چهارمین نشست از جلسات کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه در سال جاری برگزار شد

01 10 2022
کد خبر : 3216077
تعداد بازدید : 138

چهارمین نشست از سلسله جلسات کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظرۀ دانشگاه گیلان در سال 1401 با موضوع  تبیین و تحلیل اقوال پیرامون بهتان اهل بدعت روز دوشنبه، چهارم مهرماه راس ساعت 12:30 در اتاق شورای دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد و حجت الاسلام علی اقدامی تطفی عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی، به عنوان صاحب کرسی به ارایه مطالب خود پرداخت.

وی ضمن طرح سوال اصلی خود که آیا تهمت اهل بدعت با توجه به روایت صحیحه داود بن صرحان جایز و یا وظیفه است به ذکر آرای مختلف در منابع علما فقه شیعی در این خصوص پرداخت و واژه باهتوهم را به لحاظ لغوی مورد بحث قرار داد. به عنوان مثال برخی از همچون فراهیدی در العین و ابن فارس در مقاییس و زبیدی در تاج العروس مباهته ار از اصل و ریشه بهت و بهتان یعنی به  تشویش انداختن و ایجاد تحیر و اضطراب در طرف مقابل معنا نموده‌اند. سیدعلی خان پس از ذکر معنای تحیر برای واژه مباهته اشاره می‌کند که در تهمت و افترا نیز شخص مورد اتهام پس از شنیدن آن دچار نوعی شگفتی و حیرت می‌شود.

در این راستا وی به طرح این مساله از گذشته میان فقهاو عالمان دین اشاره داشت که به مناسبت‌هایی در کتب و آثار فقهی و غیرفقهی به چشم خورد. برخی از فقها مانند مرحوم سبزواری در کفایه و صاحب حدایق در مبحث مستثنیات غیبت جواز غیبت اهل بدعت را مطرح نموه‌اند. بعضی از اعلام و فقها مانند شهید ثانی و صاحب ریاض و مقدس اردبیلی و علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی و مرحوم فیض کاشانی و علامه شعرانی و آیت الله مکارم شیرازی و شهید مطهری و مرحوم آیت الله صانعی و مرحوم آیت الله مومن بهتان را جایز ندانسته و با تعابیری متفاوت مباهته را به معنای احتجاج قاطع با اهل بدعت و اسکات و قطع لسان با استدلال‌های متین و محکم معنا نموده‌اند چنانکه عده‌ای مانند صاحب جواهر به جای «باهتو» لفظ «اهینو» را اصل قرار داده التزام به این دستور را لازم و ترک آن را از مصادیق ترک نهی از منکر و موجب تعزیر دانسته‌اند گرچه حکم را به امور واقعی محدود نموده است و شیخ اعظم انصاری ابتدا توجه اتهام به نحو احتمال و سپس احتمال ابقاء صحیحه بر معنای ظاهری را به جهت رعایت مصلحت اهم ترجیح داده‌اند. آیت الله خویی با لحاظ مصلحت اهم اصل حکم را پذیرفته‌اند گرچه آن را محدود به عدم وقوع فتنه و مفسده نموده است. مرحوم آیت الله گلپایگانی با صراحت تمام هتک حرمت حتی با امور واقعی را بر اساس صحیحه جایز شمرده‌اند چنانکه مرحوم سبزواری در مهذب الاحکام و مرحوم تبریزی در ارشادالطالب قایل به همین نظر شده‌اند.

پس از ذکر این مقدمات حجت الاسلام علی اقدامی تطفی عنوان نمود که با وجود دلیل معتبر و صحیحه داود بن صرحان اصل ورود حکم به مباهته مسلم و مطابق آرا بیشتر فقها (البته با برداشتهای گوناگون) بوده و خلافی در آن وجود ندارد و آنچه مورد اختلاف واقع شده معنای مباهته می‌باشد که آیا به معنای اسکات اهل بدعت و مواجهه قاطع از طریق محاجه و استدلال متین و محکم است یا به معنای توجه اتهام و ایجاد تنفر و مایوس ساختن مردم از آنان از طریق تهمت؟

      مغایرت با اصل محکم اخلاقی اجتناب از تهمت و افترا با تاکیدات شدیده مانع جدی در حمل معنای مباهته به توجه تهمت و افترا به اهل بدعت می‌باشد که به تعبیر برخی با نگاه جامع به آموزه‌های دینی و احکام و بیانات اولیا دین ناسازگار است. با وجود روایت صحیحه همراه قراین و شواهد در متن روایت، اهمال و رفع ید از آن مشکل و با قاعده جمع بین ادله ناسازگار به نظر می‌رسد و اقتضای جمع بین این روایت و  روایات ناهیه از اتهام مخصص بودن صحیحه است منتهی با عنایت به تعلیل وارد شده در ذیل روایت و اهمیت افترا به خدای متعال و دین حق از یک طرف و عمل مناسب با رفتار ناپسند بدعت‌گذار از سوی دیگر، عمل به ظاهر روایت به گونه‌ای صورت پذیرد که  هم مصلحت اهم تامین شود و هم محدود به اهل بدعت و در حد تنفیر مردم از خطرات بدعت صورت پذیرد.

پس از استماع دفاعیات صاحب کرسی دکتر حسن شاه ملک پور و حجت الاسلام علی یحیایی به ایراد نقدهای خود پرداختند. در این راستا به چند موضوع عمده اشاره گردید که از این قرار بودند:

آیا اساساً اخلاق را امری تعبدی می‌دانیم یا از اصول عقلایی؟ به عبارتی قبح قبایح عقلی است یا دینی؟ اگر عقلی بدانیم به یک روایت نمی توان امر عقلایی را گره زد. دوم اینکه اصل عدالت امری مستدل و عقلی است. آیا با یک روایت خبر واحد می توان عدالت را تحت الشعاع قرار داد. سوم اینکه در قرآن، سیره پیامبر و ائمه معصومین و روایات در خصوص نحوه برخورد و سلوک با اهل بدعت مستنداتی دقیقا عکس این روایت آمده که سبب بطلان اعتبار روایت مزبور با وجود صحیحه بودن آن می‌شود. همچنین حجت الاسلام یحیایی در مورد معنای «باهتوهم» هم مطالبی را ایراد نمود و ریشه آن را به بهت و حیرت زده کردن طرف مقابل مربوط دانست نه بهتان بستن.  یعنی این استدلال است که سبب بهت و حیرت می‌شود نه سب و ناسزا. در واقع این واظزه به معتای تحیر بوده و بعد در طول زمان تحول معنایی پیدا کرد. همچنین باب باهتوهم که از باب مفاعله است به معنای بهتان زدن دوطرفه است که منطقا جای اشکال است که جواز بهتان زدن دوطرفه با این حدیث صادر شود. همچنین ابراهیم قاسمی روشن و دکتر فضیلت روحانی هم در جلسه به ذکر نکاتی پرداختند. پس از استماع نظرات و پاسخ‌های حجت الاسلام علی اقدامی تطقی جلسه پایان یافت.


 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.