گزارش نشریات علمی، کتابخانه مرکزی، مرکز نشر دانشگاه گیلان در سال 1402-1401

24 12 2023
کد خبر : 8499115
تعداد بازدید : 6503

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه؛ دکتر رضا ابراهیمی آتانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با اشاره به ارزیابی جدید وزارت عتف گفت: دانشگاه گیلان در راستای اهداف و برنامه های راهبردی - عملیاتی خود و با هدف انتشار نتایج پژوهش های اساتید و محققان و ایجاد ارتباط وهمکاری علمی بین پژوهشگران تا کنون 25 نشریه علمی راه اندازی کرده است.

دکتر ابراهیمی آتانی گفت: بر اساس اعلام دفتر سیاستگذاری و برنامه­ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طبق آخرین ارزیابی و رتبه­ بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات کشور (قابل بازیابی در تارنمای: https://journals.msrt.ir) شاهد ارتقای چشم­گیر سطح کیفی نشریات علمی دانشگاه گیلان در سال 1402 هستیم. با این توصیف که از 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان که مورد ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت عتف قرار گرفته، 4 نشریه علمی دانشگاه موفق به کسب رتبه «بین ­المللی» و 6 نشریه نیز موفق به کسب رتبه «الف» شده­ اند. همچنین 8 نشریه دانشگاه حائز رتبه «ب» شده و هیچ یک از نشریات علمی دانشگاه گیلان رتبه «ج» یا «د» را در ارزیابی جدید کسب نکرده است.

فهرست عناوین و مشخصات نشریات علمی دارای رتبه بین­ المللی دانشگاه به شرح زیر است:

رتبه نشریه

سردبیر

مدیر مسئول

سال تأسیس

دوره انتشار

عنوان  نشریه

دانشکده

بین المللی

دکتر نوید قوی حسین زاده

دکتر محمد روستائی علی مهر

1391

فصلنامه

تحقیقات تولیدات دامی

علوم کشاورزی

بین المللی

دکتر مسعود ستاری

دکتر تیمور رستمی شاهراجی

1381

فصلنامه

Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES)

منابع طبیعی

بین المللی

دکتر حبیب ا... انصاری

دکتر منصور هاشمی

1392

دو فصلنامه

Journal of Algebra and Related Topics

علوم ریاضی

بین المللی

دکتر داود خجسته

دکتر فرشید مهردوست

1392

فصلنامه

Journal of Mathematical Modeling

علوم ریاضی

گفتنی است 4 نشریه بین­ المللی دانشگاه، همگی در پایگاه معتبر استنادی بین­ المللی Scopus نمایه شده و موفق به دریافت ضریب تأثیر از این پایگاه نیز شده­ اند:

نشریه «تحقیقات تولیدات دامی» و نشریه “Journal of Algebra and Related Topics” در چارک چهارم (Q4)، نشریه “Caspian Journal of Environmental Sciences” و نشریه “Journal of Mathematical Modeling” در چارک سوم (Q3) پایگاه استنادی اسکوپوس قرار گرفته ­اند.

همان­گونه که در ابتدا ذکر شد، طبق نتایج جدید اعلام شده توسط کمیسیون نشریات وزارت عتف، 6 نشریه علمی دانشگاه نیز در آخرین ارزیابی و رتبه­ بندی نشریات علمی کشور موفق به دریافت رتبه «الف» شده ­اند.

فهرست عناوین و مشخصات نشریات علمی دارای رتبه الف دانشگاه به شرح زیر است:

رتبه نشریه

سردبیر

مدیر مسئول

سال تأسیس

دوره انتشار

عنوان  نشریه

دانشکده

الف

دکتر جلیل حاجی زاده

دکتر رضا حسینی

1390

فصلنامه

تحقیقات آفات گیاهی

علوم کشاورزی

الف

دکتر حبیب الله سمیع زاده لاهیجی

دکتر سید محمدرضا احتشامی

1393

فصلنامه

علوم و تحقیقات بذر ایران

علوم کشاورزی

الف

دکتر بابک ربیعی

دکتر علی اعلمی

1390

فصلنامه

تحقیقات غلات

علوم کشاورزی

الف

دکتر احمد رضی

دکتر علیرضا نیکویی

1395

دو فصلنامه

 نقد و نظریه ادبی

ادبیات و علوم انسانی

الف

دکتر بهرام فلاحتکار

دکتر مسعود ستاری

1394

فصلنامه

تغذیه آبزیان

منابع طبیعی

الف

دکتر حسین آقابابایی

دکتر اکبر ایمان پور

1389

دو فصلنامه

پژوهشنامه حقوق کیفری

ادبیات و علوم انسانی

گزارش عملکرد ارزیابی شده چهار سال اخیر نشریات دانشگاه به شرح زیر است:

​​​قابل ذکر است علاوه بر ارتقای سطح کیفی نشریات علمی دانشگاه گیلان، ارتقای کمی و افزایش تعداد نشریات را نیز شاهد بوده­ ایم، با این توضیح که طی دو سال اخیر در مجموع 6 نشریه علمی به تعداد نشریات دانشگاه گیلان افزوده شده و تعداد نشریات دانشگاه از 19 نشریه به 25 نشریه ارتقاء یافته است.

فهرست عناوین و مشخصات نشریات جدید دانشگاه به شرح زیر است:

سردبیر

مدیرمسئول

سال تأسیس

دوره انتشار

عنوان نشریه

دانشکده

دکتر نرگس ذاکرجعفری

دکتر حسینعلی عابددوست

1401

دو فصلنامه

پژوهش های میان رشته ای هنر

معماری و هنر

دکتر محمدمهدی رحمتی

دکتر هادی نوری

1401

دو فصلنامه

مطالعات هویت

ادبیات و علوم انسانی

دکتر عباس ابوالقاسمی

دکتر ایرج شاکری نیا

1401

فصلنامه

مطالعات تغییر رفتار

ادبیات و علوم انسانی

دکتر معظم حسن پور

دکتر جمالعلی الفتی

1402

فصلنامه

تحقیقات نوین علوم باغبانی

کشاورزی

-

دکتر محمود رنجبر

1402

فصلنامه

پژوهش ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

ادبیات و علوم انسانی

دکتر امیررضا کریمی آذری

دکتر آمنه آقاربیع

1402

فصلنامه

پژوهش های معماری حوزه کاسپین

معماری و هنر

 

دکتر ابراهیمی آتانی به ظرفیت های مطلوب دانشگاه در راه اندازی نشریات جدید اشاره کرد و راه اندازی Mega Journal با محوریت عنوانی Caspian Journal of … در دستور کار جدی معاونت پژوهشی می باشد. چنین ساختارهای پژوهشی در حوزه اوراسیا موجب تقویت ارتباطات علمی بین المللی شده و در راستای توسعه دیپلماسی علمی کشور خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد که دانشگاه تعدادی نشریه از گذشته نیز دارد که به علل متعددی غیرفعال شده اند و پیگیری های آتی در راستای به چرخه فعالیت بازگرداندن این نشریات می باشد. ضمنا برخی از دانشکده های دانشگاه مانند: دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشکده مدیریت و اقتصاد و دانشکده ادبیات و علوم انسانی از ظرفیت مناسب و مطلوبی برای راه اندازی نشریات جدید برخوردار هستند.

دکتر ابراهیمی آتانی در ادامه اظهار امیدواری کرد که سایر نشریات علمی دانشگاه  هم در ارزیابی نشریات وزارت عتف موفق به اخذ رتبه الف گردند و همچنین دانشکده هایی که نشریه علمی ندارند حداقل یک نشریه علمی جدید راه اندازی کنند و سایر دانشکده ها  نیز نشریات علمی خود را گسترش دهند. علاقمندان با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir می­توانند اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات علمی دانشگاه را دریافت فرمایند.

وی یادآور شد که معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان در سال 1401 «شیوه نامه نظارت و ارزیابی کیفی نشریات علمی دانشگاه» را با هدف ایجاد وحدت رویه و حفظ یکپارچگی ساختار علمی و اجرایی نشریات دانشگاه، همچنین در راستای تحقق هدف ارتقای جایگاه علمی دانشگاه و کمک به مرجعیت علمی کشور در منطقه و جهان، تدوین و مصوب نموده است.

علاوه بر این، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جهت نظارت، پشتیبانی و حمایت از نشریات علمی دانشگاه، «شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه گیلان» را با وظایف و اختیارات زیر، ایجاد و راه­اندازی نموده و با برگزاری جلسات منظم، وضعیت نشریات علمی را پایش و رصد می­نماید:

  1. نظارت بر حسن اجرای مفاد شیوه ­نامه نشریات علمی دانشگاه و آیین‌نامه نشریات علمی مصوب 1398.
  2. پایش مداوم وضعیت نمایه‌سازی نشریات علمی دانشگاه.
  3. ارائه راهکارهای لازم برای نمایه شدن نشریات دانشگاه در پایگاه ­های استنادی، پایگاه­های تخصصی و موضوعی، پایگاه های مشترک و عمومی.
  4. بررسی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای سطح کیفی نشریات.
  5. بررسی مسائل و مشکلات نشریات علمی دانشگاه و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات.
  6. تعیین میزان حق ­الزحمه داوران و عوامل اجرایی نشریات علمی دانشگاه برای هر سال بر اساس «دستورالعمل تخصیص اعتبار به نشریات علمی دانشگاه گیلان از سال 1401».
  7. بررسی سوابق علمی و شرایط مدیرمسئول، سردبیر و اعضای هیأت تحریریه معرفی شده برای نشریات جدید دانشگاه بر اساس «آیین‌نامه نشریات علمی مصوب 1398» و «شیوه‌نامه نشریات علمی دانشگاه».
  8. بررسی وضعیت انتشار به موقع نشریات و در صورت تأخیر در انتشار حداکثر یک دوره، انجام پیگیری لازم تا حصول نتیجه.
  9. پیشنهاد بازنگری، تغییر یا اصلاح شیوه‌نامه نشریات علمی دانشگاه در صورت لزوم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه همچنین توضیحاتی در خصوص آمار کتب چاپ شده دانشگاه در سال های اخیر و همچنین اطلاعاتی در خصوص وضعیت کتابخانه دانشگاه ارایه نمود. مرکز نشر دانشگاه گیلان، به عنوان یک ناشر دانشگاهی، فعالیت خود را از سال 1366 آغاز نمود. رسالت اصلی این مرکز، انتشار کتب به روز اعضای هیات علمی دانشگاه در حوزه های متعدد علمی است. این مرکز تاکنون 440 عنوان کتاب را در قالب تألیف، تصنیف، تدوین (به شیوه گردآوری) و ترجمه منتشر و به جامعه علمی کشور تقدیم نموده است. در حال حاضر، کتب متعددی از انتشارات این مرکز به عنوان مرجع درسی در دانشگاه­های کشور مورد تدریس قرار می­ گیرند.

آمار چاپ و انتشار کتب طی پنج سال اخیر به شرح زیر است:

سال انتشار کتاب

تصنیف

تألیف

تدوین (به شیوه گردآوری)

ترجمه

جمع کل

1397

1

15

1

7

24 عنوان

1398

-

7

2

10

19 عنوان

1399

2

4

1

11

18 عنوان

1400

-

9

3

11

23 عنوان

1401

-

5

4

10

19 عنوان

1402

-

7

6

27

40 عنوان

 


 

 

 

 

منابع موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان

نوع مدرک

تعداد کل موجودی

کتاب های فارسی، عربی و لاتین

202742 جلد

(کتب فارسی= 165856 جلد و کتب لاتین= 36886 جلد)

پایان نامه ها/رساله ها

15968 عنوان

مواد دیداری و شنیداری

2533 نسخه


 

   اعضای فعال کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان

گروه امانت

تعداد اعضای فعال کتابخانه مرکزی

اعضای هیأت علمی

446 نفر

پرسنل

559 نفر

دانشجویان

حدود 18000 نفر

 

                                

دسترسی به منابع الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی

نوع مدرک

تعداد پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین­المللی

تعداد کاربران عضو مگاپیپر

پایگاه­های اطلاعاتی

دسترسی به 130 پایگاه اطلاعاتی فعال از طریق پایگاه تأمین منابع علمی مگاپیپر و مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی علوم و فناوری RICeST

3230 نفر

​​​​​​​


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

13 11 2022

آیت الله فلاحتی: در عرصه جهاد تبیین باید بیش از پیش تلاش کنیم

نماینده ولی فقیه در استان گیلان در نشست هم اندیشی با رؤسای دانشگاه ها و مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان که دقایقی قبل به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد به اهمیت جهاد تبیین و و تلاش وافر در این حوزه تاکید کرد. آیت الله فلاحتی در این نشست با بیان اینکه دشمن در صدد نا امید کردن جوانان این مملکت است گفت: پیشرفت های جوانان این مرز و بوم مایه یاس دشمنان است که به هر طریق ممکن در حال اختلال در جریان رشد و شکوفایی این نظام هستند. نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه پیشرفت ها و موفقیت های کشور در حوزه های علمی، انرژی هسته ای، صنایع مختلف و ... قابل کتمان نیست یادآور شد: دشمن به دنبال ترویج ولنگاری، مایوس کردن ملت نسبت به آینده، سیاه نمایی و بدبین کردن مردم نسبت به مسولان هست. وی تصریح کرد: کسی که دارای بینش سیاسی و اجتماعی باشد در تجزیه و تحلیل ها گمراه نمی شود و افق ها رو می بیند و ما باید سعی کنیم در محیط علمی هیچ چیزی جای علم را نگیرد. آیت الله فلاحتی در ادامه بر اهمیت وفاق عملی و میدانی مدیران اشاره کرد و گفت: ما باید از ظرفیت های غنی منابع انسانی خود استفاده کنیم که دشمن به دنبال ضربه زدن به این منابع هست. وی همچنین به نقش پدرانه مدیران اشاره کرد و اذعان کرد که مدیریت در سطح خرد تا کلان می بایست همواره نقش پدرانه داشته باشد و بر اهمیت سعه صدر مدیران در کنار نقش پدرانه تاکید کرد. آیت الله فلاحتی با تاکید بر جریان سازی رسانه ای و جریان سازی میدانی به نقش و اهمیت فضای مجازی و تلاش رسانه های معاند در راستای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دشمن با پروژه های مختلف همچون کشته سازی و صرف هزینه های هنگفت سعی در ایجاد اغتشاش و نا امیدی بین مردم دارد که همچون گذشته در این امر موفق نخواهد شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست به صورت اجمالی به تشریح وضعیت دانشگاه در ایام اخیر پرداخت و به نامه 53 نهج البلاغه؛ نامه امام علی (ع) به مالک اشتر با محوریت ضرورت خودسازی، مردم‌گرایی، حق‌گرایی، شناخت افکار گوناگون اجتماعی و ... اشاره کرد و گفت: اگر مدیران ما در حوزه های مختلف به مفاد این نامه توجه کنند بسیاری از مشکلات ما مرتفع خواهد شد. شایان ذکر است در این نشست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان، رؤسای دانشگاه های استان و مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود در حوزه های مختلف همچون جهاد تبیین، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، کم کردن فاصله مدیریتی با مخاطبین، فضای مجازی، اقناع سازی و روشنگری پرداختند.      

04 05 2024

با حضور دانشگاه گیلان، بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی برگزار شد

بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 با حضور 14 نفر از روسا و نمایندگان اتحادیه در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد. در این نشست نقش آفرینی فعال دانشگاه­ها در تدوین اسناد مرتبط با توسعه دریامحور، برگزاری نشست با وزیر و معاونان وزارت عتف،  توجه به توسعه همکاری و تعاملات در سطح ملی و بین المللی، به روز رسانی بانک اطلاعات متخصصان دریایی کشور، انتشار نشریه بین المللی و همکاری دانشگاه ها در بهره برداری از کاوشگر خلیج فارس نیز  از سوی حاضران پیشنهاد شد و در ادامه اقدامات دانشگاه ها در راستای سیاست های توسعه دریامحور از جمله توجه و تمرکز دانشگاه­ها به مزیت­ های منطقه­ ای بویژه بهره ­برداری پایدار از دریا در استان های ساحلی، راه اندازی رشته های جدید یا به روز رسانی سرفصل ها،  برگزاری همایش هایی علمی مانند همایش توسعه دریامحور، تاریخ و تمدن خلیج فارس، شناورهای تندرو، و اقتصاد آبی تشریح شد. در این نشست که با حضور روسا و نمایندگان پژوهشگاه ملی اقیانوس ­شناسی و علوم جوی و علوم و فنون دریایی خرمشهر، خلیج فارس، مازندران، گیلان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم دریایی امام خمینی(ره)، گنبد کاووس، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی برگزار شد، مشکلات دانشگاه های عضو در جذب دانشجو، تمرکزایی در سیاست گذاری ها، عدم دریافت آموزش­های تجربی در رشته های دریایی، نبود بازار کار مناسب و حمایت ناکافی از دانش آموختگان این رشته ها و ضرورت جذب نخبگان دانشگاهی در رشته های دریایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و یکی از راه های مهم فائق آمدن به این مشکلات توجه به حرکت به سمت نسل چهارم دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین از طریق حمایت از موضوع توسعه فناوری های دانش بنیان و توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به منظور ایجاد کانون های جذب دانش آموختگان دانشگاه عنوان شد. اتحادیه دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی ضمن تجلیل از تدبیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در ابلاغ سیاست­های کلی توسعه دریامحور، اجرای آن را به عنوان گام مهمی در تحقق راهبرد تمدن نوین اسلامی ارزیابی می کند و آمادگی کامل اعضا را برای همکاری در تدوین برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها اعلام می نماید. اعضای اتحادیه با توجه به محور مندرج در سیاست­های کلی توسعه دریامحور مبنی بر «تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی» که ناظر بر فعالیت­های پژوهشگاه و دانشگاه­های عضو این اتحادیه می­باشد، مجموعه ­ای از اقدامات مشتمل بر اجرای برنامه­ های تحقیقاتی عملیاتی و پایش ­های مستمر در حوضه ­های آبی پیرامونی،  راه ­اندازی رشته­ های جدید دریایی و دوره های تحصیلات تکمیلی و پسادکتری و توسعه پارک­ ها و مراکز رشد، را در دستور کار قرار داده است تا در نهایت با «افزایش تولید با مشارکت جامعه دریایی کشور»، سهم تولید دانش­ بنیان دریایی را از تولید ناخالص داخلی به جایگاه قابل قبولی در سطح منطقه و جهان برساند. اعضای شورای­ عالی اتحادیه حمایت قاطع خود را از اقدامات امنیت­ ساز و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اعمال حاکمیت ملی اعلام می­نماید و اقدام مهم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در اجرای طولانی ترین دریانوردی تاریخ ایران و دور زدن کره زمین توسط ناوشکن تمام‌ایرانی دنا و ناوبندر مکران را ارج می نهد. اعضای اتحادیه با هدف صیانت از نام خلیج فارس، با انجام تحقیقات علمی مستمر تولید مدارک علمی و انتشار آن در مجلات معتبر علمی، غنی ­سازی بانک داده­ها و اطلاعات اقیانوس­ شناسی خلیج فارس، و گردآوری مستندات تاریخی مرتبط با آن را به عنوان یکی از اصلی ­ترین رسالت­ های خود تعریف نموده و حمایت از تحقیقات مرتبط با خلیج فارس را به عنوان یکی از موضوعات محوری در دستور کار اعضا مدنظر قرار می دهد. اتحادیه حمایت خود را از اقدامات ارزشمند در زمینه تحقیقات علمی جنوبگان اعلام می نماید و خواستار پشتیبانی از این فعالیت ها به عنوان یکی از اولویت­های تحقیقاتی کشور است.

07 05 2024

سرپرست دانشگاه گیلان در نشست شورای آموزش عالی استان: با همگرایی باید مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم

نشست هم اندیشی شورای آموزش عالی استان با حضور دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، رؤسای دانشگاه های استان گیلان، رئیس بنیاد نخبگان، مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان و رئیس بسیج اساتید و دانشجویی استان به میزبانی دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه معین استان برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک هفته معلم گفت: امیدواریم در جلسات ماهانه شورای آموزش عالی که از این پس به صورت دوره ای در یکی از دانشگاه های استان تشکیل خواهد شد با همگرایی و تبیین مباحث مرتبط با حوزه آموزش عالی ، مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم. دکتر دوستار گفت: برگزاری نشست شورای آموزش عالی فرصت مناسبی برای جهت‌گیری کلی استان در بحث آمایش علمی است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند در قالب این نشست از ردیف‌های قانونی و جداول اعتباری و ظرفیت‌های برنامه و بودجه در قانون هفتم توسعه و بودجه امسال مطلع شوند. وی ادامه داد: نشست شورای آموزش عالی استان باید به جهت‌گیری آموزش عالی استان و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، کمک کند تا رفع چالش‌ها منجربه تصمیم‌سازی درست در حوزه آموزش عالی شود، زیرا دغدغه جهت‌گیری آموزش عالی در استان بسیار مهم است. سرپرست دانشگاه گیلان ادامه داد: همراهی و حضور نمایندگان مجلس در نشست‌های شورای آموزش عالی می‌تواند در آسیب‌شناسی‌ها و رفع خلأهای قانونی کمک‌کننده باشد، زیرا مجلس می‌تواند در زمینه کاهش ورود به رشته‌های علوم فنی و پایه هشدار بدهد یا مشوق‌هایی تعیین شود تا خانواده‌ها به این رشته‌های تحصیلی گرایش یابند. دکتر دوستار بیان کرد: آمایش آموزش عالی کمک می‌کند تا کاربردی کردن علم و بازار کار رشته‌های تحصیلی بعد از فراغت از تحصیل بررسی شود. بنابراین باید در این نشست‌ هم‌اندیشی ظرفیت‌ها و چالش‌ها احصا شود و با هم‌افزایی ضمن رفع چالش‌ها در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها اقدام کنیم. دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه تا زمانی روحیه جهاد و ایثار بین مسؤولان نهادینه نشود، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اظهار کرد: گیلان در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه آموزش وضعیت مطلوبی ندارد، باید متخصصان و دانشمندان در این حوزه ورود کنند. وی ادامه داد: باید در شورای آموزش عالی استان اولویت‌ها تبیین شود و از نظرات عالمان و نخبگان در این نشست‌ها بهره‌مند شویم، زیرا حرف آنها نافذ و راهگشاست، باید دبیرخانه‌ای ایجاد شود تا دستور و مصوبات جلسه مشهود باشد. عضو کمیسیون اصل نود گفت: در استان‌ ظرفیت‌های علمی و آموزشی بسیاری داریم که باید از این‌ها بهره‌مند شویم، اولویت‌های آموزش عالی در استان احصا و علت گرایش نداشتن به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس بیان کرد: باید از ظرفیت هر ۱۳ نماینده استان در رفع چالش‌ها و تقویت ساختار حوزه آموزش عالی بهره‌مند شویم. دکتر احمدی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی، اقتصاد دریامحور و نساجی ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که نیازمند اقدامات ارزشمند در حوزه آموزش عالی هستند، از نیروهای کارآمد، متخصص و متعهد در دانشگاه بهره‌مند شویم. وی گفت: خیلی مهم است که تولید علم کارآمد باشد، آیا متناسب با هزینه‌هایی که برای علم می‌کنیم نتیجه مطلوب حاصل می‌شود؟ علمی مفید است که در راستای پیشرفت کشور، انقلاب و نظام باشد و این امر با تربیت نیروهای کارآمد محقق می‌شود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه دانشگاه باید در تصمیم‌سازی‌های استان حرف اول را بزند، افزود: باید برخی تصمیم‌گیری‌های استان را به دانشگاه بسپاریم، طرح و پیشنهادها در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی باید از پژوهش‌های دانشگاهیان باشد. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان هم در این نشست گفت: ظرفیت های آموزش عالی در استان بیش از آن چیزی است که داریم مشاهده می کنیم. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان اظهار امیدواری کرد که با تشکیل شورای آموزش عالی استان و شورای اندیشه ورز استانی ، چالش های استان در حوزه های مختلف شناسایی شود تا با کمک نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی مشکلات حل شود. شایان ذکر است در این نشست رئیس بنیاد نخبگان استان، رؤسای دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی و کاربردی، فرهنگیان، جهاد دانشگاهی، مسئول بسیج دانشجویی استان و چند تن از مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در ارتباط با مسائلی همچون عدالت آموزشی، توسعه رشته های کاربردی، بودجه، آمایش آموزش عالی، برنامه تحولی، تشکیل دبیرخانه شورا و ... به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و از دکتر دوستار در راستای برگزاری مجدد جلسات شورای آموزش عالی استان پس از حدود سه سال وقفه تقدیر کردند.  

05 05 2024

در نشست سرپرست دانشگاه گیلان با نماینده جوان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی عنوان شد / دانشگاه باید در همه امور مرجع استان باشد

دقایقی قبل سرپرست دانشگاه گیلان میزبان نماینده جوان رشت و خمام در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که در این نشست در ارتباط با زمینه های مختلف استفاده از ظرفیت های نمایندگان در راستای توسعه دانشگاه و مرجعیت دانشگاه در مسائل مختلف استان و کشور بحث و تبادل نظر شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست با اشاره به اینکه انتظار از نمایندگان مجلس بالاست گفت: ما باید از ظرفیت های کلیه نمایندگان استان و به طور خاص نمایندگان مرکز استان در مجلس شورای اسلامی در راستای اعتلای نام و جایگاه دانشگاه استفاده کنیم. دکتر دوستار گفت: هر زمان سازمان ها و شرکت های استان در راستای حل مشکلات خود به دانشگاه رجوع کردند آن زمان می توانیم بگوییم که دانشگاه در ماموریت ها و رسالت های خود موفق عمل کرده است. سرپرست دانشگاه گیلان در ادامه با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه زمینه ساز رونق تولید، اشتغال و جهش تولید است تصریح کرد: درب های دانشگاه به روی صنایع استان باز است تا مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و متخصصین دانشگاهی ما برای حل مشکلات راهکار عملی ارائه نمایند. نماینده مقام عالی وزارت علوم در استان گیلان همچنین در این نشست بر اهمیت مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: نظام آموزشی ما می بایست در کنار دروس تئوری، مهارت آموزی را نیز به عنوان یک اصل به دانشجویان یاد دهد. دکتر مهدی فلاح نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست دانشگاه را خانه خود دانست و گفت: امیدوارم با همگرایی با سایر نمایندگان بتوانیم از ظرفیت های ملی و استانی برای رشد و توسعه دانشگاه استفاده کنیم. دکتر فلاح با اشاره به شعار سال و راهکارهای افزایش تولید و تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ما با تمام توان آماده پیگیری مسائل دانشگاه در سطح ملی هستیم. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد: که ماحصل برگزاری این نشست ها توسعه و ارتقای دانشگاه شود.  

05 05 2024

حضور دانشگاه گیلان در بین برترین دانشگاه‌های آسیا در رتبه‌بندی تایمز 2024

به گزارش مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، در آخرین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌­های آسیایی تایمز 2024،  دانشگاه گیلان رتبه 400-351 را کسب کرد. در سال جاری 75 دانشگاه از کشور ایران حضور دارند، این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته 65 دانشگاه بوده است که 9 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند. روش‌شناسی رتبه‌بندی آسیایی تایمز همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین‌المللی (7.5) بهره گرفته است. امسال در رتبه‌بندی آسیایی تایمز 739 دانشگاه از 31 کشور حضور دارند که دانشگاه‌ شینهوا ، دانشگاه پکن ، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و دانشگاه توکیو  در رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.  ​​​​​​​