همایش ملی ادبیات پایداری در دانشگاه گیلان برگزار شد

25 05 2016
کد خبر : 3279147
تعداد بازدید : 2350

در راستای برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان گیلان، همایش ملی ادبیات پایداری با هدف تحلیل و بررسی این نوع از ادبیات و معرفی جدیدترین یافته ها در حوزه ادبیات پایداری به ویژه در استان گیلان، صبح امروز (چهارشنبه ۵ خرداد) در دانشگاه گیلان برگزار ­شد. در ابتدای مراسم افتتاح این همایش، دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان ضمن خوش آمد گویی به مهمانان این همایش اعیاد شعبانیه، هفته مقاومت و سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت. دکتر رضی در ادامه با تشکر از دست اندرکاران این همایش و کنگره هشت هزار شهید استان، تلاش های انجام شده در کمیته دانشگاهیان این کنگره را قابل تقدیر دانست و الگوسازی از شهدا را موجب گسترش روحیه ایثارگری در جامعه و ایجاد حس همبستگی ملی برشمرد. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه ادبیات را محلی برای بازتاب مسائل جامعه خواند و گفت: بازتاب گسترده و عمیق ادبیات دفاع مقدس در ادبیات فارسی؛ از ترانه، شعر و داستان تا ایجاد آثار ادبی فاخر که به زبان های گوناگون ترجمه شده است، نشان از عظمت، وسعت و تأثیرگذاری این موضوعات در ادبیات امروز دارد و این ایجاب می کند برای ارتقاء کیفیت این آثار به بحث، بررسی و نقد توجه ویژه شود. دکتر محمود رنجبر دبیر علمی این همایش نیز در ادامه، این همایش را محملی برای برگزاری اختتامیه جشنواره ملی معرفی پایان نامه های برتر در حوزه دفاع مقدس نیز دانست و برگزاری همایش ملی ادبیات پایداری را در راستای برنامه های کمیته دانشگاهیان کنگره هشت هزار شهید استان برشمرد. دبیر علمی همایش در ادامه ادبیات پایداری را جزئی از ادبیات فارسی دانست و بر اهمیت توجه ویژه به درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه تأکید کرد. دکتر رنجبر در پایان از ارسال ۱۹۶ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و افزود پس از بررسی اولیه و انجام داوری های لازم ۱۱۰ مقاله جهت چاپ و سخنرانی برگزیده شد. در ادامه مراسم دکتر محمد صادق بصیری عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کرمان و علیرضا کمری پژوهشگر حوزه دفاع مقدس به ارائه مقالات خود در خصوص آسیب شناسی کرسی­ های ادبیات­ پایداری و ادبیت و گونه­ های ادبی در این نوع از ادبیات، پرداختند. شایان ذکر است این همایش تا ساعت ۱۶ عصر امروز در هر سه سالن تالار حکمت ادامه داشته و محققین به بیان و ارائه دیدگاه ها و مقالات خود می پردازند.

دسته بندی :
congresses

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.