چهارمين همايش ملی پژوهشهای زبان و ادبيات فارسی در دانشگاه گيلان برگزار شد .

14 05 2008
کد خبر : 3331906
تعداد بازدید : 64
همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم بزرگ خراسان حکيم فردوسی (( چهارمين همايش پژوهشهای زبان و ادبيات فارسی )) در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد .

چهارمين همايش كشوري دوسالانه پژوهشهاي زبان وادبيات فارسي روز چهارشنبه در تالار حكمت  دانشگاه گيلان گشايش يافت.

دبيرعلمي اين همايش گفت: بر اساس تصميم هيات مديران انجمن علمي استادان زبان و ادبيات فارسي، در اولين همايش مقرر شد كه اين سلسله همايش‌ها به صورت غيرمتمركز در دانشگاههاي مختلف كشور برگزار شود.

"دکتر علي رضا نيكويي" در حاشيه برگزاري اين همايش  افزود: پس از برگزاري سه همايش در دانشگاه تربيت مدرس تهران، چهارمين همايش در دانشگاه گيلان در حال برگزاري است.

وي گفت: توسعه و ارتقاء زبان و ادبيات فارسي، حفظ و صيانت از اين زبان و ارائه آخرين دستاوردهاي حوزه زبان و ادبيات فارسي از اهداف برگزاري همايش ياد شده، است.

وي اظهار داشت: ‪ ۲۱۰‬اصل و چكيده مقاله به دبيرخانه همايش رسيده كه از اين تعداد، ‪ ۵۵‬مقاله به صورت سخنراني ارائه مي‌شود.

وي "نقد و نظريه ادبي" و "روش شناسي مطالعات ادبي" را از محورهاي اصلي اين همايش عنوان كرد و افزود: تحليل ساختاري متن، علوم بلاغي و دانش‌هاي زبانشناسي، ادبيات معاصر داستان و شعر، ادبيات كلاسيك "رويكردهاي نو"،روش شناسي و روش تحقيق، زبان و ادبيات معاصر از ديگر محورهاي اين همايش است.

وي گفت: روش شناسي آثار ادبي سيد جعفر شهيدي، رويكرد ساختاري به سوره سوگند دار قرآن، بررسي ساخت مبتدايي در توالي سازه‌هاي فارس به منظور برجسته‌سازي ، درآمدي بر نقد جامعه شناختي ادبيات، تخيل و ساختار از جمله مقالاتي است كه در اين همايش ارائه مي‌شود.

وي تبارشناسي چند صنعت بديعي، تحليل ساختار زباني آثار احمد غزالي، جدال نقد جديد و سنتي، مقايسه انديشه‌هاي سياسي در تاريخ كليله و بيهقي، حجم نمونه در پژوهش‌هاي ادبي، انسجام در غزل سعدي، پايدار شناسي رباعيات خيام را از ديگر مقالات براي ارائه در اين همايش عنوان كرد.

وي اضافه كرد: مجموعه كامل مقالات پس از رعايت نكات فني، ويراشي و با اصلاحات جزيي به صورت چاپي در اختيار محققان قرار مي‌گيرد.

وي گفت: ادبيات، در معناي وسيع و عميق خود طرح و تصوير جهانهاي واقع، ممكن و ناممكن، عرصه آميزش واقعيت و آرمان و مجال ملاقات گذشته، حال و آينده است.

وي افزود: زبان فارسي در زمره زبانهايي است كه مرزهاي اقليمي و قومي را در نورديده‌است.

وي از انجمن علمي استادان زبان و ادبيات فارسي ايران، اعضاي كميته علمي و اجرايي همايش، دانشگاه گيلان، مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس، شوراي گسترش زبان فارسي، استانداري، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه هنري گيلان كه در برگزاري اين همايش همكاري داشتند تشكر كرد.

در اين همايش از "استاد احمد سميعي گيلاني" از چهره‌هاي ماندگار و عضو پيوسته فرهنگستان زبان فارسي با لوح تقديري قدرداني شد.

ويرايش بيش از يكصد عنوان كتاب، ترجمه و تاليف ‪ ۵۰‬عنوان كتاب، ارائه مقالات علمي و پژوهشي در مجلات معتبر و همايش‌هاي علمي، شركت در همايش‌هاي علمي دانشگاههاي جهان و دريافت لوح تقدير در مراسم چهره‌هاي ماندار تنها گوشه‌اي از فعاليت اين استاد است.

در مراسم گشايش اين همايش "دكتر غلامحسين غلامحسين زاده" رييس انجمن علمي استادان زبان و ادبيات فارسي ايران و "روح الله قهرماني چابك" استاندار گيلان نيز شركت داشتند.

در مدت دو روز برگزاري همايش ياد شده بيش از يكصد نفر از استادان زبان و ادبيات فارسي از دانشگاههاي سراسر كشور شركت دارند

مراسم افتتاحیه همایش

در آغاز اين همايش دکتر اکبر خداپرست حقی ، معاون پژوهشی دانشگاه گیلان با خوش آمدگوی به اساتيد و دانشجويان شرکت کننده به بیان نقش والای ادبیات فارسی در توسعه سایر علوم پرداخت وی در ادامه به معرفی مهمان ويژه همایش دکتر احمد سميعی گيلانی پرداخت و از شخصيت علمی ايشان تجليل کرد . در ادامه دکتر غلام حسين زاده رئيس انجمن علمی استادان زبان و اديبات فارسی ، ايران را تنها توليد کننده زبان و اديبات فارسی در دنيا دانست و گفت : در زمينه زبان و ادبيات فارسی جهان چشم به ما دوخته که ما چه می کنيم . وظيفه بسيار خطيری داريم و در جايگاه بسيار حساسی ايستاده ايم ، ما وارث يک فرهنگ و ادبيات بسيار غنی و درخشان هستيم . وی در ادامه پيدا کردن نقاط ضعف آموزشی و تحقيقاتی زبان و ادب فارسی را از جمله وظايف اين گونه همايشات دانست و ادامه داد : يکی از راههای رفع مشکلات برگزاری همين گردهمايهاست که در ضمن آشنايی با موضوعات علمی مختلف که همکاران ارائه می دهند بتوانيم در کنار هم بنيشينيم و هم فکری کنيم و مشکلات را پيدا و در جهت رفع آن بکوشيم . در اينگونه مراسمات بنا بر مطرح شدن يک موضوع و به بحث گذاشتن آن است و سخنرانی ها بر اساس پرسش و پاسخ ارائه می شود . رئيس انجمن علمی استادان زبان ايران موضوعات خاص اين همايش را : 1- مشکلات تحقيقات زبان و ادبيات فارسی 2- توجه به نظريه های ادبی از جمله نقد ادبی 3- و موضوع مناسبتی از دست دادن شاعر بزرگ ايرانی قيصر امين پور  معرفی کرد .

استاندار گیلان ديگر سخنران افتتاحیه این همایش  بود . مهندس قهرمان با قدر شناسی از بزرگان ادب فارسی ، ادبای بزرگ ايران زمين را عارف و حکيم دانست با توجه به بزرگی شخصيت خود آثار بزرگی از خود به يادگار گذاشته اند .

در ادامه برگزار کنندگان اين مراسم با اهدای لوح سپاس و  از استاد عالی قدر زبان و ادب فارسی ، دکتر احمد سميعی گيلانی تقدير به عمل آوردند . و سپس ارائه مقالات با ارائه مقاله استاد  سميعی با عنوان (( خاستگاه شعر عروضی فارسی )) آغاز شد اين همايش با ارائه مقالات در زمينه های مختلف زبان و ادب فارسي  در دو روز پياپی 25 و26 ارديبهشت ماه  درسالنهای شماره 1، 2 و 3 تالار حکمت دانشگاه گيلان  در دو نوبت صبح و عصربرگزار می شود . 

درباره استاد سميعی گيلانی :

در 11 بهمن 1299 شمسی در تهران چشم به جهان گشود و  اندک زمانی بعد به همراه خانواده اش به  رشت آمد در خردادماه 1312 دوره ابتدای را به پايان رساند و در استان گيلان شاگرد اول شد و همچنين پس از اتمام دوره دبيرستان در رشت با درجه ممتاز مدال علمی درجه دو را از آن خود کرد . د رمهرماه همان سال در امتحان ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران با رتبه نخست پذيرفته شد اما پس از يک ماه به دليل علاقه وافر شخصی که در وجود خود می ديد در امتحان ورودی دانشکده ادبيات دانشگاه تهران شرکت کرد و پذيرفته شد . در کلاس درس اساتيدی چون ملک شعرای بهار ، استاد فرزان فر، کاظم عصار ، دکتر يحيی مهدوی ، دکتر علی اکبر سياسی و بسيار اساتيد ديگر شرکت داشت . در خرداد ماه 1321 در امتحانات نهايی ليسانس اول شد و مدال درجه يک علمی را اخذ کرد ، در مهر همان سال بنا به تشويق استاد فرزان فر وارد دوره دکترای زبان و ادب فارسی شد و همزمان در راه آهن دولتی مشغول به خدمت شد در مهر 1322 يعنی در دوره اشغال ايران توسط متفقين برای خدمت داوطلبانه زير پرچم به دانشکده افسری رفت .

از اواخر سال 1323 وارد فعاليت های سياسی شد که حدود 10 سال به طول کشيد .مدتی به صورت مخفيانه فعاليت می کرد و بعد به خارج از کشور رفت در مدت اين سالها به دفعات به دليل فعاليت های سياسی به زندان افتاد و جمعا بيش از 40 ماه را در زندان گذراند . پس از سال 1334 بار ديگر وارد دوره دکترای ادبيات فارسی شد و 8 شهادت نامه از 10 شهادت نامه اين دوره را با استادانی چون دکتر کيا ، مدرس رضوی ، دکتر فاطمه صياه و دکتر مقدم گذراند .در سال 1345 به خدمت راه آهن بازگشت ولی ديری نگذشت که ساواک طی نامه محرمانه ادامه خدمت وی رابه مصلحت  ندانست و اوليای راه آهن حکم آماده به خدمت برای وی صادر کردند . در سالهای آماده خدمت در موسسه انتشارات فرانک لين مشغول ويراس داری شد کاری که اين ويراس دار ارشد همچنان به آن اشتغال دارد .

در سالهای بعد از انقلاب اسلامی در بنگاه ترجه و نشر کتاب ، موسسه مطالعات علمی و فرهنگی ،  مرکز نشر دانشگاهی ، دانش نامه جهان اسلام ، شورای عالی ويرايش صداو سيما و انتشارات سروش به سمت ويراس دار و سرپرست بخش ويراس داری و همچنين مشاور علمی مشغول به خدمت بوده اند . از ديگر افتخارات ايشان اين است که 7 سال در دانشکده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه گيلان و همچنين دردانشگاه آزاد واحد رشت به فعاليت علمی و پژوهشی مشغول بوده اند . وی از نخستين چهره های علمی و فرهنگی کشور است که به عضويت پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب شده و همکنون سر دبيری اين فرهنگستان و در سالهای اخير مديريت گروه ادب معاصر به ايشان محول شده است . از جمله فعاليت های ايشان بيش از 50 عنوان ترجه مقاله ، تاليف، ويرايش بيش از 100 عنوان  کتاب و دهها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی است اين تنها گوشه ای از 60 سال کار فرهنگی اين اديب فرهنگی گيلانی است . 

روابط عمومی دانشگاه گیلان

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.