وزير علوم در جمع استادان نمونه: توصيه ما تلاش در جهت توسعه گفتمان علمی در دانشگاههاست

17 12 2006
کد خبر : 3343125
تعداد بازدید : 61
دکتر محمد مهدی زاهدی در جمع استادان نمونه کشور گفت:از استادان نمونه کشور انتظار می رود که رويکرد دانايی محوری و گفتمان علمی را به عنوان يک بحث فرهنگی در دانشگاهها توسعه و رونق بخشند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزير علوم ضمن اعلام مطلب فوق افزود: توصيه ما در جهت تلاش برای دانايی محوری و توسعه گفتمان علمی به معنی عدم تمايل به مباحث سياسی نيست؛ بلکه بر عکس، دانشگاه بايد مهد چالش های گفتمانی باشد ولی اين امر، بدان معنی نيست که دانشگاه، ابزار دست سياسيون قرار بگيرد. وی تأکيد کرد: دانشگاه نه تنها نبايد تحت تأثير القائات سياسی قرار بگيرد؛ بلکه بايد خط دهنده و برنامه ريز جريانات سياسی باشد و مهمترين عنصر پياده شدن اين آرمان، دانشجويان و اعضای هيئت علمی دانشگاهها و در رأس آنها استادان نمونه هستند. وزير علوم با ذکر اين نکته که در جامعه اطلاعاتی نمی توان هيچ تفکری را با تهديد و ارعاب حاکم کرد افزود: اگر چه دانشگاهها بايد پرچم دار کرسی های آزاد انديشی و حاکميت دانايی محوری باشند، بايد توجه داشته باشند که ناخودآگاه تحت تأثير جوسازی ها و القائات رسانه ها قرار نگيرند. دکتر زاهدی سپس به اقدامات انجام شده در جهت ارتقای جايگاه استادان نمونه اشاره کرد و گفت: در بنياد نخبگان، استادان نمونه از مصاديق نخبگان شناخته شدند و اين امر به لحاظ معنوي، اهميت ويژه ای دارد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم برای اعضای هيأت علمی با مرتبه علمی "استاد تمامي"، بويژه استادان نمونه تسهيلات مناسبی در نظر گرفته شده که اميدوارم بزودی تصويب شود. همچنين قرار است با تصويب در هيأت امنای دانشگاهها و افزايش سن بازنشستگی استادان نمونه از 65 به 70 سال، دانشگاهها بتوانند از توان و ظرفيت علمی استادان نمونه، حداکثر استفاده را بکنند. وزير علوم ،سپس از استادان نمونه خواست، در تعريف و تعيين شاخص های لازم برای انتخاب "استاد نمونه" بازنگری کنند و توان استادان در ترويج فرهنگ علمی در دانشگاه را در کنار توان آموزشی و پژوهشی آنان، به عنوان يک شاخص در نظر بگيرند. دکتر زاهدی در پايان قول داد که مشاوره ها و راهنمايی ها که از اطاق فکر استادان نمونه بيرون بيايد، با وسواس و دقت، در تصميم گيريها لحاظ شود.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.