به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزير علوم ضمن اعلام مطلب فوق افزود: توصيه ما در جهت تلاش برای دانايی محوری و توسعه گفتمان علمی به معنی عدم تمايل به مباحث سياسی نيست؛ بلکه بر عکس، دانشگاه بايد مهد چالش های گفتمانی باشد ولی اين امر، بدان معنی نيست که دانشگاه، ابزار دست سياسيون قرار بگيرد. وی تأکيد کرد: دانشگاه نه تنها نبايد تحت تأثير القائات سياسی قرار بگيرد؛ بلکه بايد خط دهنده و برنامه ريز جريانات سياسی باشد و مهمترين عنصر پياده شدن اين آرمان، دانشجويان و اعضای هيئت علمی دانشگاهها و در رأس آنها استادان نمونه هستند. وزير علوم با ذکر اين نکته که در جامعه اطلاعاتی نمی توان هيچ تفکری را با تهديد و ارعاب حاکم کرد افزود: اگر چه دانشگاهها بايد پرچم دار کرسی های آزاد انديشی و حاکميت دانايی محوری باشند، بايد توجه داشته باشند که ناخودآگاه تحت تأثير جوسازی ها و القائات رسانه ها قرار نگيرند. دکتر زاهدی سپس به اقدامات انجام شده در جهت ارتقای جايگاه استادان نمونه اشاره کرد و گفت: در بنياد نخبگان، استادان نمونه از مصاديق نخبگان شناخته شدند و اين امر به لحاظ معنوي، اهميت ويژه ای دارد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم برای اعضای هيأت علمی با مرتبه علمی "استاد تمامي"، بويژه استادان نمونه تسهيلات مناسبی در نظر گرفته شده که اميدوارم بزودی تصويب شود. همچنين قرار است با تصويب در هيأت امنای دانشگاهها و افزايش سن بازنشستگی استادان نمونه از 65 به 70 سال، دانشگاهها بتوانند از توان و ظرفيت علمی استادان نمونه، حداکثر استفاده را بکنند. وزير علوم ،سپس از استادان نمونه خواست، در تعريف و تعيين شاخص های لازم برای انتخاب "استاد نمونه" بازنگری کنند و توان استادان در ترويج فرهنگ علمی در دانشگاه را در کنار توان آموزشی و پژوهشی آنان، به عنوان يک شاخص در نظر بگيرند. دکتر زاهدی در پايان قول داد که مشاوره ها و راهنمايی ها که از اطاق فکر استادان نمونه بيرون بيايد، با وسواس و دقت، در تصميم گيريها لحاظ شود.
وزير علوم در جمع استادان نمونه: توصيه ما تلاش در جهت توسعه گفتمان علمی در دانشگاههاست
17 12 2006
کد خبر : 3343125
تعداد بازدید : 78
دکتر محمد مهدی زاهدی در جمع استادان نمونه کشور گفت:از استادان نمونه کشور انتظار می رود که رويکرد دانايی محوری و گفتمان علمی را به عنوان يک بحث فرهنگی در دانشگاهها توسعه و رونق بخشند.
دسته بندی :
خبرها