وزیر علوم : انجمن های علمی باید در تدوین برنامه ششم توسعه آموزش عالی به وزارت علوم کمک کنند

24 06 2015
کد خبر : 3290509
تعداد بازدید : 258
دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای انجمن‌های علمی با موضوع "نظریه‌پردازی و آزاداندیشی؛ فرصت‌های پیش‌رو و راهکارهای اجرایی" گفت: باید از ظرفیت بالقوه انجمن‌های علمی به‌خوبی استفاده کنیم و اين انجمن‌ها در تدوين برنامه ششم توسعه آموزش عالی به وزارت علوم کمک کنند. دکتر فرهادی با تاکيد بربرگزاری منظم و مستمرکرسی های آزاداندیشی اظهار داشت : برگزاری این کرسی ها در دانشگاه ها باید جدی گرفته شود. مقام معظم رهبری بارها در این زمینه تاکید داشتند و بر همین اساس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آيین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی را بازنگری و ابلاغ کرد و در زمینه تضمین افرادی که در این کرسی‌ها فعال هستند، شورای اسلامی کردن دانشگاه ها برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. دکترفرهادی در ادامه به بحث آيین‌نامه ارتقای اعضای هيئت علمی اشاره و تصریح کرد: این آيین‌نامه باید بازنگری شود و نیاز به بازبینی جدی دارد و ما از نظرات انجمن های علمی در بازنگری آيین‌نامه ارتقا استقبال می کنیم. وزير علوم اظهار داشت: آموزش عالی ما بسیار گسترده و مفصل است. در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ موسسه و واحد آموزش عالی در کشور داریم و ساماندهی آموزش عالی کشور ضروری به‌نظر می رسد و از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است. دکترفرهادی افزود: بازبینی رشته‌ها و محتوای درسی از دیگر برنامه‌های وزارت علوم است که انجمن‌های علمی می‌توانند در این زمینه نيز بسیار کمک کنند. وزیر علوم در ادامه گفت : عمر خیلی از رشته ها به اتمام رسیده و از این رو باید رشته های جدیدی مانند رشته ايمنی شغلی و رشته‌های میان‌رشته‌ای تدریس و جایگزین رشته های قديمی شود. وی همچنين به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: انجمن‌های علمی می توانند در این زمینه نيز ما را ياری کنند . دکترفرهادی گفت: از دیگر مسائلی که مطرح شده است برگرداندن اختیارات به دانشگاه ها است که این نیز از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است. همچنین بازسازی آزمايشگاه ها از جمله برنامه هایی است که پیگیری می شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش ديگری از سخنان خود به جلسات کرسی‌های آزاداندیشی اشاره و خاطر نشان کرد: می‌توان مسائل و مشکلات کشور مانند چالش آب، محیط زیست و مسائل اقتصادی را در قالب این کرسی‌ها مطرح کرد. وی یادآور شد: ما باید راهکاری پیدا کنیم که از پتانسیل علمی انجمن‌ها استفاده کنیم و اگر مقرراتی نیز لازم باشد، انجمن‌ها ارائه دهند تا آن را به دولت پیشنهاد داده و پیگیری کنیم.
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.