چاپ کتاب مبانی زيبا شناسی در عرفان اسلامی توسط عضو هیات علمی گروه معارف

11 03 2014
کد خبر : 3301869
تعداد بازدید : 224
کتاب مبانی زيبا شناسی در عرفان اسلامي تحریر دکتر علی کريمیان صيقلاني عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه گیلان توسط انتشارات سازمان مطالعه وتدوين کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)مرکز تحقيق و توسعه علوم انسانی و دانشگاه گيلان به چاپ رسيد.

کتاب مذکور شامل چهار فصل تحت عناوین زیر می‌باشد:

1 - فصل اول مبانی زيبايی شناسی در عرفان اسلامي(الف:مبانی معنا شناختي)

2 - فصل دوم :مبانی زيبايی شناسی در عرفان اسلامي(ب:مبانی هستی شناسي)

3 - فصل سوم:مبانی زيبايی شناسی در عرفان اسلامي(ج:مبانی معرفت شناسي)

4 - فصل چهارم:مبانی زيبايی شناسی در عرفان اسلامي(د:مبان ارزش شناختي)

 

هدف نگارش :

گرايش به زيبايي، به عنوان يک تمايل اصيل انساني، همواره مورد توجه اصحاب خرد بوده است. شايد بتوان ادعا کرد که مطالعات پيرامون جمال و زيبايي، از کهن­ترين دل­مشغوليهای انديش وران بوده و گسترة وسيع پهنة تاريخ، گاه به فراوانی قريحه­های پر احساس، شاهد گفتگويی پُر حرارت پيرامون آن و گاه، به انجماد ارواح تهی از ذوق، شاهد به سردی گرائيدن آن بوده است. اين پيشينه، از منظر علمی هم، در نوسان و سرشار از آراء گوناگون است. برخی به جنبة طبيعی و فطری زيبايي، برخی به بُعد مادی و ظاهری آن، برخی به ابعاد متافيزيکی و ماوراء طبيعی آن و ... همت گماشته و به گونه­­های مختلف به برافروختن روشنايی اين بحث در بين ديگر مباحث علمی مبادرت ورزيده­اند.

در يک جمع­بندی کلی مي­توان مدعی شد به رغم ستوده بودن اين تلاشها، بيشتر رويکردها در زيبايي­شناسي، سطحی و محدود به زيباييهای ظاهری و محسوس است. به ويژه در عصر کنونی که بشر به بهانة تجدد همه جانبه، افزون بر بي­مهری به ميراث تاريخی خود، تلاش کرده هنر و زيبايي­شناسی را هم همانند هر عرصة ديگري، منعزل از پيشينه، عصری و دنيوی کند. زيبايي­شناسی معاصر، نه تنها از معرفت­شناسي، بلکه از لحاظ روش­مطالعه هم با آنچه در سنت و دين رايج بود، زاويه گرفته و پيامد اين فاصله، بروز مشکلات بسياری در زمينة علمی و عملی بوده است.

اما در زيبايي­شناسی وحياني، عارفان مسلمان با الهام از آيات قرآن و روايات معتبر، به باطن زيبايی بيشتر توجه کرده، خداوند را منبع زيبايی و عالم را جلوة جمال الاهی يافته و بدين­سان بُعد قدسی زيبايی را دريافته­اند. ترديدی نيست که عرفان به علت موضوع و هدفش، به عنوان شاخه­ای مهم و علمی اصالی در بين شاخه­های دانش مطرح است. چه اينکه هدف نهايی خلقت برای انسان آن گاه کشف مي­شود که بر اثر سلوک عرفاني، سالک بتواند حقيقت هستی را، که همان عالم لاهوت است، يافته و وحدت ملک و لاهوت را نظاره کند. عارفان مسلمان بر اين باورند که به مدد مساعدت و ياری وحي، گونه­ای معرفت نسبت به هستی مي­يابند که ايشان را در زمينه­های گوناگون ياری کرده و از جمله، در تأسيس مبانی زيبايي­شناسی و هنر و نيز ابداع رويکرد متفاوت از آنچه در محافل هنر از گذشته تا کنون رايج بوده، توانمند مي­سازد.

اين تحقيق مي­کوشد تا مبانی و اصول علمی زيبايي­شناسی در آثار عارفان مسلمان را که ريشه در کتاب و سنت دارد، استخراج و بررسی کند. مبانی مطرح در اين نوشتار، به طور عمده در چهار گروه مبانی معناشناختي، هستي­شناختي، معرفت­شناختی و ارزش­شناختی سازماندهی شده و تلاش بر اين است تا هر مبنا در قالب فصلی جداگانه و با ساختاری منطقي، مورد بررسی قرار گيرد. همچنين تبيين رابطه عرفان و زيبايی و يافتن منابع قرآنی مبانی زيباشناسی که عرفان راستين از آن بهره­مند شده است از مسأئل اساسی اين تحقيق است. همانطور که از عنوان انتظار مي­رود، تلاش اين نوشتار معطوف به افق­گشايی از چهرة مبانی زيبايي­شناسی عرفانی به مساعدت وحی به عنوان برترين ادراک يقينی و معرفت بخش، در آثار عارفان است.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.