وزیر علوم : تحقق شعار امسال را در وزارت علوم به طور جدی پی گیری می کنیم

04 04 2015
کد خبر : 3291019
تعداد بازدید : 276
دکتر محمد فرهادی وزير علوم ، تحقيقات و فناوری در ديدار نوروزی با روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ، معاونان ، مديران و کارمندان وزارت علوم گفت : برنامه ريزی برای تحقق شعار سال 1394 تحت عنوان " دولت و ملت ،همدلی و همزبانی " را که ازطرف مقام معظم رهبری نام گذاری شده است ، در مجموعه وزارت علوم به طور جدی پی گيری می کنيم .

دکتر فرهادی در اين نشست با تبريک سال نو که با برکات حضرت فاطمه زهرا (س) و نزولات آسمانی همراه بود ، اظهار اميدواری کرد امسال همدلی و همزبانی دولت و ملت بيش از پيش افزايش يابد . وزير علوم در بخش ديگری از سخنان خود با تبريک به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته ای گفت : در مجموع نتيجه اين مذاکرات برای ما با نتيجه بردبرد همراه بود که البته تا کنون فقط 50 در صد قضيه انجام گرفته و آثار مثبت آن بعد از توافق نهايی حاصل می شود . وی در ادامه افزود : يکی از مهم ترين آثار مثبت مذاکرات هسته ای اين بود که اکنون ايران هسته ای را جهان به رسميت شناخته و بر همين اساس روابط علمی ايران با جهان غرب و آخرين يافته های علمی گسترش يافته و همچنين پيشرفت های علمی فراوانی در اين زمينه صورت می گيرد . دکتر فرهادی در بخش ديگری از سخنان خود ، در خصوص برنامه های وزارت علوم در سال جديد اظهار داشت : ساماندهی آموزش عالی کشور از جمله تعميق و گسترش علوم و رشته های جديد و ميان رشته ای ، بازبينی رشته هايی که ساليان زيادی از تاسيس آنها می گذرد ، گسترش ديپلماسی علمی با ساير کشورها وافزايش پذيرش دانشجويان خارجی از جمله مواردی است که در سال جديد در وزارت علوم با کمک همکاران به طور جدی پی گيری خواهيم کرد . وی افزود : دانشگاه های ما بايد ماموريت گرا شده وبا فعال کردن بيش از پيش بخش تحقيقات، به سوی تبديل شدن به دانشگاه های نسل سوم حرکت کنند . دکتر فرهادی با بيان اينکه دانشگاه ها هم بايد در اداره امور به ما کمک کنند ، گفت : هيچ لزومی ندارد در همه دانشگاه های کشور به يک شکل و رويه تدريس شود و دانشگاه ها بايد با توجه به توان و موقعيت خودشان روش های تدريس و همچنين ساير امور دانشگاه را هماهنگ کنند . وزير علوم با تاکيد بر داشتن آزمايشگاه های مرجع درکشور گفت : برای بازسازی و تکميل آزمايشگاه دانشگاه های سراسر کشوراعتبار مناسبی فراهم شده که در اختيار دانشگاه ها قرار می گيرد . دکتر فرهادی با اشاره به آغاز برنامه ششم توسعه در سال جاری و متولی بودن وزارت علوم در بخش علوم ، تحقيقات و فناوری گفت : در خصوص استقلال دانشگاه ها ، سيستم هيئت امنا يی و اختيارات آن در اداره امور دانشگاه ها ادامه خواهد يافت و تفويض اختيارات به دانشگاه ها و ساير مراکز علمی و پژوهشی نيزاز اموری است که در سال جديد بيش از پيش بايد پی گيری شود . وزير علوم در خصوص انجام فعاليت های فرهنگی در سال جديد گفت : از جمله فعاليت های وزارت علوم و دانشگاه ها در سال جديد در زمينه های فرهنگی می توان به گسترش برگزاری کرسی های آزاد انديشی و از بين بردن موانع برگزاری آن اشاره کرد . دکتر فرهادی در بخش پايانی سخنان خود ، در خصوص افزايش ارتباط دانشگاه ها با بخش صنعت کشور گفت : دفتر ارتباط با دانشگاه همانند دانشگاه ها بايد در مراکز صنعتی نيز ايجاد شود. با تدوين آئين نامه ای ،انجام فرصت های مطالعاتی استادان دانشگاه در محيط های صنعتی فراهم شده است وبه طورکلی اميدواريم در آينده نزديک فارغ التحصيلان ما به مرحله ای از مهارت و کاردانی برسند که همگی به سوی تاسيس شرکت های دانش بنيان حرکت کرده و مسائل و مشکلات کشور را حل کرده ودرجهت رفع نيازهای کشور حرکت کنند .

1

 
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.