وزیر علوم در اولین سفر استانی خود در جمع دانشگاهیان دانشگاه گیلان: ما باید به سمت دانشگاه های مهارت گرا حرکت کنیم

09 01 2015
کد خبر : 3293195
تعداد بازدید : 264
دانشگاه گیلان دقایقی پیش میزبان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود..

دکتر محمد فرهادی در جمع دانشگاهیان دانشگاه گیلان بر ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم تاکید کرد و گفت: جهت‌گیری دولت به طرف راه‌اندازی دانشگاه‌ها با فناوری، مهارت‌اندوزی و تولید ثروت با محوریت دانشگاه‌های مهارت‌گرا است.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح ساختمان کلاس‌های آموزشی که توسط نیکوکار نیک اندیش دکتر میرجعفر ابریشم‌چیان ساخته شده است با تبریک میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: دانشگاه گیلان با سابقه 40 ساله از دانشگاه‌های بزرگ، پرکار و پر دانشجو در کشور است. وی به فعالیت 500 عضو هیئت علمی در دانشگاه گیلان اشاره کرد و افزود: 40 درصد از دانشجویان دانشگاه گیلان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند.

دکتر فرهادی با بیان اینکه حدود یک‌هزار دانشجو دکتری در دانشگاه گیلان تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: توسعه کمی و کیفی در دانشگاه‌ها حائز اهمیت است. وی تحقق توسعه پایدار را با توسعه کیفی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: منابع انسانی باید کیفی باشد و رشد کند و این امر از طریق دانشگاه‌ها امکانپذیر است.

دکتر فرهادی با اشاره به اینکه بسیاری از رشته‌های آموزشی دیگر نیاز نیست در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: رشته‌های تحصیلی باید مناسب با نیاز کشور و منطقه باشد و تحصیلات تکمیلی و عالی در این زمینه آموزش داده شود. وی افزود: دانشگاه‌های نسل سوم را باید داشته باشیم و جهت‌گیری دانشگاه‌ها به طرف فناوری، مهارت‌اندوزی و تولید ثروت باشد.

مقام عالی آموزش عالی کشور با اشاره به اینکه ایجاد دانشگاه‌های مهارت‌گرا باید مورد توجه باشد، یادآور شد: دانشگاه‌ها در زمینه محیط زیست، آب، پسماند و... قطب برطرف کردن مشکلات در جامعه باشند. وی خاطرنشان کرد: باید به طرف توسعه تحقیقات پیش برویم و ارتباط با صنعت، کشاورزی و همکاری با ارگان‌ها حائز اهمیت است. فرهادی بر استفاده از امکانات دیگر نهادها در راستای توسعه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: دولت مکلف به تهیه امکانات در دانشگاه‌ها است اما استفاده از خیران و کمک گرفتن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها مهم است. وی موضوع هبه و وقف در دانشگاه‌ها را مهم خواند و متذکر شد: در محیط‌های دانشگاهی کمک خیران برای حمایت علمی دانشمندان حائز اهمیت است.

دکتر فرهادی همچنین از اقدام خیرخواهانه دکتر میرجعفر ابریشم چیان در جهت ساخت مجموعه آموزشی ساختمان کلاسها تقدیر نمود.

در این مراسم همچنین مهندس ابریشم چیان، فرزند ارشد دکتر میرجعفر ابریشم چیان گفت:پدر من به ما یاد داد تا کاری را فارغ از منافع مالی به قصد کمک به جامعه انجام دهیم، او مردی است که تضادهای فراوانی دارد و به مادیات توجه نمی کند، گرچه بازرگانی بود که استاد تجارت بود و زبردستی او عشق، لطافت و انسانیت را از بین نبرد بلکه نیرو بخشید.

وی افزود: پدرم فردی است که همه را به کوشش برای پیشرفت دعوت می کند و زندگی را به عنوان چالشی قبول دارد و در عین حال زندگی را به زبان عمرخیام بیان می کند، می توانیم در فقدان فعالیتهایش آرمانهایش را فراموش نکنیم و رهرو اهدافش باشیم.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.