پژوهشگران گيلان: پژوهش، اساس پيشرفت کشور است

17 01 2007
کد خبر : 3342420
تعداد بازدید : 45
جمعی از پژوهشگران استان گيلان گفتند: تحقيق و پژوهش، اساس پيشرفت و توسعه يک کشور است.

آنان روز چهارشنبه به مناسبت هفته پژوهش در حاشيه برگزاری نمايشگاه دستاوردهای پژوهشی استان گيلان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزودند: برای پيشرفت جامعه بايستی به پژوهش و دستاوردهای آن اهميت داد.

آنان کمبود امکانات پژوهشي، ضعف فرهنگ پژوهش در کشور و ناکافی بودن بودجه پژوهشی را از جمله موانع و مشکلات برای انجام کارهای تحقيقاتی و پژوهشی عنوان کردند.

اين پژوهشگران خواستار توجه بيشتر به پژوهش، فرهنگ‌سازی آن در جامعه، دسترسی آسان به مقالات علمی و افزايش سرانه مقاله در سطح اساتيد شدند.

"سامان افتخاري" يکی از پژوهشگران استان گيلان در اين زمينه گفت: پژوهش موجب پيشرفت جامعه در بخش‌های مختلف آموزشي، فرهنگي، اجتماعی و صنعتی می شود.

وی با تاکيد بر لزوم نهادينه شدن فرهنگ تحقيق و پژوهش در کشور افزود: پژوهش بايستی از مقاطع پايين تر در واحدهای آموزشی گسترش يابد.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود دانشگاههای متعدد در کشور و اساتيد با تجربه فرهنگ پژوهش در جامعه در حال جا افتادن است.

وی بودجه برای کارهای پژوهشی را ناکافی دانست و گفت: اختصاص بودجه کافی در اين بخش نيازمند توجه بيشتر مسوولان کشور است.

اين پژوهشگر گيلانی خواستار توجه بيشتر به زيرساخت‌های پژوهشی از جمله زيرساخت‌های مخابراتی و دسترسی عموم به مقالات علمی و امکاناتی حداقل از طريق اينترنت برای عموم شد.

"سکينه شب بيدار" يکی ديگر از پژوهشگران گيلان گفت: پايه توسعه يک کشور، براساس پيشرفت پژوهش در آن کشور است.

وی توجه به پژوهش را از جمله دلايل پيشرفت کشورهای توسعه يافته دانست و افزود: کم شدن بودجه پژوهشی از سوی دولت معضل بزرگی است که بايد در اين بخش توجه بيشتری شود.

وی فرهنگ پژوهش در کشور ما را ضعيف دانست و اظهار داشت:در بسياری موارد به دليل مشکلات مختلف انگيزه برای کاری پژوهشی وجود ندارد.

اين پژوهشگر خواستار افزايش بودجه پژوهشی و امکانات آزمايشگاهی برای انجام فعاليتهای پژوهشی شد.

"هادی تنهايي" يکی ديگر از پژوهشگران گيلان با اشاره به اهميت پژوهش در کشور و کاربردی کردن آن گفت: پژوهشگر کار خود را انجام می دهد اما نتايج عملی و کاربردی کردن آن بر عهده مسوولان است.

وی افزود: مسوولان و دست اندرکاران بايستی به طرح‌های کاربردی توجه کنند و متناسب با آن بودجه‌ای به افراد فرهيخته و پژوهشگران ارائه دهند.

وی پژوهش را اساس پيشرفت کشور دانست و گفت: بايستی برای توسعه جامعه از نتايج تحقيقات حداکثر استفاده را برد.

"خسرو نجفي" يکی ديگر از پژوهشگران گيلان با تاکيد بر اهميت پژوهشگر در کشور گفت: پژوهشگران ارزش افزوده توليد می کنند.

اين پژوهشگر خواستار نهادينه شدن فرهنگ تحقيق و پژوهش در بين مسوولان کشور شد.

نمايشگاه دستاوردهای پژوهشی گيلان از روز گذشته به مناسبت هفته پژوهش در رشت گشايش يافت.

در اين نمايشگاه مراکز تحقيقاتی ‪ ۲۱‬دستگاه اجرايی دستاوردهای پژوهشی خود را در ‪ ۳۵‬غرفه به نمايش گذاشتند.

اين نمايشگاه تا‪ ۲۹‬دی ماه از ساعت ‪ ۹‬تا ‪ ۱۳‬صبح و ‪ ۱۵‬تا‪ ۱۹‬عصر در خيابان سعدی جنب درمانگاه فرهنگيان رشت برای بازديد عموم برپا است.

‪ ۲۳‬تا ‪ ۲۹‬دی ماه هفته پژوهش نامگذاری شده است.

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.