسیدن به حاکمیت علم و عقلانیت در کشور برنامه ریزی راهبردی و بازرسی و نظارت دقیق و قوی  داشته باشیم.  وی در ادامه برنامه ریزی و کارشناسی در زمینه بازگشت به تولید و اشتغال را تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور دانست.

شایان ذکر است در بخش عصرگاهی همایش میزگرد علمی با حضور سه اقتصاد دان ؛ دکتر عبدالملکی از دانشگاه امام صادق علیه السلام ، دکتر قوامی از دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر قاسمی از دانشگاه امام حسین و با حضور دکتر دوستار از دانشگاه گیلان برگزار  شد.
 
 
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.