کسب عنوان برتر دانشگاه گیلان در دومین جشنواره زیست فنآوری کشور

20 01 2013
کد خبر : 3308439
تعداد بازدید : 146
در مراسم اختتامیه دومین جشنواره زیست فناوری ایران از برترین‌های بخش‌های مختلف حوزه زیست فناوری تقدیر به عمل آمد. در این مراسم دانشگاه گیلان به عنوان یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در حوزه زیست فنآوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت .

          

 

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره زیست فنآوری ایران که  عصر دیروز شنبه 30 دی ماه  با حضور اساتید ، پژوهشگران و تعدادی از مسئولین وزارت علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد از  برترین‌های بخش‌های مختلف حوزه زیست فناوری تقدیر به عمل آمد .

در این جشنواره از فعالان جوزه زیست فنآوری در بخش های دانشگاه های برتر ، پژوهشگاه های برتر ، محصولات برتر ، غرفه های نمایشگاهی دانشگاه ها ، شرکت های برتر و رسانه های برتر تقدیر به عمل آمد . 

 در بخش دانشگاه های برتر دانشگاه تربیت مدرس، تهران، رازی، گیلان و لرستان به ترتیب مقام‌های اول تا پنجم را به دست آوردند.
در بخش پژوهشگاه‌های برتر نیز از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و انستیتو پاستور تقدیر شد.
در بخش محصولات برتر  از شرکت‌ بای سون مرکز تحقیقات وزارت دفاع، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژیک دانشگاه سهند، موسسه سامانه‌های انتقال زیستی و شرکت زیست فناوری کوثر تقدیر به عمل آمد .
در بخش غرفه های دانشگاهی ، دانشگاه‌های زابل، علم و صنعت، شهید مدنی تبریز و صنعتی اصفهان به عنوان غرفه‌های برتر دومین جشنواره زیست فناوری ایران معرفی شدند.
در بخش شرکت‌های برتر نیز شرکت همانندساز بافت کیش، آریوژن زیست دارو، شرکت تحقیقاتی و فناوری‌های صبا سکه و کیمیاشیمی زنجان به عنوان شرکت‌های برتر معرفی و تقدیر شدند.
در بخش رسانه های برتر  خبرگزاری‌ دانشجویان ایران (ایسنا)، مهر، فارس و واحد مرکزی خبر و روزنامه فرهیختگان به عنوان رسانه‌های برتر معرفی و تقدیر شدند.

این جشنواره که از 26 دیماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شده بود روز گذشته با حضور مسئولان کشور به کار خود خاتمه داد.

 

 شایان ذکر است  دانشگاه گیلان در طی سالهای اخیر در حوزه زیست فنآوری اقدامات مناسبی را به عمل آورده و فعالیت های خود را در این زمینه افزایش داده است . این دانشگاه در حال حاضر در رشته های ، بیوتکنولوژی کشاورزی، ، بیوتکنولوژی–گیاهی ، علوم سلولی ملکولی ، بیوشیمی و زیست شناسی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.

در همین راستا دانشگاه گیلان تاکنون با صرف هزینه 4 میلیارد ریال نسبت به اجرای 10 طرح پژوهشی در حوزه زیست فنآوری اقدام نموده که از این تعداد  5 طرح پژوهشی خاتمه یافته است . در همین راستا مرکبات مقاوم به ویروس و کیت تشخیص طبی از دستآوردهای این پژوهش های زیست فنآوری در دانشگاه گیلان می باشد .

همچنین دانشگاه گیلان با صرف هزینه حدود 5 میلیارد ریال نسبت به راه اندازی و تجهیز تعداد 4 آزمایشگاه تخصصی زیست فنآوری اقدام نموده است که این آزمایشگاه ها دارای کد کشوری هستند.

 

 

 

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.