يادگيری الکترونيکی

31 08 2006
کد خبر : 3344986
تعداد بازدید : 66
اسماعيل خالقي ، عضو هيأت علمي گروه مهندسي مكانيك khaleghi@guilan.ac.ir ------------------------------------- مقدمه : امروزه با در اختيار داشتن فناوريهای اطلاعاتی و ارتباطی مختلف و پيشرفته، امکان برقراری سريع ارتباط و تبادل اطلاعات بيش از پيش ميسرگرديده است . افراد در هرکجا که باشند می توانند آخرين اطلاعات مورد نياز خود را در هر زمينه ای دريافت کنند. اما بی شک ، بيشترين تاثير فناوريهای اطلاعاتي  و ارتباطی بر نهادهای آموزشی بوده است . کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش سبب شده است تا محيط آموزشی به سوی مجازی شدن سوق پيدا کند و يادگيری به جای آموزش مورد نظر قرار گيرد . يادگيرنده بايد در يادگيری مشارکت فعال داشته باشد و درباره اطلاعاتی که به دست می آورد يا منتقل می کند بحث نمايد و فناوری اطلاعات اين امکان را برای يادگيرندگان فراهم کرده که بتوانند به تبادل اطلاعات بپردازند . ماداميکه فناوريها درحال تغيير هستند ، نحوه ارائه آموزش نيز دچار تحول می گردد و با توجه به اينکه نحوه يادگيری افراد به شکلهای متفاوت متغير است ، بنابراين بايستی اصول کلی زير را در نظر گرفت : آموزش بايد براساس يادگيری افراد بنا شده باشد ، زيرا وقتی که سخن از يادگيری است، يک شيوه يکسان برای همه افراد وجود ندارد و نمی توان همه را دريک سطح در نظرگرفت و به آنها آموزش داد ، بلکه آموزشها را بايستی بر اساس استعداد ، نوع نياز و سطح کاربرد یادگيرنده ارائه نمود . آموزش بايد براساس رسيدن به هدف خاص، طرح ريزی و در برنامه اجرايی آن نيز از روش تکاملی استفاده شود . بايد از آخرين فناوريهای روزجهت هرچه سودمندترکردن برنامه های اجرايی و دستيابی به نتايج مطلوبتر بهره برد .

  نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات دريادگيري

فناوری اطلاعات و ارتباطات درمدت زمان کوتاهی که از پيدايش آن می گذرد توانسته است تغييرات فراوانی را درنحوه زندگی  بشر به وجود آورد . يکی از زمينه هايی که سهم عمده ای از اين تغييرات را به خود اختصاص داده است ،  يادگيری است . نقش فناوريهای اطلاعاتی و ارتباطی درچرخه يادگيری از اهميت فراوانی برخوردار است  . دريادگيری به شيوه سنتي، فرد مجبور است که به طور مداوم بخواند و بنويسد و ارتباط تقريبا يک  طرفه برقرار است . يادگيرنده مجبور است آنچه را به وی آموزش می دهند ياد  بگيرد اما يادگيری های مبتنی برفناوريهای نوين اطلاعاتی ، با  ايجاد تغييرات بنيادين در مفاهيم آموزش سنتي، توانسته است  بسياری از ناکارآمديهای نظامهای آموزشی را رفع کرده و دگرگونی های اساسی را درآموزش به وجود آورد . با استفاده از دنيای مجازی در يادگيري، می توان به روشهای نوين و کارآمدی از يادگيری دست پيدا کرد . کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش ، شيوه جديدی از يادگيری را به وجود آورده است ، به طوريکه يادگيری تنها به صورت حضوری انجام نمی شود بلکه در محيطهايی غير از کلاس نيز امکان پذير می باشد ، و می توان منابع و اطلاعات آموزشی را به راحتی با ساير يادگيرندگان به اشتراک گذاشت . علاوه بر اين امر يادگيری منحصر به زمان و ساعت خاصی نمی شود و يادگيردنده قادر است در هر ساعت از شبانه روز به امر يادگيری مشغول شود .  اين تحول سبب تغيير نقش معلم و نيز نقش کتابخانه ها شده است .

  مفهوم يادگيری الکترونيکي

همانگونه که فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسياری از فرايندهای کاری روزمره همانند بانکداری الکترونيکي، تجارت الکترونيکي، پست الکترونيکی ، دولت الکترونيکی و ... مورد استفاده قرار می گيرد ، حوزه يادگيری الکترونيکی يا E-Learning   از اين نوع فناوری بهره برده است . حذف محدوديتهای مکان، زمان و سن يادگيرنده که روزگاری دسترس ناپذير به نظرمی رسيدند، امروز ديگر محدوديتهای بزرگی به نظر نمی رسند . از طرفی بايد توجه داشت که به وجود آمدن نيازهای گسترده و جديد در ميان جوامع با ادامه استفاده از روشهای سنتی نظام آموزشی قابل تامين نيست . يادگيری مبتنی بر رايانه،  يادگيری مبتنی برفناوری اطلاعاتی ، کلاس مجازی ، کتابخانه های مجازی و ... راه را برای پيدايش شيوه های نوين آموزش، هموار ساخته است . به لحاظ لغوي، به مجموعه فعاليتهای آموزشی که با استفاده از ابزارهای الکترونيکی اعم از صوتي، تصويري، مخابراتی ، شبکه و رايانه ای بطور  مجازی صورت بگيرد يادگيری الکترونيکی  گفته می شود . يادگيری الکترونيکی نه تنها سرعت انتقال دانش را بالا برده است ، بلکه روش انتقال دانش را نيز از فردی به فرد ديگر تغيير می دهد . به طور کلی می توان  برخی از مزايای يادگيری الکترونيکی را بصورت زير برشمرد : 1 - عدم نياز به حضور فيزيکی استاد و دانشجو در کلاس درس از آنجا که در اين شيوه آموزشی کليه ارتباطات از طريق اينترنت و ديگر ابزارهای الکترونيکی انجام می شود ، لزومی به حضور  فيزيکی استاد و دانشجو در کلاس نيست ، تنها کافيست دانشجو يا استاد از طريق يک دستگاه کامپيوتر از منزل يا نزديکترين مرکز متصل به پايگاه اصلی با استفاده از شبکه اينترنت يا اينترانت  ، به سايت متصل شوند و از امکانات آن استفاده کنند . اين امر خود سرمنشاء مزايای ديگری است ، زيرا  با اين اوصاف ديگری نيازی به صرف هزينه برای ساختمان سازی مجتمع های آموزشی نيز نخواهد بود . از سوی ديگر در شهرهای بزرگ منجر به کاهش رفت و آمد در شهر و در نتيجه کمتر شدن ترافيک شهری و آلودگی هوا و ديگر مزايا می شود .   2- عدم وابستگی کلاس درس به زمان خاص هر چند بخشی از سيستم يادگيری الکترونيکی  از تکنولوژيهای Teleconferencing و مانند آن  پشتيبانی می شود ، ولی بخش قابل توجهی از اين سيستم  مبتنی بر دروسی است که  از طريق ديگر منابع بصورت ديجيتال ذخيره شده و از طريق بانکهای اطلاعاتی و يا نرم افزارها به دانشجو ارائه می شود و هر زمان که  يادگيرنده اراده کند می تواند محتوی درسی را دريافت نموده و  به امر يادگيری مشغول شود . بنابراين اين سيستم برای افراد شاغل که وقت آزاد محدودی برای تحصيل دارند کاملاً مناسب است ، از سويی آن دسته از يادگيرندگان که علاقه و يا استعداد يادگيری بيشتری دارند لازم نيست هم پای ساير يادگيرندگان مطالب را فرا گيرند بلکه قادرند محتوی در اختيار گذارده شده را در مدت زمان سريعتری فراگيرند .   3- کيفيت بالاتر ارائه دروس آموزشی

در روش سنتی ، درس معمولاً توسط يک استاد ارائه می شود که اين امر مطلوب به نظر نمی رسد ، در اين روش کيفيت مطالب ارائه شده در کلاس به پارامترهای زيادی وابسته است . به عنوان مثال اگر جلسه ای استاد درس کسالت داشته باشد اين مساله می تواند بر کيفيت مطالب ارائه شده در آن جلسه تاثير منفی بگذارد . همچنين پارامترهای محيطی از قبيل سرما ، گرما و .... نيز می تواند  بر کيفيت آموزش تاثير منفی بگذارد .  در حالی که در يادگيری الکترونيکی  اين مشکلات وجود  نداشته و در اين شيوه آموزشی دروس توسط تيم های مجرب آماده شده و  با استفاده از تکنولوژيهای مدرن و متنوع چند رسانه ای به نحو مطلوبی ارائه می شوند . علاوه بر آن ممکن است دانشجو  در کلاس سنتی بر اثر مسائلی ، گيرايی خوبی نداشته باشد و چون مطالب فقط يکبار ارائه می شود ، بنابراين کيفيت آموزش پايين می آيد ، در صورتيکه در سيستم های يادگيری الکترونيکی اين محدوديت وجود ندارد و دانشجو می تواند به دفعات مطالب ارائه شده در جلسه را مشاهده نمايد و از اين لحاظ کيفيت آموزش تا حدود قابل توجهی بهبود می يابد .   4- پشتيبانی از تعداد زياد دانشجويان در يک کلاس

در مراکز آموزشی سنتی معمولاً به خاطر محدوديت ظرفيت کلاسها و همچنين کاهش بازدهی ، اين مشکل وجود دارد که دانشجويان ممکن است به خاطر تکميل ظرفيت کلاسها  نتوانند در دروس مورد علاقه خود ثبت نام کنند . اين مشکل طبعاً در سيستم يادگيری  الکترونيکی وجود ندارد و دانشجويان ثبت نام شده در يک کلاس درس می تواند هزاران نفر باشد . اين مسئله خود تا حدودی زيادی به کاهش هزينه های آموزش عالی کمک می نمايد .   5- بالا بردن سطح علمی جامعه بخصوص نسل جوان

در دانشگاهها معمولاً بخاطر محدوديت امکانات از لحاظ مکان، اساتيد و .... هر ساله تعداد محدودی از طريق آزمونهايی که برگزار می شود موفق به ورود به دانشگاه می شوند و گروه عظيمی از کسانی که در آزمونها شرکت می کنند شانس ادامه تحصيل در دانشگاه را از دست می دهند . ولی در مراکز آموزش الکترونيکی اين محدوديتها وجود ندارد. بنابراين تمامی افراد علاقمند به تحصيل شانس ادامه تحصيل را در اين مراکز پيدا می کنند و  اين امر مطمئناً در بالا بردن سطح علمی و فرهنگی جامعه جوان کشور می تواند بسيار مؤثر باشد . از سوی ديکر بعلت برخی از قوانين و مقررات جاری حاکم بر آموزش عالی کشور ، بسياری از افراد علاقمند نمی توانند بطور همزمان در بيش از يک رشته تحصيل نمايند ولی مراکز آموزش عالی الکترونيکی اين امکان را برای علاقمندان ميسر می سازد .   6- دسترسی Online به کتابخانه ديجيتال

در مراکز آموزشی فعلی بخاطر محدوديت ، معمولاً  نسخه های محدودی از يک کتاب در کتابخانه ها برای استفاده دانشجويان نگهداری می شود که اين امر مشکلاتی ايجاد می کند . فرضاً  اگر چندين دانشجو نسخه های کتاب بخصوصی را برای استفاده از کتابخانه به امانت گرفته باشند مابقی دانشجويان شانس استفاده  از آن کتاب را در زمانی که به امانت برده شده است را  از دست می دهند که اين امر در مورد کتابهای کمياب شديدتر است . علاوه بر آن  به مرور زمان کتابهای موجود در کتابخانه به دليل استفاده نامناسب دانشجويان از آنها از بين می رود يا کيفيت خود را از دست می دهند . تمامی مسائل گفته شده برای مقالات و مجلات نيز صادق است . ولی در سيستم آموزش الکترونيکی با استفاده از کتابخانه ديجيتال، تمامی کتب ، مقالات بصورت Online در اختبار دانشجو است و مشکلات مطرح شده در مورد محدوديت استفاده از آنها در زمان خاص يا از بين رفتن آنها به مرور زمان مرتفع می گردد .   7- بالا رفتن ميزان اثر بخشی و بازده آموزشی :

در اين روش چون فرايند آموزش و يادگيری به صورت کار گروهی می باشد و همچنين بخاطر ارتباط هميشگی بين خود دانشجويان  و يا بين دانشجويان و اساتيد دوره ها و مباحث گروهی و انجام تکاليف بصورت گروهی و جمعی ، طبيعی است که بازده آموزشهای داده شده بيشتر از حالت آموزش فردی بوده و دانشجو رغبت بيشتری به يادگيری و تمرين از خود نشان بدهد. در اين سيستم چون کليه مباحث درسی و پرسش و پاسخها در بانکهای اطلاعاتی ذخيره می شوند ، بنابراين حتی اگر دانشجويی در اين مباحث گروهی شرکت نداشته باشد ، باز هم می تواند از نتيجه اين مباحث انجام گرفته بهره مند شده و مطالب زيادی را آنها ياد بگيرد . 

دسته بندی :
مقالات

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.