چهل و چهارمین همایش معاونین آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور برگزار شد

10 11 2012
کد خبر : 3309564
تعداد بازدید : 144
چهل و چهارمین گردهمایی معاونین آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسرکشور طی دو روز در بندرانزلی برگزار شد.

دکتر حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه در هر سيستمي  یک عامل و موتور پیش برنده وجود دارد، گفت: اگر بخواهیم عامل پیش برنده کشور را طی 10 تا 15 سال گذشته بررسی کنیم مهمترین عامل استعداد و توان علمی است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره دارند.
دکتر نادری منش  آموزش را محور اصلی  فعاليت دانشگاهها دانست و گفت: در صورت آموزش درست و اصولی ،  خروجی خوبی هم خواهیم داشت زيرا ‌دانشگاهها  نقش محوری در توسعه کشور دارند  و در دانشگاه نيز بخش آموزش نقش محوری دارد.
وی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش و آموزش عالی تحولات جدی رخ دهد، افزود: رشته‌های دانشگاهی را باید به سمت رشته‌های کاربردی و مورد نیاز هر استان هدایت کرد که اين امر با اجرای طرح آمايش آموزش عالی انجام می پذيرد. 
ایشان ارزش علم و  دانش را  در وفاداری به وطن و خدمت به مردم دانست و ادامه داد:  هدف  از اینکه همه  باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند این است که باید در هر زمینه‌ای نیروی کار متخصص تربیت شود.
معاون آموزشی وزير علوم با بیان اینکه بیش از 4 میلیون و 300  هزار نفر دانشجو در  کشور وجود  دارد گفت :  نيازهای کشور ايجاب می کند که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعيت درحال تحصيل  ، به فراگيري  آموزش‌های مهارتی  کاربردی و ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر،  به فراگيری آموزش‌های نظری و علمی بپردازند.

دکتر حاتم زاده رییس دانشگاه گیلان هم در این همایش با اشاره به توانمندیها و پتانسیل های موجود در دانشگاه گیلان،این دانشگاه را یکی از دانشگاه های تاثیرگذار کشور دانسته و ابراز امیدواری کرد که با گسترش و توسعه هر چه بیشتر در حوزه تحصیلات تکمیلی شاهد رشد و پیشرفت روز افزون دانشگاه گیلان باشیم.

دکتر محمدجواد لاریجانی عضو شورای عالی امنیت ملی نیز در این نشست گفت: امروز دانشجویان باید به سلاح بصیرت سیاسی مسلح شوند تا به سعادت برسند و راه حق مداری را بپیمایند.
وی خیزش های اسلامی منطقه را برگرفته از تفکر انقلابی مردم ایران دانست و افزود : امروز وظیفه استادان دانشگاه ها بسیار سنگین تر از گذشته است چرا که دشمن هجمه فرهنگی خود را از هر روزنه ای وارد می کند .
دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش کشور نیز در جمع معاونین و روسای دانشگاههای کشور از حضور 3 میلیون و430 هزار نفر در آزمون های دانشگاه ها خبر داد و افزود : از این جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفر وارد دانشگاه های سراسر کشور می شوند.

 

در این نشست همچنین از شش معاون آموزشی برتر دانشگاه ها تقدیر بعمل آمد که دکتر حبیب الله سمیع زاده معاون آموزشی دانشگاه گیلان بعنوان یکی از معاونین برتر آموزشی مورد تقدیر قرار گرفت.

شایان ذکر است چهل و چهارمین همایش معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با قرائت بیانیه‌ای به کار خود پایان داد .

دربخش نخست این بیانیه‌ با اشاره به اینکه ، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به لحاظ نقش شایسته‌ای که در تولید علم و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور ایفا می‌کنند و موتور محرکه توسعه کشور محسوب می‌شوند ، آمده است : اقتصاد مقاومتی اقتصادی دانش بنیان و دانش محور است که از این حیث نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در شئون جامعه ایجاب می‌کند دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با استظهار به حمایت دولت خدمتگذار و مجلس نسبت به عملیاتی کردن این موضوع حیاتی اهتمام جدی ورزند.
در بخش دیگری از این بیانیه شرکت کنندگان در همایش معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در تربیت نیروی انسانی بصیر و کار آمد مورد نیاز کشور با تاکید بر جنبه‌های معرفتی و مهارتی، تداوم طرح بازنگری در برنامه‌های درسی و هدایت استعدادها به سمت نیازهای واقعی بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور، متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی و مبتنی بر آموزش به روز، کاربردی و کار آمد تاکید کردند.
درادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه تدوین طرح آمایش آموزش عالی به عنوان نقشه راه توسعه هدفمند آموزش عالی گام بزرگی است که از طریق توسعه متوازن آموزش عالی، پرهیز از موازی کاری و اجرای برنامه‌های آموزشی نامتناسب با زمان و مکان به اجرا گذاشته شده است، معاونان آموزشی شرکت کننده در این همایش ضمن قدر شناسی از این اقدام ارزنده و سرنوشت ساز آمادگی خود را برای اجرای این طرح بزرگ ملی اعلام کردند و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان مملکتی را در اجرای این طرح خواستار شدند .
در بخش دیگری از این بیانیه با توجه به نقش محوری تحصیلات تکمیلی در تولید علم و دستیابی به اهداف سند چشم انداز ، شرکت کنندگان در همایش ضرورت باز مهندسی و ارتقاء مداوم روش ‌های پذیرش دانشجو را مورد تاکید قرار دادند.
در بخش پایانی این بیانیه شرکت کنندگان در همایش ارتقاء تمامی دانشگاه‌های مادر استانی تا حد 10 دانشگاه برتر کشور را به عنوان شرط لازم برای تحقق عدالت آموزشی عنوان کردند و حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی را برای کمک به تحقق این خواسته مهم و اختصاص ردیف اعتباری ویژه به این منظور را خواستار شدند.
گفتنی است شرکت کنندگان در این همایش براساس این بیانیه تسریع در بازنگری برنامه‌های درسی به خصوص دررشته‌های علوم انسانی را خواستار شدند.
 

 

 



 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.