پيام وزیر علوم به مناسبت آغاز سال تحصيلی جديد دانشگاهها و مراکز آموزش عالي

17 09 2007
کد خبر : 3336810
تعداد بازدید : 116
تقارن مهر ماه، ماه مهرورزی و دوستی انسانها با ماه پربرکت رمضان و ماه نزول کتاب آسماني، را به فال نيک گرفته و آغاز سال تحصيلی جديد را به جامعه فرهيخته دانشگاهی و دانشجويي، به ويژه دانشجويان عزيز جديد‌الورود تبريک و تهنيت عرض می کنم.

عزيزانی که به مدد تلاش مستمرشان در کسب علم و دانش اينک محيطی نو و مقدس به نام دانشگاه را تجربه می نمايند و بيش از هر قشر ديگر مسئوليت ساختن ايران اسلامی را بر دوش دارند. دانشگاه مرحله جديدی از تکامل معنوی و معرفتی انسان و به فرمايش امام راحل (ره) مبدأ تمام تحولات کشور است و از نقش و جايگاه رفيع و ممتازی در توسعه همه جانبه کشور برخوردار است. انتظار آن است، همچنان که رهبر معظم انقلاب دانشجوی موفق را فرد موفق در ابعاد علمي، اخلاقی و ورزشی در يک دانشگاه جهت‌دار و ديندار می دانند، پس از گذشت دوره تحصيلي، دانش‌آموخته‌ای فارغ‌التحصيل شود که ضمن تخصص و تعهد و آموزش مهارتهای لازم زندگی بتواند آنچه که برای سعادت و پيشرفت زندگی مادی و دنيوی نياز است، کسب نمايد. آنچه که وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در دولت نهم به عنوان مأموريت اصلی سرلوحه کار خود قرار داده، «ايجاد و تقويت دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی ـ ايرانی است که در اين راستا، راهبرد مجموعه آموزش عالی کشور برای نيل به اين مهم، مسلط ساختن گفتمان علم‌محوري، حرکت در چارچوب نقشه جامع علمی کشور و تحقق جنبش نرم‌افزاری است که شما دانشجويان مولد و محرک اصلی و نهايی آن هستيد.» با هدف اعتلا و ارتقای فعاليت‌های علمی و فرهنگی دانشجويی در محيط دانشگاهها و با عنايت به حفظ و تقويت سرمايه‌های عظيم و توانمند دانشجويي، برنامه‌ريزی هايی جهت تسهيل در روند فعاليت‌های علمی و فرهنگی دانشجويي، ايجاد و تقويت انجمن‌های علمي، تحرک و نشاط‌بخشی به کانون‌های فرهنگی دانشجويان، حمايت از فعاليت‌های رفاهی و سياسی سازنده و معتدل و به طور کلی فراهم ساختن تسهيلات و امکانات آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، معرفتی و تربيتی صورت پذيرفته است. امروزه دانشجويان عزيز اين کشور، پيروزمندانه قله‌های پيشرفت و تکامل را يکی پس از ديگری با تکيه بر دانش‌‌های بومی و حس خود اتکايی فتح نموده و استقلال علمی و فرهنگی را برای کشور به ارمغان آورده‌اند. لذا رسالت و مسئوليت فراوانی متوجه شما عزيزان دانشجو برای همراهی و استمرار حرکت آنها می باشد. آنچه که بیش از پیش خشم و نگرانی قدرت‌های استعماری حامی آپارتاید و تبعیض‌ علمی را موجب شده؛ توانمندی و ظرفيت بالای جوانان ديندار ايرانی در کشف و اختراع پديده‌های علمی و دستيابی به فناوری های مدرن بشری است. اين جوانان، با بهره‌مندی از ارزش‌های بومي، ملی و دینی خواستار رشد و شکوفایی استعداد‌های الهی و مادی انسان جهت نیل به یک توسعه پایدار انسانی دین‌محور در جهان کنونی می‌باشند. امروز این حرکت عظیم علمی در کشور عزیزمان و به دست شما دانشجویان و نخبگان فرهیخته و با حمایت همه‌جانبه مسؤولان و مدیران علمی و فرهنگی کشور آغاز شده است و بر همگان بویژه جامعة دانشگاهی و دانشجویی کشور است تا با همفکری و همیاری فراوان در تقویت و اعتلای آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مواضع اصولی و انسانی آن در مجامع داخلی و بین‌المللی بکوشند تا به یاری خداوند متعال و به کارگیری از منابع مادی و معنوی کشورمان، الگوی عدالت‌گستری، استقلال‌منشي، معنویت‌خواهی و آزاد اندیشی در دنیای ماده‌گرای قدرت محور کنونی باشیم. اميد است که شما دانشجويان فرهيخته سال تحصيلی 87ـ 86 را که با تقارن ماه مبارک رمضان زينت يافته است، فرصتی مغتنم شمرده و برای تهذيب نفس، تقويت ايمان،‌خودسازی و پالايش ساحت درون تلاش نماييد و با توکل به خداوند متعال و تکيه بر معرفت، آگاهي، ايمان و دانش‌اندوزی در جهت توسعه همه جانبه ايران اسلامی و تعالی معنوی جامعه عزيزمان گام برداريد.

   

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.