وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دانشگاه گیلان دارای وضعیت مطلوبی است

21 05 2018
کد خبر : 3257180
تعداد بازدید : 221
دکتر غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در نشست با هیات رئیسه دانشگاه گیلان که در محل وزارت علوم برگزار شد با بیان اینکه از گذشته شناختی نسبی از دانشگاه گیلان داشته است و با استناد به گزارش رئیس دانشگاه گیلان از وضعیت فعلی دانشگاه در حوزه های آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی، ارتباطات بین المللی و اداری و مالی خاطر نشان کرد: وضعیت دانشگاه گیلان وضعیت مطلوبی است. دکتر غلامی با بیان اینکه سیاست وزارت علوم در راستای حمایت از دانشگاه های جامع و قوی در استان ها است اذعان کرد تمام تلاش ما بر این است که دانشگاه هایی پویا و توانمند در راستای سیاست های کلان آموزش عالی کشور داشته باشیم. وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی اقداماتی که در دانشگاه در حوزه های مختلف صورت می گیرد گفت: عدم ارتباط مستمر با مخاطبین و انعکاس تلاش های صورت گرفته در راستای بهبود روند باعث ایجاد هزینه برای سازمان می شود. وزیر علوم ضمن تقدیر از مجموعه فعالیت هایی که در حوزه کارآفرینی در دانشگاه گیلان رخ داده گفت: برگزاری دوره های کارآفرینی و آشنایی دانشجویان با مشاغل رشته خودشان می تواند به آینده کاری دانشجویان کمک کند. دکتر غلامی در ارتباط با مسائل فرهنگی در دانشگاه ها هم گفت: هدف ما ایجاد فضایی پر شور و نشاط و فراهم کردن زمینه مسئولیت پذیری در بین دانشجویان برای آینده است. اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه ها، توجه به مسئله‌ خیرین دانشگاه ساز، کیفیت آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تجهیزات آزمایشگاهی و ... از دیگر مباحثی بود که در این نشست وزیر علوم به آنها پرداخت. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در ابتدای این نشست ایجاد محیطی آرام و فضایی علمی در دانشگاه، ایجاد هم گرایی میان دانشگاهیان، مشارکت دادن بدنه دانشگاهی در تصمیم سازی ها در قالب تشکیل شوراهای مختلف، ضابطه گرایی و ارتقای کیفیت آموزش و رشد مهارت و کارآفرینی دانشجویان از سیاست های مدیریت دانشگاه دانست. دکتر رضی با پیشنهاد این موضوع به وزیر علوم که لازم است برای ایجاد هماهنگی بین مراکز علمی و پژوهشی و فناوری در هر استان، شورای آموزش عالی با اختیارات ویژه تشکیل شود ادامه داد؛ تهیه برنامه جامع نیروی انسانی، روزآمد کردن برنامه جامع فضای کالبدی، تکمیل مستندسازی املاک دانشگاه، ایجاد هماهنگی بین مراکز آموزش عالی استان و منطقه ۲ و تشکیل ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور و تلاش برای تهیه نقشه توسعه دانش بنیان استان از جمله فعالیت های مهم و در دست اقدام دانشگاه است. وی الکترونیکی کردن کامل امور اداری و بخش اعظم امور مالی، کوچک سازی ساختار مدیریتی، منطقی کردن نسبت کارمندان به اعضای هیأت علمی، اجرای حسابداری تعهدی، زمینه سازی برای اجرای مدیریت سبز ، زمینه سازی برای استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی، تشکیل آزمایشگاه های مرکزی در دانشکده ها و تجمیع دبیرخانه ها را از مهمترین اقدامات در حوزه تحول اداری و اصلاح فرایندها دانست. دکتر رضی عقد بیش از 82 قرارداد در قالب طرحهای پژوهشی برون دانشگاهی و تقاضا محور در سال گذشته، استقرار 30 واحد در قالب هسته ها و واحدهای فناور مستقر مرکز رشد دانشگاه، راه اندازی واحد R&D مشترک با شرکت های بخش خصوصی، اجرای استارتاپ های دانشجویی ایده محور و عمومی، برگزاری کارگاههای آموزشی کارآفرینی پایه و تکمیلی، توانمند سازی و تجاری سازی، راه اندازی شورای صنعت و اتاق فکر شورای کارآفرینی دانشگاهی دانشگاههای گیلان، تدوین آئین نامه های جذب دانشجویان پسادکترا، فرصت مطالعاتی، گرنت، جهت دهی پایان نامه ها، برگزاری کرسی های نظریه پردازی ترویجی، زمینه سازی برای جذب کامل اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی استان و راه اندازی دوره های پسا دکتری در 5 گروه از گروه های علمی دانشگاه را از مهمترین اقدامات در حوزه پژوهش و فناوری برشمرد. رئیس دانشگاه گیلان همچنین فعال کردن دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، فعالیت به عنوان مسئول کارگروه ارتباط دانشگاه های ایران و سوئد، تبادل دانشجو با دانشگاه های روسیه، ترکیه و فرانسه، راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد مشترک با دانشگاههای اروپایی، عضویت در نظام های رتبه بندی جهانی و اجرای پروژه های تحقیقاتی با دانشگاههای اسپانیا، سوئد، عمان و قزاقستان را هم از مهمترین فعالیت های دانشگاه در حوزه ارتباطات بین الملل دانست. شایان ذکر است در این نشست هر یک از اعضای هیات رئیسه دانشگاه گیلان به بیان نظر در ارتباط با زمینه کاری خود پرداختند و درخواست هایی از وزیر علوم داشتند که تعدادی از آنها مورد موافقت قرار گرفت.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.