گزارش شش ماهه برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان (زمستان 1400 و بهار 1401)

13 07 2022
کد خبر : 3218600
تعداد بازدید : 393

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان، گزارش شش ماهه برنامه های این معاونت را (زمستان 1400 و بهار 1401) منتشر کرد.

به همت دانشجویان و استادان فعال در انجمن های علمی دانشجویی، تشکل های اسلامی، کانون های فرهنگی و هنری، هیأت باقرالعلوم(ع) و همراهی نمانیدگان فرهنگی و اجتماعی دانشکده ها و همکاران حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برنامه های متنوعی از دیماه 1400 تا خردادماه1401 برگزار شده که شامل 340 مورد (910 ساعت برنامه و مخاطب تقریبی11900 نفر) است. به رغم تمامی مشکلات مرتبط در عرصه فرهنگی، نگاه راهبردی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه در ارتقاء پنج مؤلفه مسئولیت پذیری اجتماعی، نشاط مومنانه، فرهنگ تولید و کار، عزّت‌ نفس و تعقّل مداری دینی در دانشگاهیان و در محورهای زیر، قابل عرضه و بررسی است:

1 ـ برنامه محوری: برای پرهیز از روزمرّگی در برنامه ها، امور زیر پیگیری شد:

1-1-تدوین برنامه راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان(ماموریت، چشم انداز، اهداف کلان، سیاستها و راهبردها) بر اساس اسناد بالادستی و مطالعه برنامه های راهبردی معاونت فرهنگی دانشگاه های برتر کشور(مورد تحسین مدیرکل برنامه ریزی فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت)

2-1-ترغیب تمامی تشکل ها، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی به ارائه برنامه و بودجه پیشنهادی برای سال 1401 و پرهیز از برنامه های فاقد فرایندهای ترسیمیِ هدفمند

2 ـ افزایش مشارکت: برای افزایش مشارکت مخاطبان در فعالیت ها و همچنین افزایش اثرگذاری دانشگاه در جامعه و ایفای نقش مؤثّر در فعالیت های مرتبط، امور زیر پیگیری شد:

1-2-تشکیل چهارکارگروه تخصصی از استادان توانمند رشته های مختلف دانشگاهی (علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم تربیتی و...)، متخصصان برون دانشگاهی با تجربه میدانی در عرصه فرهنگ و دانشجویان دغدغه مند، جهت ارتقای برنامه ریزی و اجرای برنمامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بر مبنای نگرش علمی

2-2- آغاز فرایند افزایش و هدایت پروژه ها و پایان  نامه های کاربردی میدانی برای رصد و کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی سطح استان از طریق قرارگاه جوادالائمه(ع) و استانداری

3-2-همکاری تشکلها، کانون ها و انجمن های علمی در خدمات اجتماعی(ایستگاه های سلامت، اردوهای جهادی، آزادی زندانیان بدهکار و ...)

4-2- رایزنی و اخذ شش میزبانی در عرصه ملی و منطقه ای، مانند جشنواره رویش ملی سال 14.2، یادواره شهدای دانشگاهیان سراسر کشور، انتخابات اتحادیه های منتخب انجمن های علمی سراسر کشور، نشست تخصصی معاونان و مدیران فرهنگی منطقه 2کشور و ...

3 .ارتقاء دانش، بینش و مهارت

1-3-برگزاری 205 جلسه/برنامه جهت افزایش دانش و معرفت استادان، کارکنان و دانشجویان گرانقدر توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی، تشکل های اسلامی، انجمن های علمی و کانون ها

2-3-برگزاری 115 جلسه/برنامه جهت مهارت آموزی به دانشجویان توسط انجمن های علمی و کانونهای دانشجویی

3-3-آغاز فرایند برگزاری دوره های حرفه ای مهارت آموزی توسط تشکل ها، انجمن ها و کانون های فرهنگی، هنری و... در دانشکده ها و خوابگاه های دانشجویی بر اساس قرارداد میان دانشگاه گیلان و  سازمان فنی و حرفه ای استان(TMC) 

4-3-برگزاری بالغ بر 8 کارگاه یا نشست تخصصی با امتیاز فرهنگی

4 . ارتقاء کارآمدی: برای شفّافیت فرایند ها و بِه سامانی ساختارها، امور زیر پیگیری شد:

1-4پیگیری مستمر و اخذ مجوز سامانه فرهنگی دانشگاه(جهت تسهیل فرایند ارائه، بررسی، شفافیت و نظارت بر تمام فعالیتهای مرتبط) از مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه ، برگزاری جلسه آموزشی شرکت مربوطه با مسئولان و کارکنان معاونت/ امکان سنجی ایجاد سامانه فرهنگی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه گیلان

4- مطالعه ساختار معاونت فرهنگی دانشگاه های برتر جهت بِه سامانی در ساختار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه

3-4-فعّال سازی ظرفیت ساختارهای مغفول؛ مانند کمیته های شورای تخصصی فرهنگی، تشکیل کارگروه موسیقی و ...

4-4-تأکید مستمر بر لزوم تدوین و نظرداشت «پیوست فرهنگی» در تمامی امور دانشگاه

5-4-عضویت نمایندگان فرهنگی و اجتماعی دانشکده ها در شورای هر دانشکده جهت اثربخشی بیش از پیش

5. تکریم: به منظور گرامیداشت افراد، ضوابط و مناسبت ها، امور زیر پیگیری شد:

1-5 -مراسم بزرگداشت علمی، هنری و آیینی در تمامی مناسبت های ملی و مذهبی

2-5-فرهنگ سازی برای بزرگداشت اخلاق و قوانین دانشگاهی(جلسه اخلاق مدیران، صیانت اخلاقی و رفتاری و ...)

3-5-بزرگداشت مقام استادان(نکوداشت برخی از استادان حاضر یا زنده یاد)، دانشجویان دارای رتبه های برتر فرهنگی(مانند برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی حرکت)، خانواده (تاسیس مرکز خانواده/مهدکودک و...)، دختران(رویداد کمند و ...) و ...

6. نشاط و پویایی: به منظور افزایش بیش از بیش امید و تکاپو، امور زیر پیگیری شد:

اگر شهید نشوی، میمیری!:

1-6-فعّال سازی ظرفیت های غیرفعّال دانشجویی مانند افزایش بیش از دو برابری کانون های فرهنگی و هنری فعّال از جمله کانون های تئاتر، موسیقی، ایرانگردی و ...

2-6-افزایش برگزاری اردوهای تفریحی، بازدیدهای علمی و جشن های دانشجویی

3-6-افزایش حس رقابت میان انجمن های علمی، تشکل ها و کانون ها در ارتقای کمّی و کیفی برنامه ها

4-6-مشارکت در فرایندهای معرفی دانش آموختگان موفق (الگونمایی) و همچنین معرفی آینده شغلی( مرکز مشاوره)

جزئیات موارد فوق در فایل زیر ارائه می شود.

برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان (زمستان 1400 و بهار 1401)


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

12 07 2024

سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان در مجتمع شهید مطهری انزلی برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تقدیر از برنامه ریزی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه که بستر خوبی برای تبادل نظر و بحث و گفتگوی اعضای هیأت علمی را فراهم کرده گفت: کتاب «اندیشه تمدن ساز» که برگرفته از دیدگاه های مقام معظم رهبری در سال 1353 در مشهد است، نگاه امیدوارانه ای به زندگانی مسئولانه و متعهدانه دارد و تلاش می کند ما را برای ساختن جامعه آرمانی به تکاپو وا دارد تا بدانیم تمدن نوین و پرشتاب کنونی را باید با گام هایی سرشار از امید و بالندگی بر پایه اندیشه های ناب اسلامی پیمود.  آیت الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم در این مراسم با اشاره به اینکه امام حسین (ع) نه فقط الگوی شیعیان بلکه می‌تواند الگوی کل موحدان عالم و بشریت باشد، تصریح کرد: نگاه کلامی با نگاه فقهی در این زمینه مقداری تفاوت دارد. آیت الله رمضانی گفت: در نگاه کلامی ما می‌گوییم امام انسان‌ها و جنّیان است اما در نگاه عملیاتی ما امام حسین (ع) را مختص خود می‌دانیم. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر کسی بر اساس فهم، درک و نگاه خود از حوزه‌های اعتقادی می‌تواند بهره بگیرد، اضافه کرد: شیعیان چون امام را معصوم می‌دانند نگاه‌شان مقداری جامع‌تر است و ما سه نوع مرجعیت علمی، مرجعیت معنوی و مرجعیت سیاسی داریم. وی با اشاره به اینکه پرداختن به بحث‌های قرآنی هنر خاص می‌خواهد که شخصیت مقام معظم رهبری با مبانی کلامی و نسبت به حوزه‌های فلسفی آشنایی خاص و کامل دارند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ با برداشت از آیات قرآنی منظومه فکری را ارائه دادند که با داشتن این منظومه فکری جامعه به سمت تحول می‌رود. از این منظومه فکری به تمدن اسلامی تعبیر می‌کنیم. آیت الله رمضانی ادامه داد: در تمدن اسلامی نیاز به فکر و اندیشه داریم و اگر در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن نداشته باشیم نمی‌توانیم نرم‌افزار تمدن اسلامی را خوب معرفی کنیم. وی با بیان اینکه تمدن اسلامی نیاز به سخت‌افزار دارد که همان حاکمیت و حکومت است، خاطرنشان کرد: هنرمندی امام خمینی (ره) این بود که بحث ولایت‌فقیه را در نجف به صورت مستقل احصا و در ذیل بحث امامت آوردند. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طرح کلی اندیشه اسلامی به حوزه نبوت بیشتر پرداختند، اضافه کرد: مقام معظم رهبری اثبات می‌کند تا روز قیامت به شریعت نیاز داریم چون عقل نمی‌تواند مجموعه قوانین مربوط به حیات انسان را فراروی انسان قرار دهد. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه عده‌ای در گذشته می‌گفتند قرآن قانون نیست و امروزه نیز روشنفکران قائل به این هستند که بخشی از قرآن مانند مقاومت و جهاد باید کنار گذاشته شود‌، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد قرآن می‌گویند: «قرآن برنامه به هم پیوسته است» و از خود آیات قرآن در این زمینه استفاده کردند. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه یک متفکر و اندیشمند دینی هستند. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ آیه در قرآن کریم به مباحث علمی اشاره دارد، اظهار کرد: برای اینکه یک انسان بخواهد تربیت شود باید ایمان به عالم غیب و عالم شهادت داشته باشد. وی با اشاره به اینکه عقل انسان حکم می‌کند که باید با دین خدا، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ارتباط داشته باشیم، افزود: فقه مسیر زندگی و بایدهایی که در آن مصلحت و نبایدهایی که در آن مفسده است را برای ما مشخص می‌کند. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه نماز در اصلاح جامعه در مسیر تمدن اسلامی اثرگذار است و می‌تواند اثر اجتماعی داشته باشد، اضافه کرد: ایمان باعث می‌شود با عالم غیب ارتباط پیدا کنیم و پیامبر الهی راه را به انسان نشان می‌دهد. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه قرآن دو زبان مکالمه و زبان فهم دارد که زبان فهم قرآن عقل و فطرت است، ابراز کرد: قرآن یک کتاب فراعصری و فرازمانی می‌باشد چرا که زبان آن زبان عقل و فطرت است. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این مراسم به ارائه گزارشی از برگزاری دوره های پیشین پرداخت و از استقبال خوب اعضای هیأت علمی برای شرکت در این دوره تقدیر کرد. گفتنی است این طرح با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان، آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزه‌های دینی، فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم و آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین (ع) برگزار شد که در پایان این مراسم نیز، از چندین تن از استادان و مربیان دوره تقدیر به عمل آمد.

10 07 2024

رقابت بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در کنکور ۱۴۰۳

بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی فردا و پس فردا با یکدیگر رقابت می‌کنند. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: ۳ هزار و ۱۵۰ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح فردا، ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در ۱۵ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند. دکتر ارسلان دمیرچی افزود: عصر فردا هم هزار و ۱۸۵ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۴۲۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دکتر دمیرچی با اشاره به اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین داوطلبان را دارد بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر هم در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه با یکدیگر رقابت میکنند. وی افزود: ۶۵ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گیلان زن و مابقی مرد هستند.  نتیجه نهایی کنکور پس از صدور کارنامه و انتخاب رشته داوطلبان هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

10 07 2024

در دومین نشست طرح ملی مستندسازی استانی، بر ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید شد

باتوجه به مسئولیت استان گیلان در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دومین نشست هماهنگی برای چگونگی زمینه‌های اجرای طرح ملی مستندسازی استانی در دانشگاه گیلان و نیز تجربه‌نگاری طرح‌های پیشرو استانی با حضور رئیس دانشگاه، رئیس اتاق تعاون استان، جمعی از مدیران‌کل و نمایندگان سازمان‌های استان و نیز مدیر پروژه ملی تجربه‌نگاری استانی، در دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز قدردانی از پیگیری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان برای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی؛ پیرامون دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه در زمینه اشتغال‌زایی گفت: برخی از سازمان‌ها در اجرای طرح‌هایی که مسئولیت دارند موفق‌تر از سایر سازمان‌ها عمل می‌کنند که ضروریست این موفقیت و عدم موفقیت‌ها توسط اهل خبره با مطالعه منسجم و نظام‌مند، علت‌یابی شود تا آثار آن را در برنامه‌ریزی آینده کشور شاهد باشیم.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای اجرای موفق طرح‌ها در استان، تصریح کرد: ابتکار عمل سازمان امور اقتصادی و دارایی با نگاه به ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان، در رشد مسیر توسعه فعالیت‌های اجرایی کشور اثرگذار است.  وی ضمن تأکید به تمرکز بر عملکرد سازمان‌های موفق در انجام طرح‌ها افزود: مستندسازی مناسب از تجربیات سازمان‌ها، تولید دانشی است که می‌توان در محیط‌های علمی و پژوهشی ارائه کرد و نتایج نظریه‌پردازی این تجربیات را در اختیار صنعت و جامعه قرار داد.  دکتر دوستار درخصوص چالش‌های برخی طرح‌های درحال اجرا در استان گفت: در برخی از این طرح ها در حوزه‌های مختلف که وابسته به فرد است، مشکلاتی ایجاد می‌شود که ضروریست طرح‌ها به نحوی انجام شود که با مشکلات مجری، طرح اثر خود را از دست ندهد.   در این نشست همچنین سایر اعضا نیز به بیان ایده‌ها و نظرهای خود در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند.  

10 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با مدیران صنایع استان: پیشرفت هر جامعه ای مدیون کارآفرینان آن است

دومین نشست تخصصی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری از ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف امکان برخورداری عملی صنایع از مشوق‌های معافیت‌های‌ مالیاتی با حضور نمایندگان صنایع فعال استان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان، پیشرفت هر جامعه ای را مدیون کارآفرینان آن دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تقدیر از مدیران صنایع استان گفت: ما می خواهیم از طریق صنعت دانشگاه را به یک کارگاه آموزشی تبدیل کنیم و تجربه صنعت در اختیار دانشجویان قرار گیرد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه درب‌های دانشگاه به روی همه باز است گفت: ما می‌خواهیم پای دانشجوی دانشگاه به صنعت باز شود و تجارب شما فعالان عرصه صنایع به دانشجویان ما منتقل شود. دکتر دوستار با اشاره به برگزاری نشست راهكارهاي بهره‌برداري از ماده ١٣ قانون جهش توليد دانش‌بنيان که هفته گذشته با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری گیلان برگزار شد تصریح کرد: برگزاری مجدد این نشست با صاحبین صنایع و شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که دانشگاه به طور جدی پای کار است و ما بخشی از مشکلات شرکت‌ها را رصد کردیم و قبل از برگزاری این جلسات، با مدیران کل اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و ... نشست‌هایی را در راستای رفع مشکلات شرکت‌ها داشتیم. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت هر جامعه‌ای مدیون کارآفرینان آن جامعه است یادآور شد: در همه کشورها دولت‌ها در ایجاد اشتغال خیلی موفق نیستند اما بخش خصوصی می‌تواند در کشور رشد ایجاد کند که رشد نیز نیازمند ایده و فکر است. رئیس دانشگاه گیلان با مهم خواندن رفع مشکلات صنایع گفت: معتقدم هر گره از گره‌های صنایع حل شود منجر به تولید هزاران شغل خواهد شد. دکتر دوستار از صاحبین صنایع و شرکت‌ها خواست چالش‌ها و موانع کاری خود را اعلام کنند تا با پیگیری از سازمان‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تغییر قانون، بتوانیم زمینه ساز اشتغال در کشور شویم.

08 07 2024

دانشگاه گيلان در میان دانشگاه‌های برتر در جشنواره ملی برهان قرار گرفت

سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی) با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاه‌ها، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این جشنواره، دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان، یک رتبه دوم، دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر) در میان دانشگاه‌های برتر از نظر دریافت تعداد رتبه و جایزه، قرار گرفت.  عناوین کرسی‌های برگزارشده و دانشجویانی که حائز مقام‌ شدند به شرح زیر می‌باشد: - خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین - حجاب امری شخصی یا اجتماعی، محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین - مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین - عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - آزادی بیان در ایران، شعار یا واقعیت، مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها،مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر)