چاپ کتاب فرهنگنامه انقلاب اسلامی توسط عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان

29 12 2013
کد خبر : 3303444
تعداد بازدید : 175
کتاب "فرهنگنامه انقلاب اسلامی ایران" تاليف دکتر محمد حسین اسماعیلی سنگری عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان ، توسط انتشارات آرمانديس منتشر شد .

 

اين كتاب واژگان سياسي مربوط به انقلاب اسلامي ايران را توضيح مي دهد. مخاطب این کتاب در مرتبه اول دانشجویان دانشگاههای ایران و دانش پژوهان مسائل انقلاب و ایران است و برای آنان مفید و کاربردی است. حاوی توضیحات اساسی و لازم و به دور از شرح مفصل و مبسوط است. سعی شده از آوردن کلام و شرح امور فرعی و خسته کننده اجتناب شود. کلید واژگانی که در زندگی علمی و اجتماعی هر اهل اندیشه و مطالعه‌ای در ایران در خور وضوح و تبیین است انتخاب گردیده است. موضوع آن با گرایش به علوم اجتماعی و علوم سیاسی که متمرکز و مرتبط به ایران و انقلاب است تنظیم گردیده و برای آن دسته افرادی که عمیق و علمی در جهت ایضاح مفاهیم تلاش و جستجو می‌کنند و آنچنان سطحی نیستند سودمند بوده و لازم به نظر می‌آید.

 

این کلید واژگان در چهار زبان: فارسی، فرانسه، عربی و انگلیسی؛ گردآوری شده و زحمت زیادی برای آن مبذول گردیده است. چه بسیار اتفاق می‌افتد که به دلیل تواتر کاربرد کلمات و کاربرد و شنیدن زیاد و رسانه‌ای واژه‌ای؛ این تصور در انسان ایجاد می‌شود که مفهوم و معنای آنها را بدرستی می‌داند، پس به راحتی از کنار واژگان کلیدی می‌گذرد؛ کافی است فردی مثل برادر یا دوست یا و... از او در مورد معنا و مفهوم و کاربرد آن واژه پرسش کند و توضیح بخواهد. در آن زمان خواهد دانست که اطلاعات وی اندک و غیر تخصصی و احیاناً غلط است. این در حالی است که تعدادی از این کلید واژگاه‌ها یا به زبان خارجی و عمدتاً انگلیسی یا فرانسه یا عربی و... بکار رفته‌اند. مثلاً وقتی از معنی: اریستوکراسی یا اپوزیسیون یا الیناسیون یا پوپولیسم یابورژوازی یا پلورالیسم و.. سؤال کنند یا از معنا و کاربرد کلماتی همچون: مشارکت سیاسی، جامعه مدنی، جامعه صنعتی، اتحادیه عرب، اکثریت مطلق و نسبی، پایگاه طبقاتی، تحت الحمایگی، اندیشه سیاسی، بیانیه الجزایر، جنگ سرد و... و بسیاری کلمات دیگر از ما پرسیده شود، همه و همه نمونه‌های و مثال‌های کلید واژگانی است که چه بسا تصور می‌کنیم می‌دانیم اما به درستی نمی‌دانیم. این جهل مرکب در زمانی که آن واژگان، فارسی باشند احتمال وقوع بیشتری به خود می‌گیرند.

 

هدف اولیه نگارنده کاهش این نقیصه در جامعه دانشگاهی است. از سوی دیگر، نگارنده حدود بیست سال همراه چند نسل از دانشگاهیان و دانشجویان که آمدند و دوره‌های چهار ساله کارشناسی را سپری کردند و رفتند، بوده و هست؛ اما با گذر از هر دوره و جدید شدن دانشجويان مشاهده مي كند دانشجويان جديد و جديد تر فاصله مفهومي و معنايي بيشتري با واژگان کلیدی انقلاب و ایران دارند. پاسخ گفتن به این نیاز جهت پرکردن نسبی و در حد توان، هدف دیگر تقریر این کتاب بوده است.

 

این کتاب برای عموم ایرانیان که می‌خواهند سطح علمی خود را افزایش دهند مفید است. برای عموم کسانی که با واژگان تازه و کلماتی جدید در کتب و رسانه‌ها و یا در مطبوعات و در ارتباط اجتماعی خود با دیگران برخورد می‌کنند یا می‌شنوند یا می‌خوانند؛ اما نمی‌دانند. آنان که مفهوم و معنای اصطلاحی و کاربردی بسیاری از واژگان کلیدی سیاسی و اجتماعی مرتبط به ایران و دوره‌ی انقلاب را جستجو می‌کنند و می‌خواهند بدانند.

 

البته واقع امر این است که دست مایه تهیه این کتاب پس از پایان جنگ ایران - عراق ایجاد گردید و از آن زمان واژگان کاربردی جدا و کم کم تکمیل گردید. برگردان کلید واژگان انقلاب و ایران به سه زبان دیگر نیز کاری جدید و جذاب بوده و مخاطبان بیشتری را راضی و خرسند خواهد ساخت.

 

مزیت بزرگ این کتاب اینست که عامل تشویق دانش پژوهان و دانشجویان خواهد شد تا به دو یا سه زبانه بودن قناعت نورزند و پتانسیل علمی و مهارتی خود را بیش از پیش ارتقاء بخشند و الگوی راستین پیشینیان مؤمن و پاک نهاد باشند.

 

 

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.