۱۹ آذرماه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره)

09 12 2006
کد خبر : 3343365
تعداد بازدید : 110
انقلاب اسلامی ايران بيش از هر چيز مرهون فرهنگ اسلامی و تعاليم حيات بخش اسلام و تداوم و گسترش چنين انقلابی در گرو بقا و رشد فرهنگ اسلامی در نسلهای موجود و آينده است. اين وظيفه بيش از همه بر عهده نهادهای آموزشی و پرورشي، بخصوص دانشگاههاست.

اما بافت دانشگاهی ايران در سالهای پيش از انقلاب اسلامی و همچنين نظام آموزشی و محتوای دروس و کتابها بويژه در علوم انسانی آن دوره، متناسب با اين وظيفه نبود و چه بسا دانشگاه های ما به وسيله خارجيان هدايت می شد و شکل و محتوای آنها تابع اراده بيگانگان و خط مشی آنها در جهت حفظ و تقويت سلطه سياسی اقتصادی امريکا و ساير دول استعمارگر بوده است؛ به همين علت پس از پيروزی انقلاب، دانشجويان و استادان متعهد دانشگاه ها تصميم گرفتند انقلابی فرهنگی به وجود بياورند تا در سايه آن بتوانند ضمانتی برای بقا و تداوم انقلاب اسلامی و همچنين عامل نيرومندی برای صدور و گسترش فرهنگ انقلاب ايجاد کنند. اين کار مستلزم اموری بود که کم و بيش اجرا شده و يا در دست اجراست.

تصفيه دانشگاهها از عناصر وابسته به استعمارگران و ابرقدرتها و به طور کلی از عناصر ضد انقلاب.

تجديد نظر در نظام آموزشی و ساختاری دانشگاه ها و متحول ساختن آنها به گونه ای که متناسب با نيازهای کشور و تأمين استقلال سياسی ـ اقتصادی جمهوری اسلامی ايران باشد و کشور را از وابستگی فرهنگی و ديگر وابستگی ها نجات دهد.

گنجاندن دروس خاصی در برنامه های دانشکده ها که آشنايی لازم دانشجويان را با اهداف انقلاب و معارف و ديدگاههای اسلام تأمين کند.

اينها کارهايی است که لازم است در همه دانشگاهها انجام شود و ستاد انقلاب فرهنگی مسئول اجرای آنهاست.

 

ضرورت انقلاب فرهنگي:

هدف پیامبران الهی دگرگون ساختن فرهنگ جامعه به سوی يک فرهنگ توحيدی و خداپسندانه است. يعنی پيامبران در حقيقت بنيان گذاران راستين فرهنگ اصيل الهی و انسانی بوده اند. به طور مثال پيامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد (ص) با آغاز رسالت خويش بعثت فرهنگی جديدی ايجاد کرد؛ به طوری که از يک ملت نيمه وحشی و از اعراب متعصب جاهلی جامعه نوينی با تمدن شکوفا و فرهنگی غنی و پربار آفريد. اين چنين تحولی جز با تغيير زير ساخت فرهنگی جامعه امکان پذير نبود؛ و جامعه ايران اسلامی نيز بايد از انقلاب فرهنگی پيامبر گرانقدر خود الهام می گرفت، زيرا تا فرهنگ جامعه ای دگرگون نشود دگرگونی در بقيه جهات ميسر نيست و يگانه رمز تداوم و توفيق رهبر انقلاب آن است که فرهنگ آن انقلاب جايگزين و استوار گردد و گرنه بنای نهادهای ديگر انقلاب بر فرهنگ پوسيده و ارتجاعی و ظالمانه پيشين، متزلزل و بی ثبات خواهد بود و هر آن انتظار فرو ريختن تمامی آنها خواهد رفت. تا انقلابی در روح ها و انديشه ها رخ ندهد، در ابعاد ديگر زندگی انسانی انقلابی رخ نخواهد داد. اگر چه انقلابی با ترقی فکری و روحی مردم آن جامعه البته به طور نسبی آغاز خواهد شد اما آن جرقه ها و حرکتها به تنهايی کافی نيست. پس از پيروز شدن و به ثمر رسيدن انقلاب، جامعه ايران نيز نياز به يک تحول بنيادين داشته و دارد؛ تحولی که انسان ساز و هدايتگر باشد و جامعه را دگرگون کند و خلاصه جهت دهنده و راهبر باشد.

در انقلاب اسلامی ايران نيز انقلاب با درخواست مردم برای تغيير سرنوشتشان آغاز شد که اين مسئله سرآغاز يک انقلاب فرهنگی عظيم بود، اما پس از پيروزی انقلاب کافی نبود که به همان ميزان رشد و آگاهی مردم اکتفا بشود، زيرا تغييرات و تحولات مقطعی و زودگذر نمی توانست استمرار دايمی داشته باشد؛ بلکه بايد از ريشه و بنيان، نظام فرهنگی شاهنشاهی و زورمداری در هم می ريخت و به جای آن فرهنگ اصيل اسلامی جايگزين می شد. حضرت امام خمينی (ره) به سرعت بر اين مسئله انگشت نهادند و ضرورت انقلاب در افکار و انديشه های مردم بويژه نسل جوان را در مراکز علمی و فکری همچون دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مدارس تاکيد و تصريح نمودند. گرچه انقلاب فرهنگی در يک جامعه منحصر به طبقه دانش آموز و دانشجو نيست و اصولاً فرهنگ کشور تنها در نظام آموزشی آن خلاصه نمی شود و شامل ويژگيهای از قبيل: آداب و رسوم، دين و اخلاقيات، سنن اجتماعي، دانستنيها و علوم و غيره است، اما ضرورت انقلاب فرهنگی در مدارس و دانشگاهها از مهمترين امور محسوب می شود.

 

 امام خمينی (ره) و انقلاب فرهنگي:

"بايد انقلابی اساسی در تمام دانشگاههای سراسر ايران به وجود آيد تا استادانی که در ارتباط با شرق و غربند تصفيه بشوند و دانشگاه محيط سالمی شود برای تدريس علوم عالی اسلامی. بايد از بد آموزی های رژيم سابق در دانشگاههای سراسر ايران شديداً جلوگيری کرد؛ زيرا تمام بدبختی های جامعه ايران در طول سلطنت اين پدر و پسر از اين بدآموزيها به وجود آمده است. اگر ما در دانشگاهها تربيتی اصولی داشتيم هرگز طبقه روشنفکر دانشگاهی ما که در بحرانی ترين اوضاع ايران در نزاع و چند دستگی با خودشان نبودند. و از آنچه که بر مردم می گذشت چنان آسان عبور نمی کردند به نحوی که گويی در ايران نيستند. تمام عقب ماندگی های ما به لحاظ فقدان شناخت صحيح اکثر روشنفکران دانشگاهی از جامعه اسلامی ايران بود؛ و متأسفانه هم اکنون هم هست. اکثر ضربات مهلکی که به اين اجتماع خورده است از دست اکثر همين روشنفکران دانشگاه رفته است که هميشه خود را بزرگ می ديدند و می بينند و تنها حرفهايی می زدند و می زنند که دوستان روشنفکر خودشان قادر به درک آنها هستند و لا غير. روشنفکران متعمد و مسئول بياييد و تفرقه و تشتت را کنار گذاريد و به مردم فکر کنيد و برای نجات اين قهرمانان شهيد داده خود را از شر "ايسم" و "ايست" شرق و غرب نجات دهيد. روی پای خود بايستيد و از تکيه به اجانب بپرهيزيد."  

    

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.