گزارش نشریات علمی، کتابخانه مرکزی، مرکز نشر دانشگاه گیلان در سال 1402-1401

24 12 2023
کد خبر : 8499115
تعداد بازدید : 6811

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه؛ دکتر رضا ابراهیمی آتانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با اشاره به ارزیابی جدید وزارت عتف گفت: دانشگاه گیلان در راستای اهداف و برنامه های راهبردی - عملیاتی خود و با هدف انتشار نتایج پژوهش های اساتید و محققان و ایجاد ارتباط وهمکاری علمی بین پژوهشگران تا کنون 25 نشریه علمی راه اندازی کرده است.

دکتر ابراهیمی آتانی گفت: بر اساس اعلام دفتر سیاستگذاری و برنامه­ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طبق آخرین ارزیابی و رتبه­ بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات کشور (قابل بازیابی در تارنمای: https://journals.msrt.ir) شاهد ارتقای چشم­گیر سطح کیفی نشریات علمی دانشگاه گیلان در سال 1402 هستیم. با این توصیف که از 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان که مورد ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت عتف قرار گرفته، 4 نشریه علمی دانشگاه موفق به کسب رتبه «بین ­المللی» و 6 نشریه نیز موفق به کسب رتبه «الف» شده­ اند. همچنین 8 نشریه دانشگاه حائز رتبه «ب» شده و هیچ یک از نشریات علمی دانشگاه گیلان رتبه «ج» یا «د» را در ارزیابی جدید کسب نکرده است.

فهرست عناوین و مشخصات نشریات علمی دارای رتبه بین­ المللی دانشگاه به شرح زیر است:

رتبه نشریه

سردبیر

مدیر مسئول

سال تأسیس

دوره انتشار

عنوان  نشریه

دانشکده

بین المللی

دکتر نوید قوی حسین زاده

دکتر محمد روستائی علی مهر

1391

فصلنامه

تحقیقات تولیدات دامی

علوم کشاورزی

بین المللی

دکتر مسعود ستاری

دکتر تیمور رستمی شاهراجی

1381

فصلنامه

Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES)

منابع طبیعی

بین المللی

دکتر حبیب ا... انصاری

دکتر منصور هاشمی

1392

دو فصلنامه

Journal of Algebra and Related Topics

علوم ریاضی

بین المللی

دکتر داود خجسته

دکتر فرشید مهردوست

1392

فصلنامه

Journal of Mathematical Modeling

علوم ریاضی

گفتنی است 4 نشریه بین­ المللی دانشگاه، همگی در پایگاه معتبر استنادی بین­ المللی Scopus نمایه شده و موفق به دریافت ضریب تأثیر از این پایگاه نیز شده­ اند:

نشریه «تحقیقات تولیدات دامی» و نشریه “Journal of Algebra and Related Topics” در چارک چهارم (Q4)، نشریه “Caspian Journal of Environmental Sciences” و نشریه “Journal of Mathematical Modeling” در چارک سوم (Q3) پایگاه استنادی اسکوپوس قرار گرفته ­اند.

همان­گونه که در ابتدا ذکر شد، طبق نتایج جدید اعلام شده توسط کمیسیون نشریات وزارت عتف، 6 نشریه علمی دانشگاه نیز در آخرین ارزیابی و رتبه­ بندی نشریات علمی کشور موفق به دریافت رتبه «الف» شده ­اند.

فهرست عناوین و مشخصات نشریات علمی دارای رتبه الف دانشگاه به شرح زیر است:

رتبه نشریه

سردبیر

مدیر مسئول

سال تأسیس

دوره انتشار

عنوان  نشریه

دانشکده

الف

دکتر جلیل حاجی زاده

دکتر رضا حسینی

1390

فصلنامه

تحقیقات آفات گیاهی

علوم کشاورزی

الف

دکتر حبیب الله سمیع زاده لاهیجی

دکتر سید محمدرضا احتشامی

1393

فصلنامه

علوم و تحقیقات بذر ایران

علوم کشاورزی

الف

دکتر بابک ربیعی

دکتر علی اعلمی

1390

فصلنامه

تحقیقات غلات

علوم کشاورزی

الف

دکتر احمد رضی

دکتر علیرضا نیکویی

1395

دو فصلنامه

 نقد و نظریه ادبی

ادبیات و علوم انسانی

الف

دکتر بهرام فلاحتکار

دکتر مسعود ستاری

1394

فصلنامه

تغذیه آبزیان

منابع طبیعی

الف

دکتر حسین آقابابایی

دکتر اکبر ایمان پور

1389

دو فصلنامه

پژوهشنامه حقوق کیفری

ادبیات و علوم انسانی

گزارش عملکرد ارزیابی شده چهار سال اخیر نشریات دانشگاه به شرح زیر است:

​​​قابل ذکر است علاوه بر ارتقای سطح کیفی نشریات علمی دانشگاه گیلان، ارتقای کمی و افزایش تعداد نشریات را نیز شاهد بوده­ ایم، با این توضیح که طی دو سال اخیر در مجموع 6 نشریه علمی به تعداد نشریات دانشگاه گیلان افزوده شده و تعداد نشریات دانشگاه از 19 نشریه به 25 نشریه ارتقاء یافته است.

فهرست عناوین و مشخصات نشریات جدید دانشگاه به شرح زیر است:

سردبیر

مدیرمسئول

سال تأسیس

دوره انتشار

عنوان نشریه

دانشکده

دکتر نرگس ذاکرجعفری

دکتر حسینعلی عابددوست

1401

دو فصلنامه

پژوهش های میان رشته ای هنر

معماری و هنر

دکتر محمدمهدی رحمتی

دکتر هادی نوری

1401

دو فصلنامه

مطالعات هویت

ادبیات و علوم انسانی

دکتر عباس ابوالقاسمی

دکتر ایرج شاکری نیا

1401

فصلنامه

مطالعات تغییر رفتار

ادبیات و علوم انسانی

دکتر معظم حسن پور

دکتر جمالعلی الفتی

1402

فصلنامه

تحقیقات نوین علوم باغبانی

کشاورزی

-

دکتر محمود رنجبر

1402

فصلنامه

پژوهش ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

ادبیات و علوم انسانی

دکتر امیررضا کریمی آذری

دکتر آمنه آقاربیع

1402

فصلنامه

پژوهش های معماری حوزه کاسپین

معماری و هنر

 

دکتر ابراهیمی آتانی به ظرفیت های مطلوب دانشگاه در راه اندازی نشریات جدید اشاره کرد و راه اندازی Mega Journal با محوریت عنوانی Caspian Journal of … در دستور کار جدی معاونت پژوهشی می باشد. چنین ساختارهای پژوهشی در حوزه اوراسیا موجب تقویت ارتباطات علمی بین المللی شده و در راستای توسعه دیپلماسی علمی کشور خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد که دانشگاه تعدادی نشریه از گذشته نیز دارد که به علل متعددی غیرفعال شده اند و پیگیری های آتی در راستای به چرخه فعالیت بازگرداندن این نشریات می باشد. ضمنا برخی از دانشکده های دانشگاه مانند: دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشکده مدیریت و اقتصاد و دانشکده ادبیات و علوم انسانی از ظرفیت مناسب و مطلوبی برای راه اندازی نشریات جدید برخوردار هستند.

دکتر ابراهیمی آتانی در ادامه اظهار امیدواری کرد که سایر نشریات علمی دانشگاه  هم در ارزیابی نشریات وزارت عتف موفق به اخذ رتبه الف گردند و همچنین دانشکده هایی که نشریه علمی ندارند حداقل یک نشریه علمی جدید راه اندازی کنند و سایر دانشکده ها  نیز نشریات علمی خود را گسترش دهند. علاقمندان با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir می­توانند اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات علمی دانشگاه را دریافت فرمایند.

وی یادآور شد که معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان در سال 1401 «شیوه نامه نظارت و ارزیابی کیفی نشریات علمی دانشگاه» را با هدف ایجاد وحدت رویه و حفظ یکپارچگی ساختار علمی و اجرایی نشریات دانشگاه، همچنین در راستای تحقق هدف ارتقای جایگاه علمی دانشگاه و کمک به مرجعیت علمی کشور در منطقه و جهان، تدوین و مصوب نموده است.

علاوه بر این، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جهت نظارت، پشتیبانی و حمایت از نشریات علمی دانشگاه، «شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه گیلان» را با وظایف و اختیارات زیر، ایجاد و راه­اندازی نموده و با برگزاری جلسات منظم، وضعیت نشریات علمی را پایش و رصد می­نماید:

  1. نظارت بر حسن اجرای مفاد شیوه ­نامه نشریات علمی دانشگاه و آیین‌نامه نشریات علمی مصوب 1398.
  2. پایش مداوم وضعیت نمایه‌سازی نشریات علمی دانشگاه.
  3. ارائه راهکارهای لازم برای نمایه شدن نشریات دانشگاه در پایگاه ­های استنادی، پایگاه­های تخصصی و موضوعی، پایگاه های مشترک و عمومی.
  4. بررسی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای سطح کیفی نشریات.
  5. بررسی مسائل و مشکلات نشریات علمی دانشگاه و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات.
  6. تعیین میزان حق ­الزحمه داوران و عوامل اجرایی نشریات علمی دانشگاه برای هر سال بر اساس «دستورالعمل تخصیص اعتبار به نشریات علمی دانشگاه گیلان از سال 1401».
  7. بررسی سوابق علمی و شرایط مدیرمسئول، سردبیر و اعضای هیأت تحریریه معرفی شده برای نشریات جدید دانشگاه بر اساس «آیین‌نامه نشریات علمی مصوب 1398» و «شیوه‌نامه نشریات علمی دانشگاه».
  8. بررسی وضعیت انتشار به موقع نشریات و در صورت تأخیر در انتشار حداکثر یک دوره، انجام پیگیری لازم تا حصول نتیجه.
  9. پیشنهاد بازنگری، تغییر یا اصلاح شیوه‌نامه نشریات علمی دانشگاه در صورت لزوم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه همچنین توضیحاتی در خصوص آمار کتب چاپ شده دانشگاه در سال های اخیر و همچنین اطلاعاتی در خصوص وضعیت کتابخانه دانشگاه ارایه نمود. مرکز نشر دانشگاه گیلان، به عنوان یک ناشر دانشگاهی، فعالیت خود را از سال 1366 آغاز نمود. رسالت اصلی این مرکز، انتشار کتب به روز اعضای هیات علمی دانشگاه در حوزه های متعدد علمی است. این مرکز تاکنون 440 عنوان کتاب را در قالب تألیف، تصنیف، تدوین (به شیوه گردآوری) و ترجمه منتشر و به جامعه علمی کشور تقدیم نموده است. در حال حاضر، کتب متعددی از انتشارات این مرکز به عنوان مرجع درسی در دانشگاه­های کشور مورد تدریس قرار می­ گیرند.

آمار چاپ و انتشار کتب طی پنج سال اخیر به شرح زیر است:

سال انتشار کتاب

تصنیف

تألیف

تدوین (به شیوه گردآوری)

ترجمه

جمع کل

1397

1

15

1

7

24 عنوان

1398

-

7

2

10

19 عنوان

1399

2

4

1

11

18 عنوان

1400

-

9

3

11

23 عنوان

1401

-

5

4

10

19 عنوان

1402

-

7

6

27

40 عنوان

 


 

 

 

 

منابع موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان

نوع مدرک

تعداد کل موجودی

کتاب های فارسی، عربی و لاتین

202742 جلد

(کتب فارسی= 165856 جلد و کتب لاتین= 36886 جلد)

پایان نامه ها/رساله ها

15968 عنوان

مواد دیداری و شنیداری

2533 نسخه


 

   اعضای فعال کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان

گروه امانت

تعداد اعضای فعال کتابخانه مرکزی

اعضای هیأت علمی

446 نفر

پرسنل

559 نفر

دانشجویان

حدود 18000 نفر

 

                                

دسترسی به منابع الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی

نوع مدرک

تعداد پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین­المللی

تعداد کاربران عضو مگاپیپر

پایگاه­های اطلاعاتی

دسترسی به 130 پایگاه اطلاعاتی فعال از طریق پایگاه تأمین منابع علمی مگاپیپر و مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی علوم و فناوری RICeST

3230 نفر

​​​​​​​


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

12 07 2024

سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان در مجتمع شهید مطهری انزلی برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تقدیر از برنامه ریزی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه که بستر خوبی برای تبادل نظر و بحث و گفتگوی اعضای هیأت علمی را فراهم کرده گفت: کتاب «اندیشه تمدن ساز» که برگرفته از دیدگاه های مقام معظم رهبری در سال 1353 در مشهد است، نگاه امیدوارانه ای به زندگانی مسئولانه و متعهدانه دارد و تلاش می کند ما را برای ساختن جامعه آرمانی به تکاپو وا دارد تا بدانیم تمدن نوین و پرشتاب کنونی را باید با گام هایی سرشار از امید و بالندگی بر پایه اندیشه های ناب اسلامی پیمود.  آیت الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم در این مراسم با اشاره به اینکه امام حسین (ع) نه فقط الگوی شیعیان بلکه می‌تواند الگوی کل موحدان عالم و بشریت باشد، تصریح کرد: نگاه کلامی با نگاه فقهی در این زمینه مقداری تفاوت دارد. آیت الله رمضانی گفت: در نگاه کلامی ما می‌گوییم امام انسان‌ها و جنّیان است اما در نگاه عملیاتی ما امام حسین (ع) را مختص خود می‌دانیم. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر کسی بر اساس فهم، درک و نگاه خود از حوزه‌های اعتقادی می‌تواند بهره بگیرد، اضافه کرد: شیعیان چون امام را معصوم می‌دانند نگاه‌شان مقداری جامع‌تر است و ما سه نوع مرجعیت علمی، مرجعیت معنوی و مرجعیت سیاسی داریم. وی با اشاره به اینکه پرداختن به بحث‌های قرآنی هنر خاص می‌خواهد که شخصیت مقام معظم رهبری با مبانی کلامی و نسبت به حوزه‌های فلسفی آشنایی خاص و کامل دارند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ با برداشت از آیات قرآنی منظومه فکری را ارائه دادند که با داشتن این منظومه فکری جامعه به سمت تحول می‌رود. از این منظومه فکری به تمدن اسلامی تعبیر می‌کنیم. آیت الله رمضانی ادامه داد: در تمدن اسلامی نیاز به فکر و اندیشه داریم و اگر در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن نداشته باشیم نمی‌توانیم نرم‌افزار تمدن اسلامی را خوب معرفی کنیم. وی با بیان اینکه تمدن اسلامی نیاز به سخت‌افزار دارد که همان حاکمیت و حکومت است، خاطرنشان کرد: هنرمندی امام خمینی (ره) این بود که بحث ولایت‌فقیه را در نجف به صورت مستقل احصا و در ذیل بحث امامت آوردند. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طرح کلی اندیشه اسلامی به حوزه نبوت بیشتر پرداختند، اضافه کرد: مقام معظم رهبری اثبات می‌کند تا روز قیامت به شریعت نیاز داریم چون عقل نمی‌تواند مجموعه قوانین مربوط به حیات انسان را فراروی انسان قرار دهد. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه عده‌ای در گذشته می‌گفتند قرآن قانون نیست و امروزه نیز روشنفکران قائل به این هستند که بخشی از قرآن مانند مقاومت و جهاد باید کنار گذاشته شود‌، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد قرآن می‌گویند: «قرآن برنامه به هم پیوسته است» و از خود آیات قرآن در این زمینه استفاده کردند. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه یک متفکر و اندیشمند دینی هستند. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ آیه در قرآن کریم به مباحث علمی اشاره دارد، اظهار کرد: برای اینکه یک انسان بخواهد تربیت شود باید ایمان به عالم غیب و عالم شهادت داشته باشد. وی با اشاره به اینکه عقل انسان حکم می‌کند که باید با دین خدا، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ارتباط داشته باشیم، افزود: فقه مسیر زندگی و بایدهایی که در آن مصلحت و نبایدهایی که در آن مفسده است را برای ما مشخص می‌کند. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه نماز در اصلاح جامعه در مسیر تمدن اسلامی اثرگذار است و می‌تواند اثر اجتماعی داشته باشد، اضافه کرد: ایمان باعث می‌شود با عالم غیب ارتباط پیدا کنیم و پیامبر الهی راه را به انسان نشان می‌دهد. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه قرآن دو زبان مکالمه و زبان فهم دارد که زبان فهم قرآن عقل و فطرت است، ابراز کرد: قرآن یک کتاب فراعصری و فرازمانی می‌باشد چرا که زبان آن زبان عقل و فطرت است. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این مراسم به ارائه گزارشی از برگزاری دوره های پیشین پرداخت و از استقبال خوب اعضای هیأت علمی برای شرکت در این دوره تقدیر کرد. گفتنی است این طرح با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان، آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزه‌های دینی، فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم و آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین (ع) برگزار شد که در پایان این مراسم نیز، از چندین تن از استادان و مربیان دوره تقدیر به عمل آمد.

10 07 2024

رقابت بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در کنکور ۱۴۰۳

بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی فردا و پس فردا با یکدیگر رقابت می‌کنند. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: ۳ هزار و ۱۵۰ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح فردا، ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در ۱۵ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند. دکتر ارسلان دمیرچی افزود: عصر فردا هم هزار و ۱۸۵ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۴۲۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دکتر دمیرچی با اشاره به اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین داوطلبان را دارد بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر هم در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه با یکدیگر رقابت میکنند. وی افزود: ۶۵ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گیلان زن و مابقی مرد هستند.  نتیجه نهایی کنکور پس از صدور کارنامه و انتخاب رشته داوطلبان هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

10 07 2024

در دومین نشست طرح ملی مستندسازی استانی، بر ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید شد

باتوجه به مسئولیت استان گیلان در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دومین نشست هماهنگی برای چگونگی زمینه‌های اجرای طرح ملی مستندسازی استانی در دانشگاه گیلان و نیز تجربه‌نگاری طرح‌های پیشرو استانی با حضور رئیس دانشگاه، رئیس اتاق تعاون استان، جمعی از مدیران‌کل و نمایندگان سازمان‌های استان و نیز مدیر پروژه ملی تجربه‌نگاری استانی، در دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز قدردانی از پیگیری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان برای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی؛ پیرامون دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه در زمینه اشتغال‌زایی گفت: برخی از سازمان‌ها در اجرای طرح‌هایی که مسئولیت دارند موفق‌تر از سایر سازمان‌ها عمل می‌کنند که ضروریست این موفقیت و عدم موفقیت‌ها توسط اهل خبره با مطالعه منسجم و نظام‌مند، علت‌یابی شود تا آثار آن را در برنامه‌ریزی آینده کشور شاهد باشیم.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای اجرای موفق طرح‌ها در استان، تصریح کرد: ابتکار عمل سازمان امور اقتصادی و دارایی با نگاه به ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان، در رشد مسیر توسعه فعالیت‌های اجرایی کشور اثرگذار است.  وی ضمن تأکید به تمرکز بر عملکرد سازمان‌های موفق در انجام طرح‌ها افزود: مستندسازی مناسب از تجربیات سازمان‌ها، تولید دانشی است که می‌توان در محیط‌های علمی و پژوهشی ارائه کرد و نتایج نظریه‌پردازی این تجربیات را در اختیار صنعت و جامعه قرار داد.  دکتر دوستار درخصوص چالش‌های برخی طرح‌های درحال اجرا در استان گفت: در برخی از این طرح ها در حوزه‌های مختلف که وابسته به فرد است، مشکلاتی ایجاد می‌شود که ضروریست طرح‌ها به نحوی انجام شود که با مشکلات مجری، طرح اثر خود را از دست ندهد.   در این نشست همچنین سایر اعضا نیز به بیان ایده‌ها و نظرهای خود در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند.  

10 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با مدیران صنایع استان: پیشرفت هر جامعه ای مدیون کارآفرینان آن است

دومین نشست تخصصی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری از ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف امکان برخورداری عملی صنایع از مشوق‌های معافیت‌های‌ مالیاتی با حضور نمایندگان صنایع فعال استان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان، پیشرفت هر جامعه ای را مدیون کارآفرینان آن دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تقدیر از مدیران صنایع استان گفت: ما می خواهیم از طریق صنعت دانشگاه را به یک کارگاه آموزشی تبدیل کنیم و تجربه صنعت در اختیار دانشجویان قرار گیرد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه درب‌های دانشگاه به روی همه باز است گفت: ما می‌خواهیم پای دانشجوی دانشگاه به صنعت باز شود و تجارب شما فعالان عرصه صنایع به دانشجویان ما منتقل شود. دکتر دوستار با اشاره به برگزاری نشست راهكارهاي بهره‌برداري از ماده ١٣ قانون جهش توليد دانش‌بنيان که هفته گذشته با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری گیلان برگزار شد تصریح کرد: برگزاری مجدد این نشست با صاحبین صنایع و شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که دانشگاه به طور جدی پای کار است و ما بخشی از مشکلات شرکت‌ها را رصد کردیم و قبل از برگزاری این جلسات، با مدیران کل اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و ... نشست‌هایی را در راستای رفع مشکلات شرکت‌ها داشتیم. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت هر جامعه‌ای مدیون کارآفرینان آن جامعه است یادآور شد: در همه کشورها دولت‌ها در ایجاد اشتغال خیلی موفق نیستند اما بخش خصوصی می‌تواند در کشور رشد ایجاد کند که رشد نیز نیازمند ایده و فکر است. رئیس دانشگاه گیلان با مهم خواندن رفع مشکلات صنایع گفت: معتقدم هر گره از گره‌های صنایع حل شود منجر به تولید هزاران شغل خواهد شد. دکتر دوستار از صاحبین صنایع و شرکت‌ها خواست چالش‌ها و موانع کاری خود را اعلام کنند تا با پیگیری از سازمان‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تغییر قانون، بتوانیم زمینه ساز اشتغال در کشور شویم.

08 07 2024

دانشگاه گيلان در میان دانشگاه‌های برتر در جشنواره ملی برهان قرار گرفت

سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی) با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاه‌ها، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این جشنواره، دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان، یک رتبه دوم، دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر) در میان دانشگاه‌های برتر از نظر دریافت تعداد رتبه و جایزه، قرار گرفت.  عناوین کرسی‌های برگزارشده و دانشجویانی که حائز مقام‌ شدند به شرح زیر می‌باشد: - خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین - حجاب امری شخصی یا اجتماعی، محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین - مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین - عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - آزادی بیان در ایران، شعار یا واقعیت، مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها،مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر)