۱۲آذر روز جهانی معلولين را گرامی ميداريم

03 12 2007
کد خبر : 3334695
تعداد بازدید : 53
روز جهانی معلولين: فرصتی برای توانستن فعاليتهای سال 2007 اين روز جهانی بر «تضمين فرصتهای شغلی مناسب برای معلولين» متمرکز شده است.

روز سوم دسامبر مصادف با 12 آذرماه برای نخستين بار در سال 1992 ميلادي از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعنوان روز جهانی معلولين اعلام گرديد. هدف از تعيين اين روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلوليتهای مختلف؛ و افزايش آگاهيهايی بوده است که می بايست از مساله پيوستن افراد معلول در تمامی جنبه های سياسي؛ اجتماعي؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. اين روز برای نخستين بار در سال 1992 ميلادی به منظور گراميداشت سالروز تصويب قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولين از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام گرديد. هدف از اين اقدام ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلوليتهای مختلف؛ و افزايش آگاهيهايی بوده است که مي بايست از مساله پيوستن افراد معلول در تمامی جنبه های سياسي؛ اجتماعي؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. اين وضع به همين منوال طی شد تا  در سال 1999  شعاری با مضمون (امکان دسترسی برای همه در هزاره جديد) برگزيده شد و سرلوحه امور قرار گرفت. 

معلولين هر کجا که باشند و در هر نقطه ای از دنيا که به سر برند به دليل موانع ظاهری و يا اجتماعی با محدوديتهايی در زندگی خود مواجه می شوند. در طی بيست سال اخير کوششهای چشمگيری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذيرفته است. يکی از مواردي  که می توان از آن به عنوان نقطه عطفی در اين زمينه نام برد، اعلام سال 1981 ميلادي  به عنوان سال جهانی معلولين است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذيرفت. در سال بعد (1981) فاصله سالهاي 1992 - 1983 ميلادی دهه جهانی معلولين نام گرفت تا کيفيت و شرکت فعالانه و همه جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پيشرفت آنها ارتقاء بخشد.  قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولين که در سال 1982 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصويب رسيد چارچوبی بين المللی را برای الحاق و  انضمام مسائل مربوط به انواع معلوليتها به يک برنامه ريزی ملی را فراهم می آورد. در سال 1993 قوانين استاندارد در زمينه برابر سازی مجالها و فرصتهای زندگی برای افرادی که با انواع  معلوليتها دست و پنجه نرم می کنند به قانون مذکور افزوده شد  تا به منزله مکمل آن بوده و موجب قوام آن گردد. عليرغم آنکه اين قوانين هيچگونه اجباری را برای دولتها بوجود نمی آورند، تلويحاً به عنوان تعهدات اخلاقی و سياسی تلقی می شوند که دولتها می بايست در راه يکسان سازی فرصتهای زندگی برای افراد معلول متقبل شوند.

بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت هم اکنون بيش از ۶۰۰ ميليون نفر از ساکنان جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلوليت هستند.

کوتاه سخن آنکه قوانين به اختصار بيان کننده اصول ويژه در مورد مسائلی چون مسئوليت پذيري، اقدام مقتضي  و همکاری می باشند. مساله يکسان سازی فرصتها و مجالها برای معلولين هر روز بيش از پيش توجه سازمان ملل متحد را به خود معطوف می نمايد. يکی از مهمترين دغدغه ها در اين ميان به ويژه دسترسی به فناوری جديد، و نيز به محيط فيزيکی می باشد. مساله in streaming) ) ‌(‌موج اصلي)‌ نيز حائز اهميت می باشد و عبارت است از: ‌گنجانيدن بعد معلوليت در ارائه رهنمودها و خط مشيهايی که گستره عظيمی از پيوستاری متشکل از ملاحظات اجتماعی و اقتصادی را در برميگيرد. 

 

دسته بندی :
events

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.