یکصد و دهمین سالگرد انقلاب مشروطیت با همکاری پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه برگزار شد

18 09 2016
کد خبر : 3276274
تعداد بازدید : 334

نشست یکصد و دهمین سالگرد انقلاب مشروطیت با محور مشروطه گیلان و تنکابن برگزار شد.

این همایش یک روزه با مشارکت نهاد های علمی و پژوهشی و پژوهشکده گیلان نشاسی دانشگاه گیلان،با سخنرانی دکتر علی ططری رئیس مرکز اسناد مجلس شورای ملی، دکتر عباس عضو هیات علمی تاریخ دانشگاه گیلان،دکتر قربانعلی کنارودی عضو هیات علمی سازمان اسناد ملی و علی امیری مسوول پژوهش سازمان اسناد ملی گیلان در محور های مختلف با تاکید بر نقش تنکابن در این نهضت سرنوشن ساز تاریخ معاصر انجام گرفت.

در بخش نخست این گردهمایی عباس پناهی دبیر این نشست با اشاره به جایگاه تنکابن در نهضت مشروطه گفت: در این نشست تلاش‌مان بر این است تا به دستاوردهای مشروطه بپردازیم که تنکابن گوشه‌ای از آن محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: در زمانی که یأس و نا امیدی نسبت به تحولات اساسی در کشور به تمامی امیدواران به توسعه کشور عمومیت پیدا کرده بود و هسته‌های نهضت در آذربایجان و نقاط دیگر زیر فشار حکومت قاجار قرار داشتند مشروطه‌چیان گیلان از محمدولی‌خان تنکابنی درخواست کردند تا فرماندهی نهضت را در حمله به تهران برعهده گیرد و همان‌طور که همه می‌دانیم پس از یکسری تحولات و درگیری‌ها تهران توسط آنها فتح شد.

دبیر گردهمایی یکصد و دهمین سال انقلاب مشروطه با محوریت تنکابن افزود: بحث نگرش به نهضت مشروطه در واقع موضوع نگاه به تاریخ است و ما در این رویکرد تلاش می‌کنیم تا با بررسی تاریخ، این جنبش را به نسل آینده بازشناسی کنیم، زیرا این بخش از تاریخ مرحله‌ای ممتاز از تاریخ کشورمان را شامل می‌شود.

دکتر پناهی با بررسی مسائلی پیرامون شکل‌گیری نهضت مشروطه و علت‌های رویکرد مشروطه‌چیان به قبول رهبری سپهسالار تنکابنی و نتایج تاریخی آن در پیروزی این قیام تأکید کرد: ما ناگزیر به شناخت تاریخ و کشف و شهود در آن هستیم و نیازمند آنیم بدانیم که و چه بودیم تا از تجربه‌های گرانسنگ آن برای ساخت آینده بهتر کشورمان بهره‌گیری کنیم لذا برگزاری چنین نشست‌هایی برای تهیه و تنظیم تاریخ شفاهی و مستندات مورد نیاز آن و انعکاس در نسل آینده این سرزمین حائز اهمیت است.

دکتر علی ططری مدیر مرکز اسناد ملی مجلس شورای اسلامی هم در این همایش در مورد کارکرد مجلس،سیر تحولات در آن و جایگاه پژوهش‌های پارلمانی طی یک دهه اخیر سخن گفت و افزود: بعد از ژاپنی‌ها که با انقلاب میجی دارای مجلس شدند، در منطقه آسیا مقام دوم را داریم، از آن بابت دارای پیشینه خوبی هستیم اما به‌نظر می‌رسد از نظر رشد کیفی پارلمانی، با توجه به قدمت، رشد خوبی نداشتیم و نیز طی یک دهه اخیر جایگاه پارلمانی ما از نظر پژوهش خوب نبوده و در حالیکه ما در زمره 30 تا 40 کشور نخست دنیا هستیم که مجلس را برای قانون‌گذاری تأسیس کردیم اما اسناد قابل تأملی غیر از چندین سند در این مورد نداریم.

دکتر ططری خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی سال 2010 ما در این بخش رتبه 125 جهان را در اختیار داشتیم و تنها یک‌سال بعد دو پله نیز سقوط کردیم و اگر بخواهیم یک آسیب‌شناسی کنیم با توجه به گذشت 110 سال از آغاز مشروطه و استقرار مجلس در کشورمان با روش‌های مرسوم قبلی باز هم به جایی نمی‌رسیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از قوانین ما ناکارآمد بوده و با گذر از 24 دوره مجلس قبل از انقلاب اسلامی و 10 دوره پس از آن از نظر بسیاری از قوانین دچار ناکارآمدی هستیم، هرچند در برخی از ادوار نیز قوانین خوبی به تصویب رسیده است.

مطلع شدن از آخرین اخبار و رویدادهای دانشگاه گیلان در  کانال تلگرام دانشگاه http://telegram.me/university_of_guilan
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.