پیام سلامتی(ویژگی های گرسنگی هیجانی)

06 10 2007
کد خبر : 3336375
تعداد بازدید : 89
هشت ویژگی گرسنگی هیجانی با شناخت ویژگیهای گرسنگی هیجانی از پرخوری هیجانی بپرهیزیم *گرسنگی هیجانی* 1 – ناگهانی است . تا یک دقیقه پیش اصلا" به غذا فکر نمی کردید و حالا احساس ولع زیادی به غذا خوردن دارید . در طی یک دوره کوتاه 60 ثانیه ای ، گرسنگی بوجود آمده است. 2 – در مورد غذای خاصی است . میل و اشتهای شما بدنبال غذای خاصی مثل شکلات ، ماکارونی یا چیزبرگراست . در این نوع گرسنگی ، فقط همان غذای خاص شما را ارضا می کند و هیچ غذای جایگزین دیگری را نمی خواهید . 3 – کنترل آن از نواحی بالای گردن است . میل و اشتهای هیجانی از دهان و ذهن آغاز می شود دهان به دنبال این است که طعم پیتزا ، شکلات یا شیرینی را بچشد و ذهنتان با افکاری در باره غذای مورد نظر مشغول است . 4 - فوریت دارد . گرسنگی هیجانی شما را در فشار قرار می دهد تا فورا" غذا بخورید . میل و خواست زیرین این فشار و اجبا راین است که درد هیجانی و عاطفی را فورا" با غذا تسکین دهید . 5 – با هیجان اضطراب آوری همراه است . دوستی با شما بدرفتاری کرده است . با هم اطاقی تان دچار مشکل شده اید و غیره ؛ همه اینها مو قعیت های ناراحت کننده ای هستند که معمولا" گرسنگی هیجانی در آن اتفاق می افتد . 6 – خوردن بصورت خودکار یا بدون فکر است . خوردن هیجانی به شکلی است که گویا دست شخص دیگری به شما بستنی می خوراند و آن را در دهان شما می گذارد ( خوردن بصورت خودکار ) . ممکن است متوجه نشوید چگونه یک بسته کامل شیرینی و شکلات خورده اید ( خوردن بدون فکر) 7 – به احساس سیری توجه ندارد و خوردن راکنار نمی گذارد پرخوری هیجانی از میل به کاهش احساسات دردناک ناشی می شود . شخص خودش را با غذا خوردن مشغول می کند تا هیجانات ناخوشایند را انکار کند . فرد پرخوری می کند ، حتی اگر معده اش به حدی پر باشد که دچار درد شود . 8 – فرد در مورد خوردن احساس گناه می کند . تضاد هیجانی در مورد خوردن این است که شخص می خوردتا احساس بهتری داشته باشد و وقتی غذا تمام می شود خود را بخاطر خوردن سرزنش می کند . فرد قول می دهد تا این پرخوری را جبران کند ( من از فردا ورزش می کنم ، رژیم می گیرم ، وعده های غذایی را کم می کنم و غیره ) . *گرسنگی جسمانی * تدریجی است . معده تحریک می شود و این حرکات تا جایی پیش می رود که شما متوجه می شوید زمان خوردن است . برای غذاهای مختلف است . در گرسنگی جسمانی ، ممکن است اولویت های غذایی داشته باشید ، اما این اولویت ها منعطف و قابل تغییرند و شما گزینه های مختلفی دارید . از معده ناشی می شود . گرسنگی جسمانی از طریق حواس معده قابل تشخیص است . به هنگام گرسنگی جسمانی ، در معدتان احساس سایش ، خالی بودن و حتی احساس درد می کنید . مدارا می کند. در حالت گرسنگی جسمی ، ترجیح می دهید زودتر غذا بخورید اما فوریت و اجبار آن را احساس نمی کنید . در ارتباط با نیازجسمانی اتفاق می افتد . گرسنگی جسمی به این علت اتفاق می افتد که چهار پنج ساعت از آخرین وعده غذایی که صرف کرده اید ، گذشته است . اگر خیلی گرسنه باشید ، ممکن است احساس ضعف یا کمبود انرژی کنید . مستلزم آگاهی و انتخاب آزادانه غذا است . در گرسنگی جسمی به غذای داخل قاشق ، دهان و معده توجه دارید و آگاهانه انتخاب می کنید که آ یا همه ساندویج را بخورید یا نصف آ ن را . وقتی سیر شدید غذا خوردن را متوقف می کنید . گرسنگی جسمی از میل به تغذیه و تقویت بدن ناشی می شود . به محض اینکه این هدف برآورده شد ، فرد از خوردن دست می کشد . معتقد است که خوردن امری ضروری و حیاتی است . زمانی که هدف از خوردن براساس نیاز جسمی است ، احساس گناه یا شرم به فرد دست نمی دهد شخص می داند که خوردن نیز به مانند تنفس ، رفتاری ضروری و حیاتی است .                                                                                                         مرکز مشاوره دانشگاه

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.