گزارش 100 روزه فعالیت های وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

30 11 2013
کد خبر : 3304089
تعداد بازدید : 168
وزارت علوم، گزارش 100 روزه فعالیت های خود را منتشر کرد که این گزارش در دو بخش « امور زیر بنایی و برنامه ریزی کلان» و « عملکرد زیر نظام های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی - فناوری، دانشجویی و مدیریتی» تنظیم و به دولت ارائه شده است.

 

بر اساس این گزارش، در اولین بخش امور زیربنایی ، با عنوان « تدوین برنامه عملیاتی» آمده است که برنامه عملیاتی وزارت علوم از اسناد بالادستی نظام علمی کشور، متناسب با اولویت ها و موضوعات راهبردی استخراج  و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.
قابل ذکر است که بر اساس نظر مرکز پژوهشهای مجلس برنامه عملیاتی وزارت علوم صددرصد منطبق بر اسناد بالادستی ارزیابی شده است.
در بند دوم بخش اول، « وضعیت موجود  آموزش عالی » مورد ارزیابی واقع شده که از محورهای مهم آن می توان به خالی ماندن بخش زیادی از ظرفیت های ایجاد شده
 به ویژه در دانشگاههای غیر دولتی– غیر انتفاعی، کسری بودجه دانشگاهها، وضعیت پردیس های خودگردان و روش اعزام دانشجو به خارج که موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده بود، اشاره کرد
بند سوم از بخش اول گزارش « تمرکز زدایی» را محور عملکرد قرار داده است. در این بند آمده است آیین نامه های مدیریت دانشگاهها بارویکرد و واگذاری اختیارات بیشتر به دانشگاهها و مشارکت بیشتر دانشگاهیان دردست اقدام است و در ساختار و ترکیب هیأت های امناء بازنگری صورت خواهد گرفت.
بخش دوم گزارش که به عملکرد زیر نظام ها می پردازد، شامل حوزه های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری،  دانشجویی و مدیریتی است.
درحوزه « فرهنگی»  تشکیل 12 باشگاه آزاد اندیشی و برگزاری بیش از 100 کرسی آزاد اندیشی در دانشگاهها، تدوین پیش نویس سند جامع تکریم مساجد دانشگاهی وتوسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در دانشگاهها و برگزاری چهارمین یادواره تئاتر دانشگاهی و دفاع مقدس و سومین جشنواره دانشگاهی ادبیات و داستان رضوی گزارش شده است.
در حوزه « آموزشی»، رسیدگی به وضعیت استادان بازنشسته، تدوین شاخصهای جامع نظارت و ارزیابی باهدف ارتقای کیفیت آموزش، وپژوهش و بازنگری متون و محتوای 50 برنامه درسی با اتکا به شاخص های ارزش مداری، غنی سازی و کارآمدی محور قرار گرفته است.
در حوزه « پژوهش و فناوری» نیز علاوه بر حل اختلافات موجود میان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با وزارت علوم که باعث شده بود قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به مدت 3 سال بدون عملکرد باقی بماند، جهت تأسیس پارک های بین المللی پیشرفته علم و فناوری هم برنامه ریزی صورت گرفته است. همچنین آغاز بومی سازی ساخت پالایشگاه گاز و پیگیری  تصویب اعتبارات ردیف طرحهای کلان ملی در شورای عالی عتف هم در زمره، عملکرد این حوزه بوده است.
رسیدگی به پرونده 400 نفر از دانشجویانی که به دلایل مختلف از تحصیل محروم شده بودند و دادن اجازه تحصیل به 126 نفر آنهابا اخذتعهد و بازگرداندن فضای شور و نشاط به دانشگاهها، تحت پوشش بیمه تکمیلی قراردادن کلیه دانشجویان از اول مهر ماه سال جاری، و تغییر رویکرد در پذیرش دانشجویان بورس خارج از طریق شرکت در آزمون سراسری و ایجاد رقابت کامل در این زمینه و از مهمترین محورهای عملکرد در حوزه دانشجویی اعلام  شده است.
رسیدگی به وضعیت مدیران دانشگاهی وستاد وزارت، سازماندهی تشکیلات و نیروهای انسانی ستاد وزارت وتشکیل هیات اجرایی منابع انسانی « غیر هیات علمی» حوزه ستادی جهت تعمیم آیین نامه استخدامی کارکنان دانشگاهها به ستاد دو محور از محورهای گزارش عملکرد وزارت علوم در حوزه مدیریتی است.
قابل ذکر است ، حضور وزیرعلوم  در اجلاس یونسکو و ملاقات وی با 7 تن از همتایان خود در مقر یونسکو در پاریس و سخنرانی در اجلاس عمومی آن سازمان، همچنین فراهم آوردن زمینه تأسیس اتحادیه دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران و عراق، از مهمترین موارد قابل ذکر در حوزه روابط بین الملل در وزارت علوم گزارش شده است.

دسته بندی :
events

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.