معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان، گزارش شش ماهه برنامه های این معاونت را (زمستان 1400 و بهار 1401) منتشر کرد.
به همت دانشجویان و استادان فعال در انجمن های علمی دانشجویی، تشکل های اسلامی، کانون های فرهنگی و هنری، هیأت باقرالعلوم(ع) و همراهی نمانیدگان فرهنگی و اجتماعی دانشکده ها و همکاران حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برنامه های متنوعی از دیماه 1400 تا خردادماه1401 برگزار شده که شامل 340 مورد (910 ساعت برنامه و مخاطب تقریبی11900 نفر) است. به رغم تمامی مشکلات مرتبط در عرصه فرهنگی، نگاه راهبردی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه در ارتقاء پنج مؤلفه مسئولیت پذیری اجتماعی، نشاط مومنانه، فرهنگ تولید و کار، عزّت نفس و تعقّل مداری دینی در دانشگاهیان و در محورهای زیر، قابل عرضه و بررسی است:
1 ـ برنامه محوری: برای پرهیز از روزمرّگی در برنامه ها، امور زیر پیگیری شد:
1-1-تدوین برنامه راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان(ماموریت، چشم انداز، اهداف کلان، سیاستها و راهبردها) بر اساس اسناد بالادستی و مطالعه برنامه های راهبردی معاونت فرهنگی دانشگاه های برتر کشور(مورد تحسین مدیرکل برنامه ریزی فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت)
2-1-ترغیب تمامی تشکل ها، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی به ارائه برنامه و بودجه پیشنهادی برای سال 1401 و پرهیز از برنامه های فاقد فرایندهای ترسیمیِ هدفمند
2 ـ افزایش مشارکت: برای افزایش مشارکت مخاطبان در فعالیت ها و همچنین افزایش اثرگذاری دانشگاه در جامعه و ایفای نقش مؤثّر در فعالیت های مرتبط، امور زیر پیگیری شد:
1-2-تشکیل چهارکارگروه تخصصی از استادان توانمند رشته های مختلف دانشگاهی (علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم تربیتی و...)، متخصصان برون دانشگاهی با تجربه میدانی در عرصه فرهنگ و دانشجویان دغدغه مند، جهت ارتقای برنامه ریزی و اجرای برنمامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بر مبنای نگرش علمی
2-2- آغاز فرایند افزایش و هدایت پروژه ها و پایان نامه های کاربردی میدانی برای رصد و کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی سطح استان از طریق قرارگاه جوادالائمه(ع) و استانداری
3-2-همکاری تشکلها، کانون ها و انجمن های علمی در خدمات اجتماعی(ایستگاه های سلامت، اردوهای جهادی، آزادی زندانیان بدهکار و ...)
4-2- رایزنی و اخذ شش میزبانی در عرصه ملی و منطقه ای، مانند جشنواره رویش ملی سال 14.2، یادواره شهدای دانشگاهیان سراسر کشور، انتخابات اتحادیه های منتخب انجمن های علمی سراسر کشور، نشست تخصصی معاونان و مدیران فرهنگی منطقه 2کشور و ...
3 .ارتقاء دانش، بینش و مهارت
1-3-برگزاری 205 جلسه/برنامه جهت افزایش دانش و معرفت استادان، کارکنان و دانشجویان گرانقدر توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی، تشکل های اسلامی، انجمن های علمی و کانون ها
2-3-برگزاری 115 جلسه/برنامه جهت مهارت آموزی به دانشجویان توسط انجمن های علمی و کانونهای دانشجویی
3-3-آغاز فرایند برگزاری دوره های حرفه ای مهارت آموزی توسط تشکل ها، انجمن ها و کانون های فرهنگی، هنری و... در دانشکده ها و خوابگاه های دانشجویی بر اساس قرارداد میان دانشگاه گیلان و سازمان فنی و حرفه ای استان(TMC)
4-3-برگزاری بالغ بر 8 کارگاه یا نشست تخصصی با امتیاز فرهنگی
4 . ارتقاء کارآمدی: برای شفّافیت فرایند ها و بِه سامانی ساختارها، امور زیر پیگیری شد:
1-4پیگیری مستمر و اخذ مجوز سامانه فرهنگی دانشگاه(جهت تسهیل فرایند ارائه، بررسی، شفافیت و نظارت بر تمام فعالیتهای مرتبط) از مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه ، برگزاری جلسه آموزشی شرکت مربوطه با مسئولان و کارکنان معاونت/ امکان سنجی ایجاد سامانه فرهنگی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه گیلان
4- مطالعه ساختار معاونت فرهنگی دانشگاه های برتر جهت بِه سامانی در ساختار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
3-4-فعّال سازی ظرفیت ساختارهای مغفول؛ مانند کمیته های شورای تخصصی فرهنگی، تشکیل کارگروه موسیقی و ...
4-4-تأکید مستمر بر لزوم تدوین و نظرداشت «پیوست فرهنگی» در تمامی امور دانشگاه
5-4-عضویت نمایندگان فرهنگی و اجتماعی دانشکده ها در شورای هر دانشکده جهت اثربخشی بیش از پیش
5. تکریم: به منظور گرامیداشت افراد، ضوابط و مناسبت ها، امور زیر پیگیری شد:
1-5 -مراسم بزرگداشت علمی، هنری و آیینی در تمامی مناسبت های ملی و مذهبی
2-5-فرهنگ سازی برای بزرگداشت اخلاق و قوانین دانشگاهی(جلسه اخلاق مدیران، صیانت اخلاقی و رفتاری و ...)
3-5-بزرگداشت مقام استادان(نکوداشت برخی از استادان حاضر یا زنده یاد)، دانشجویان دارای رتبه های برتر فرهنگی(مانند برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی حرکت)، خانواده (تاسیس مرکز خانواده/مهدکودک و...)، دختران(رویداد کمند و ...) و ...
6. نشاط و پویایی: به منظور افزایش بیش از بیش امید و تکاپو، امور زیر پیگیری شد:
اگر شهید نشوی، میمیری!:
1-6-فعّال سازی ظرفیت های غیرفعّال دانشجویی مانند افزایش بیش از دو برابری کانون های فرهنگی و هنری فعّال از جمله کانون های تئاتر، موسیقی، ایرانگردی و ...
2-6-افزایش برگزاری اردوهای تفریحی، بازدیدهای علمی و جشن های دانشجویی
3-6-افزایش حس رقابت میان انجمن های علمی، تشکل ها و کانون ها در ارتقای کمّی و کیفی برنامه ها
4-6-مشارکت در فرایندهای معرفی دانش آموختگان موفق (الگونمایی) و همچنین معرفی آینده شغلی( مرکز مشاوره)
جزئیات موارد فوق در فایل زیر ارائه می شود.
برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان (زمستان 1400 و بهار 1401)