وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: قانون اختیارات هیأت های امنای دانشگاهها دائمی می شود

07 10 2015
کد خبر : 3285915
تعداد بازدید : 486
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : با تصمیم دولت تعدادی از احکام برنامه های چهارم و پنچم توسعه به احکام دائمی تبدیل خواهند شد که ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اختیارات هیئت های امنای دانشگاهها از جمله این قوانین است.

دکتر محمد فرهادی در گردهمایی معاونان اداری، مالی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه شهید بهشتی گفت: در برنامه ششم توسعه کشور رشد 8 درصدی برای اقتصاد کشور پیش بینی شده است و به اقتصاد دانش بنیان توجه زیادی شده است که این امر نیازمند سرمایه گذاری مناسب برای آموزش عالی است به طوری که باید سهم آموزش عالی از بودجه کشور از چهل و هشت صدم به 2 درصد افزایش یابد.

وزیر علوم گفت : در سالهای اخیر آموزش عالی رشد مناسبی داشته است به نحوی که در کنار سهم آن در تولید ناخالص داخلی ، 13دانشگاه کشور در جمع 1درصد دانشگاههای برتر دنیا و 170عضو هیئت علمی در جمع اعضای هیئت علمی برتر دنیا قرار گرفتند .

دکتر فرهادی اظهار داشت :سرمایه گذاری در آموزش عالی از نوع هزینه ای نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده است زیرا بهترین منبع رشد کشور نه منابع طبیعی بلکه نیروهای انسانی متخصص هستند که دانشگاهها آنان را تربیت می کنند.

وی تاکید کرد:طرح آمایش آموزش عالی در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است و با تصویب آن شاهد ساماندهی آموزش عالی خواهیم بود که این اقدام کمک مهمی برای رسیدن آموزش عالی کشور به اهداف اسناد بالادستی خواهد بود.

 وی افزود : امسال به دلیل کاهش درآمدهای دولت، تخصیص اعتبار به همه دانشگاههای کشور کاهش یافته است و دانشگاهها علاوه بر این کاهش ، با بدهی انباشته ناشی از عدم تخصیص سنوات قبل نیز مواجه هستند که در این زمینه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قول هایی برای جبران داده است.

دکتر فرهادی در ادامه سخنان خود گفت : دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید برای دوران پساتحریم آمادگی کامل داشته باشند و برای افزایش همکاریهای علمی و تحقیقاتی با دانشگاههای دنیا برنامه ریزی کنند. وی با اشاره به دیدار اخیر خود با وزرای علوم تعدادی از کشورهای اروپایی در اجلاس کیوتو گفت : بسیاری از کشورهای اروپایی خواستار افزایش روابط علمی با دانشگاهها ، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی ایران در دوران پسا تحریم هستند.

وزبر علوم گفت : در دیدار با وزیر علوم ژاپن نیز این کشور خواهان گسترش مناسبات علمی با ایران بویژه در زمینه تبادل دانشجو ، ایجاد مراکز پژوهشی و برگزاری دوره های تحقیقاتی مشترک و همکاری متقابل شرکت های دانش بنیان بین دو کشور بود.

 
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.