يك محقق : جمعيت فك درياي خزر ‪ ۹۰‬درصد كاهش يافته است

04 03 2007
کد خبر : 3340800
تعداد بازدید : 52
محقق مسوول پروژه فك درياي خزر در سازمان حفاظت محيط زيست گفت: جمعيت فك درياي خزر نسبت به يك قرن پيش ‪ ۹۰‬درصد كاهش يافته است.

"هرمز اسدي" در مصاحبه با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تا يك قرن پيش بيش از يك ميليون فك در درياي خزر زندگي مي‌كرد كه طبق آمار، اين رقم پارسال به حدود ‪ ۱۱۰‬هزار راس رسيده است.

وي در مورد علت كاهش اين گونه جانوري گفت: تا قبل از فروپاشي شوروي سابق كشتار فك خزري حتي به ‪ ۱۶۰‬هزار فك بالغ در سال مي‌رسيد.

اين محقق همچنين ورود آلودگي‌هاي شديد صنعتي و برداشت بي‌رويه منابع آبزيان را منجر به ايجاد محيط زيست نامناسب و همچنين كمبود مواد غذايي براي فك خزري عنوان كرد.

به گفته وي علاوه بر كشتار و صيد بي‌رويه كيلكا توسط انسان، فك خزري با كمبود مواد غذايي، ضعيف شد و نوعي ويروس بر سيستم عصبي اين حيوان تاثير گذاشت كه موجب مرگ و مير دست جمعي فك‌هاي خزري شد.

اسدي يادآور شد: خوشبختانه در سال ‪ ۱۳۷۹‬برنامه محيط زيست خزر ‪ CEP‬به وجود آمد كه يكي از موضوعات اين برنامه مطالعه فك‌هاي درياي خزر بود.

وي خاطرنشان كرد: گرچه در طول شش سالي كه از ين برنامه مي‌گذرد در زمينه نگهداري فك‌هاي خزري كار زيادي نتوانستيم انجام دهيم ولي در مورد شناخت اين گونه جانوري مطالعات خوبي صورت گرفت و الان وارد مرحله‌اي شده است كه مي‌توانيم برخي تمهيدات را براي حفاظت از اين گونه به كار بنديم.

اين محقق متذكر شد: اگر واقع بينانه نگاه كنيم آلودگي را در كوتاه مدت نمي‌توانيم كنترل كنيم ولي مي‌توانيم كشتار را كنترل كنيم و مواد غذايي را نيز مديريت كنيم.

اسدي با اشاره به اين كه كاهش آبزيان ( كيلكا) به دليل برداشت زياد انسان موجب كمبود مواد غذايي مورد نياز فك خزري مي‌شود، تعديل شناورهاي صيد كيلكا و جلوگيري از صيد پره براي حداقل سه سال را بهترين راه حفاظت از فك خزري عنوان كرد.

وي متذكر شد: حتي خود صيادان نيز با توجه به درك شرايط موجود با تعطيلي صيد براي سه تا پنج سال موافقند.

به گفته وي حدود ‪ ۲۳۰‬شناور صيد كيلكا و حدود ‪ ۱۱۰‬تعاوني صيد پره و صيادان غيرقانوني دام‌گستر در بخش ايراني خزر به كار صيد مشغولند.

وي افزود: خوشبختانه سازمان شيلات ايران به اين نتيجه رسيده كه تعداد شناورهاي صيد كيلكا را از ‪ ۲۳۰‬شناور به ‪ ۸۵‬شناور و شركت‌هاي تعاوني صيد پره را نيز كاهش دهد كه اين مستلزم هزينه قابل توجهي است.

دكتر اسدي گفت: وقتي انسان‌ها با اين تكنولوژي پيشرفته و با بهره‌مندي از قايق و ديگر ابزار براي يافتن ماهي با مشكلات عديده‌اي روبرو است اين جانور بي نظير چگونه مي‌تواند طعمه خود را بيابد.

فك خزر، تنها در اين دريا يافت مي‌شود. اين يگانه پستاندار خزر در اغلب نقاط دريا زندگي مي‌كند. محل زيست آن بر حسب در دسترس بودن مواد غذايي و به صورت فصلي متغير است. اين فك كوچكترين گونه فكهاي واقعي يعني بدون گوش دنيا است.    

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.