وزیر علوم در دیدار روسای دانشگاه ها با رئیس جمهوری: صادرات محصولات دانش بنیان در دولت کنونی بالغ بر ۵۱۰ میلیون دلار بوده است

18 04 2017
کد خبر : 3270419
تعداد بازدید : 368

دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در دیدارجمعی از روسای دانشگاه ها با رئیس جمهور، گزارشی از دستاوردهای حوزه علم و فناوری کشور ارائه کرد.

در این دیداردکتر فرهادی با ارائه گزارشی کوتاه از دستاوردهای حوزه علم و فناوری کشور اظهار داشت: رتبه علمی ایران در تولید علم جهانی با چهار پله ارتقا از رتبه ۲۱ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۷ رسیده است و رتبه علمی ایران در رشد تولید مقالات علمی در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، از رتبه ۲۵ به رتبه ۱ رسیده است. به این ترتیب در تولید کمیت علم، ۴ پله ودر شتاب تولید علم کیفی ۲۵ رتبه ارتقا داشته ایم.

وزیر علوم افزود: امروز رتبه علمی ایران در منطقه و جهان اسلام بر اساس پایگاه اسکوپوس رتبه ۱ و در پایگاه ISI تاکنون ودر سال ۲۰۱۷ رتبه اول هستیم

وی در ادامه گفت: اتفاق خوب دیگر در حوزه علم و فناوری ایجاد ارتباط سازنده میان صنعت و دانشگاه بود به ظوری که در دولت یازدهم برای اولین بار میزان قرارداد طرح های پژوهشی مابین وزارت علوم با وزارتخانه های دفاع و نفت حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده و مبلغ قراردادهای منعقد شده مابین دانشگاه و صنعت در نمایشگاه و فن بازار در حدود ۵۲۳/‏۴ میلیارد ریال بوده است.

وزیر علوم در ادامه این گزارش با بیان اینکه رقم صادرات محصولات دانش بنیان با حدود ۱۶ برابر افزایش به بیش از ۲۳۱ میلیون دلار در شش ماهه سال ۹۵ رسیده است، گفت: در مجموع، صادرات محصولات دانش بنیان در دولت یازدهم و تاکنون بالغ بر ۵۱۰ میلیون دلار بوده است.

دکتر فرهادی در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه در ۱۱۲۶ شرکت دانش بنیان، بیش از ۳۰ هزار نفر مشغول به کار هستند، گفت: بعد از رشد علمی بی سابقه، گسترش همکاری های علمی بین المللی محور دیگر دستاوردهای وزارت علوم بوده واستقبال گسترده و کم نظیر دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر بین المللی از تعامل و همکاری علمی با ایران به گونه ای است که پاسخگویی ما را با مشکل روبرو می کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۲۵ تن از روسای دانشگاه های معتبر خارجی در این مدت به ایران سفر کرده اند، گفت: نفوذ علمی ایران به گونه ای بوده است که هم اکنون در ۳۱ کشور جهان ۵۲ کرسی زبان فارسی دایر است و ۳۶۳۶ دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف به آموزش زبان فارسی اشتغال دارند و ۲۳۵ پروژه مشترک مابین دانشگاه های ما و دانشگاه های معتبر دنیا در حال اجرا است.

دکتر فرهادی در ادامه گفت: در حوزه فرهنگی نیز برگزاری ۲۷۷۵ کرسی آزاد اندیشی درکلیه زیر نظام های آموزش عالی برگزار شده و کارهای مهمی نیز در حوزه تقویت ارزش ها و باورهای دینی، انقلابی و دفاع مقدس صورت گرفته است.

وی افزود: آنچه در این مدت انجام گرفته است، حاصل فضای امید و نشاطی است که در دانشگاه ها به وجود آمده است؛ فضایی که باعث شده نه تنها از فرار مغزها جلوگیری شود و بلکه زمینه برای بازگشت نخبگان ایرانی که عشق وطن در دل دارند، فراهم شود.

وزیر علوم در ادامه گفت: در اثبات فضای نشاط و امید باید اذعان داشت که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ مراسم و اجتماعات قانونی در دانشگاه ها به طور میانگین ۵/‏۲۳ در صد رشد داشته و نسبت اقدام های غیرقانونی و ناملایم به مراسم و اجتماعات قانونی ۴۶ درصد کاهش داشته است.

دکتر فرهادی افزود: شیوه نامه انضباطی در راستای منشورحقوق شهروندی به منظور رعایت حقوق دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شده است.

وزیر علوم در پایان سخنان خود به خاطر حمایت های بی دریغ از دانشگاه ها و دانشجویان، حضور راه گشا در دانشگاه ها در سال های اخیر، توجه ویژه به امر بودجه جاری تعمیراتی، تجهیزاتی و عمرانی در دانشگاه ها و تلاش های بی دریغ رئیس جمهوربرای توسعه علم و فناوری تا رسیدن به مرجعیت علم و فناوری در جهان از وی سپاسگزاری کرد.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.