وزیر علوم بر جایگاه ویژه روابط عمومی در برنامه راهبردی دانشگاهها تاکید کرد

28 06 2015
کد خبر : 3289729
تعداد بازدید : 233
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی در جمع مدیران روابط عمومی دانشگاههای کشور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم با اشاره به تدوین برنامه راهبردی دانشگاههای کشور گفت: این برنامه ها باید دارای پیوست فرهنگی بوده و به جایگاه روابط عمومی نگاه ویژه ای داشته باشند. دکتر محمد فرهادی اظهار داشت : اطلاع رسانی صحیح و بموقع ، تعامل مثبت با رسانه ها و پاسخگویی به افکار عمومی از ارکان اساسی فعالیت روابط عمومی دانشگاههاست. وی با اشاره به نقش دانشگاهها به عنوان مهمترین نهاد تربیت کننده نیروی انسانی متخصص و متعهد برای بخشهای دولتی و خصوصی گفت : رسالت بخش روابط عمومی این است که دستاوردهای مهم علم و فناوری مراکز آموزشی و پژوهشی را به زبانی ساده به اطلاع افکار عمومی برساند. دکتر اميد معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم هم در این نشست گفت: روابط عمومی در جايگاه پلی ميان دستگاه‌ها و مردم و همچنين پلی ميان مديران و مجموعه کارکنان شناخته شده است. رمز موفقيت دولت‌ها در دنيا روابط عمومی قوی است و در کشور ما و در مجموعه آموزش عالی کشور نيز اين امر صدق مي‌کند. وی افزود: درخصوص موضوعاتی که ممکن است حساسيت و حاشيه ايجاد شود، روابط عمومی بايد پيش دستی کرده و با اطلاع رسانی به موقع از حاد شدن مسئله جلوگيری کند. معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بيان اينکه هم اکنون در مجموعه آموزش عالی کشور بيش از 2 ميليون متر مربع پروژه نيمه کاره وجود دارد گفت: اتمام اين پروژه‌ها بيش از 15 سال زمان مي‌برد، مشروط به اينکه پروژه‌های جديد تعريف نشود و اين امر بيش از 3 هزار ميليارد تومان به نرخ امروز هزينه دارد و اين رقم در سال 95، حداقل 25% افزايش مي‌يابد. دکتر اميد با بيان اينکه در زمان جنگ تحميلی و در ساير موقعيت‌های حساس نقش کمک مردم بسيار حائز اهميت بوده تصريح کرد: استفاده از ظرفيت‌های خيرين و واقفين راه علاج برای تکميل زيرساخت‌ها و پروژه‌های نيمه تمام است. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد بنياد خيرين دانشگاهی از 5 به 50 بنياد افزايش يافته است و اگر دانشگاهی تا به حال موفق به ايجاد اين بنياد نشده، علت آن است که دانشگاه در شناسايی خير موفق نبوده است و در اين زمينه مديران روابط عمومی مي‌توانند کمک کنند. رئيس ستاد خيرين آموزش عالی بر شناسايی خيرين، معتمدين استان‌ها و ارتباط مستمر آنان با مسئولان دانشگاه تأکيد کرد و گفت: در دو سال اخير يکی از کارهای مطلوبی که انجام شد اين بوده که تعداد زيادی از خيرين آموزش عالی عضو هيئت امنا شدند. قائم مقام ستاد خیّرین وزارت علوم همچنين از برگزاری اولين گردهمايی ملی خيرين آموزش عالی در 21 خردادماه سال جاری در جوار ملکوتی امام رضا(ع) خبر داد و افزود: در اين گردهمايی بنياد حاميان علم و فناوری رسما آغاز به کار خواهد کرد و اميد است اين جلسه نقطه عطفی در زمينه ارتباط خيرين با دانشگاه‌ها، موسسات و مسئولان آموزش عالی و همچنين شروعی برای حضور پررنگ خيرين در آموزش عالی باشد. وی در خاتمه ابراز اميدواری کرد تا پايان سال 94 تعداد خيرين که هم اکنون نزديک به 500 نفر هستند به حداقل 1000 نفر برسد و از اين ظرفيت در جهت پيشبرد اهداف علم و فناوری استفاده شود.
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.