دکتر حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه در هر سيستمي یک عامل و موتور پیش برنده وجود دارد، گفت: اگر بخواهیم عامل پیش برنده کشور را طی 10 تا 15 سال گذشته بررسی کنیم مهمترین عامل استعداد و توان علمی است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره دارند.
دکتر نادری منش آموزش را محور اصلی فعاليت دانشگاهها دانست و گفت: در صورت آموزش درست و اصولی ، خروجی خوبی هم خواهیم داشت زيرا دانشگاهها نقش محوری در توسعه کشور دارند و در دانشگاه نيز بخش آموزش نقش محوری دارد.
وی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش و آموزش عالی تحولات جدی رخ دهد، افزود: رشتههای دانشگاهی را باید به سمت رشتههای کاربردی و مورد نیاز هر استان هدایت کرد که اين امر با اجرای طرح آمايش آموزش عالی انجام می پذيرد.
ایشان ارزش علم و دانش را در وفاداری به وطن و خدمت به مردم دانست و ادامه داد: هدف از اینکه همه باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند این است که باید در هر زمینهای نیروی کار متخصص تربیت شود.
معاون آموزشی وزير علوم با بیان اینکه بیش از 4 میلیون و 300 هزار نفر دانشجو در کشور وجود دارد گفت : نيازهای کشور ايجاب می کند که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعيت درحال تحصيل ، به فراگيري آموزشهای مهارتی کاربردی و ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر، به فراگيری آموزشهای نظری و علمی بپردازند.
دکتر حاتم زاده رییس دانشگاه گیلان هم در این همایش با اشاره به توانمندیها و پتانسیل های موجود در دانشگاه گیلان،این دانشگاه را یکی از دانشگاه های تاثیرگذار کشور دانسته و ابراز امیدواری کرد که با گسترش و توسعه هر چه بیشتر در حوزه تحصیلات تکمیلی شاهد رشد و پیشرفت روز افزون دانشگاه گیلان باشیم.
دکتر محمدجواد لاریجانی عضو شورای عالی امنیت ملی نیز در این نشست گفت: امروز دانشجویان باید به سلاح بصیرت سیاسی مسلح شوند تا به سعادت برسند و راه حق مداری را بپیمایند.
وی خیزش های اسلامی منطقه را برگرفته از تفکر انقلابی مردم ایران دانست و افزود : امروز وظیفه استادان دانشگاه ها بسیار سنگین تر از گذشته است چرا که دشمن هجمه فرهنگی خود را از هر روزنه ای وارد می کند .
دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش کشور نیز در جمع معاونین و روسای دانشگاههای کشور از حضور 3 میلیون و430 هزار نفر در آزمون های دانشگاه ها خبر داد و افزود : از این جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفر وارد دانشگاه های سراسر کشور می شوند.
در این نشست همچنین از شش معاون آموزشی برتر دانشگاه ها تقدیر بعمل آمد که دکتر حبیب الله سمیع زاده معاون آموزشی دانشگاه گیلان بعنوان یکی از معاونین برتر آموزشی مورد تقدیر قرار گرفت.
شایان ذکر است چهل و چهارمین همایش معاونین آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با قرائت بیانیهای به کار خود پایان داد .
دربخش نخست این بیانیه با اشاره به اینکه ، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور به لحاظ نقش شایستهای که در تولید علم و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور ایفا میکنند و موتور محرکه توسعه کشور محسوب میشوند ، آمده است : اقتصاد مقاومتی اقتصادی دانش بنیان و دانش محور است که از این حیث نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در شئون جامعه ایجاب میکند دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با استظهار به حمایت دولت خدمتگذار و مجلس نسبت به عملیاتی کردن این موضوع حیاتی اهتمام جدی ورزند.
در بخش دیگری از این بیانیه شرکت کنندگان در همایش معاونین آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در تربیت نیروی انسانی بصیر و کار آمد مورد نیاز کشور با تاکید بر جنبههای معرفتی و مهارتی، تداوم طرح بازنگری در برنامههای درسی و هدایت استعدادها به سمت نیازهای واقعی بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور، متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی و مبتنی بر آموزش به روز، کاربردی و کار آمد تاکید کردند.
درادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه تدوین طرح آمایش آموزش عالی به عنوان نقشه راه توسعه هدفمند آموزش عالی گام بزرگی است که از طریق توسعه متوازن آموزش عالی، پرهیز از موازی کاری و اجرای برنامههای آموزشی نامتناسب با زمان و مکان به اجرا گذاشته شده است، معاونان آموزشی شرکت کننده در این همایش ضمن قدر شناسی از این اقدام ارزنده و سرنوشت ساز آمادگی خود را برای اجرای این طرح بزرگ ملی اعلام کردند و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان مملکتی را در اجرای این طرح خواستار شدند .
در بخش دیگری از این بیانیه با توجه به نقش محوری تحصیلات تکمیلی در تولید علم و دستیابی به اهداف سند چشم انداز ، شرکت کنندگان در همایش ضرورت باز مهندسی و ارتقاء مداوم روش های پذیرش دانشجو را مورد تاکید قرار دادند.
در بخش پایانی این بیانیه شرکت کنندگان در همایش ارتقاء تمامی دانشگاههای مادر استانی تا حد 10 دانشگاه برتر کشور را به عنوان شرط لازم برای تحقق عدالت آموزشی عنوان کردند و حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی را برای کمک به تحقق این خواسته مهم و اختصاص ردیف اعتباری ویژه به این منظور را خواستار شدند.
گفتنی است شرکت کنندگان در این همایش براساس این بیانیه تسریع در بازنگری برنامههای درسی به خصوص دررشتههای علوم انسانی را خواستار شدند.