وزیر علوم: تجربیات زیسته دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی موجب می‌شود نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشند

24 09 2022
کد خبر : 3216303
تعداد بازدید : 155

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان با مشارکت در برنامه‌های فرهنگی کسب تجربه برای آینده می‌کنند؛ تجربیات زیسته دانشجویان و مشارکت آنان در برنامه‌های فرهنگی کمک می‌کند نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشند.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل در پنجاه و هفتمین نشست سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور که به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به جامعه دانشگاهی کشور گفت: از خداوند بزرگ می‌خواهم کمک کند کشتی آموزش عالی کشور به مدد همیاری و همفکری شما عزیزان به سوی پیشرفت هدایت کنیم.

وی افزود: معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در حقیقت نقش اساسی در تربیت آینده سازان و آینده داران کشور برعهده دارد.

زلفی گل بیان کرد: دانشجویان اگر حداکثر ۲۰ واحد درسی در هر نیمسال داشته باشند و هر واحد درس عملی آن را حدود دو ساعت لحاظ کنیم؛ در کل ۳۰ ساعت از وقت دانشجویان عزیز را آموزش رسمی دانشگاهی پر می‌کند و اگر 56 ساعت برای استراحت آنان در نظر بگیریم، حدود ۸۵ ساعت از جغرافیایی اوقات فراغت دانشجویان در اختیار معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور است که با ابزار و نهادهایی که در اختیار دارند اعم از انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی، هیاتهای مذهبی، تشکل‌های اسلامی و سمن‌ها، باید برنامه‌ریزی مناسبی برای این جغرافیای اوقات فراغت صورت گیرد.

وی بیان کرد: خوشبختانه با توجه به تجربیات آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در دانشگاه ها می‌توانیم نهایت بهره را برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه ببریم.

وزیر علوم در ادامه اظهار داشت: می توان با استفاده از بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود که در اثر شیوع ویروس کرونا در دانشگاه‌ها ایجاد شده برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان استفاده کنیم، این امر بستگی به نبوغ و فکر شما معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها دارد که بخشی از کمبود اعتبارات را به این شکل جبران کنید.

وی افزود: البته این‌ها دلیل نمی‌شود که روسای دانشگاه‌ها به ۳ درصد بودجه‌ای که مقرر شده از اعتبارات دانشگاه‌ها برای مباحث فرهنگی اختصاص دهند کم‌توجهی کنند. در تصویب بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها در هیئت‌های امنا مقرر شده، نسبت به بودجه پژوهش و فرهنگی حساسیت خاص خود را داشته باشند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: هرچقدر برنامه گسترده‌تر، متنوع‌تر، شادتر و علمی‌تر با شمولیت بیشتر در دانشگاه‌ها داشته باشیم سبب می‌شود، وارد کمترین حاشیه‌ها در دانشگاه‌ها شویم. به عبارت دیگر، رئیس دانشگاهی که به بحث فرهنگی توجه ویژه داشته باشد، کمک می‌کند که دانشگاه خود را با کمترین حاشیه مدیریت کند.

وی افزود: در مباحث فرهنگی دشمنان ما برای دانشگاه‌ها برنامه دارند و تلاش می‌کنند دانشگاه‌ها را مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند، لذا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم و از جغرافیایی اوقات فراغت دانشجویان استفاده کنیم که آنها را خنثی کنیم.

به گفته وزیر علوم، دشمنان قصد دارند به نسل جوان القا کنند اگر می‌خواهیم به سمت پیشرفت برویم، مدیریت جامعه بدون حضور دین باید مدیریت شود و راه حل، مدیریت سکولاریسم است.

زلفی گل در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: شما معاونان فرهنگی و اجتماعی صف اول مبارزه با این گونه القائات هستید تا با برنامه ریزی‌های خود کمک کنید فرهنگ ایثار و گذشت را تبیین کنید.

وی به بحث جهاد تبیین که مقام معظم رهبری رهبری همواره بر آن تاکید فرموده‌اند اشاره کرد و افزود: توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی را باید عرضه کرده و مقایسه کنید چرا که اتفاقات بسیار بزرگی در بخشهای مختلف کشور طی ۴۰ سال گذشته رخ داده است که باید تبیین شود.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشجویان عزیز ما به واسطه قلب پاک، صداقت، رافت و مهربانی که دارند اگر با صداقت روبرو شوند حتماً همکاری خواهند کرد. باید با برنامه‌ریزی از ظرفیت و فطرت پاک آنها برای پیشبرد دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: هرجا به دانشجویان اعتماد کنیم و پشت صحنه از آنان حمایت نماییم خود آنها برای اوقات فراغت بهترین خلاقیت و برنامه‌ها را خواهند داشت.

زلفی‌گل تصریح کرد: دانشجویان با مشارکت در برنامه‌های فرهنگی کسب تجربه برای آینده می‌کنند؛ تجربیات زیست بوم دانشگاهی به آنها کمک می کند در آینده نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه فقط برنامه‌های آکادمیک و رسمی آموزشی و پژوهشی نیست، قسمت عمده برنامه‌های دانشگاه، برنامه‌های تربیتی است که خارج از آموزش رسمی است و هدایت آن برعهده معاون فرهنگی و اجتماعی است.

وزیر علوم در خاتمه خطاب به معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: امیدوارم از این فرصت که به شما تعلق گرفته که به آینده سازان و آینده داران کشور خدمت‌رسانی کنید، نهایت بهره را ببرید.

وی یادآور شد: دانشجویان، رئیس جمهور، وزرا ، وکیلان، اندیشمندان، متفکران و نمایندگان مجلس آینده هستند و آینده در دست آنهاست و باید هرچه می توانیم به آنان خدمت کرده و بستری ایجاد کنیم که آنها رشد علمی، عقلی و تجربی یابند.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

23 07 2024

تأکید بر تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به دانشکده‌ها در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از معاونت پژوهش و فناوری

رئیس دانشگاه گیلان ظهر امروز از فضای اداری، سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ مرکزی، مرکز نشر، کلینیک صنعت و... در مجموعه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بازدید کرد و ضمن گفتگو با همکاران این مجموعه، دغدغه‌های آنان را جویا شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان پس از این بازدید، در نشستی با مدیران این مجموعه، ضمن تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت دانشکده‌ها و واحدها در راستای تسریع امور گفت: به منظور تسریع فرآیند پژوهشی و توسعه امور فناوری و نوآوری در دانشگاه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، ارتباط با صنعت و جامعه و... در دانشکده‌ها برای پیشبرد امور و تأمین نیازهای آن مجموعه ضروری است. دکتر دوستار با مهم دانستن نقش دانشکده‌ها در توسعه اهداف پژوهشی و فناورانه دانشگاه، تصریح کرد: تفويض اختيارات پژوهشي و واگذاری تصميم‌گيري‌ها به دانشكده‌ها، علاوه بر كاهش تشريفات اداري منجر به تشویق اعضای هیأت علمی به تولید آثار پژوهشی، خواهد شد. شایان ذکر است معاون و مدیران پژوهش و فناوری نیز در این نشست، گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده و نیازهای مجموعه خود در زمینه‌های مختلف ارائه کردند.

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده پرداختند و در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.