۲۹ خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شريعتی

19 06 2007
کد خبر : 3338115
تعداد بازدید : 94

خواستم که بگويم: فاطمه دختر خديجه بزرگ است. ديدم که فاطمه نيست.

خواستم که بگويم: فاطمه دختر محمد (ص) است. ديدم که فاطمه نيست.

خواستم که بگويم: فاطمه همسر علــی است. ديــــدم که فاطمه نيست.

خواستم که بگويم: فاطمه مادر حسنيــن است. ديدم که فاطمه نيست.

خواستم که بگويم: فاطمه مادر زينب است. باز ديدم که فاطمه نيست.

نه اينها همه است و اين هــمه فاطمه نيست؛ فاطمه، فاطمه است.

29 خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شريعتی است. به همين مناسبت هر ساله به پاس خدمات ارزنده او به نسل جوان اين کشور آثار و انديشه های او همچون استاد شهيد مرتضی مطهری مورد نقد و بازخوانی مستمر قرار می گيرد. بی شک او و استاد مطهری دو انديشمند و دو متفکر تأثيرگذار در جامعه ايرانی بوده و هستند که انديشه های آنان مقدمات نظری انقلاب اسلامی ايران را فراهم کرد. مجموعه آثار شريعتی که تاکنون بالغ بر 37 اثر رسيده است شامل آثار مختلفی چون، تاريخ، دين، جامعه شناسي، سياست، عرفان، هنر و ... است. در اين ميان او اهتمام ويژه ای به معرفی الگوهای خاص دينی دارد. شخصيتهايی چون ابوذر، علي(ع)، حسين(ع)، اقبال لاهوری و... کسانی هستند که در تاريخ اندیشه او به تدريج مشاهده می شوند. از منظر او معرفی الگوهای بزرگ در واقع نشان دادن توانمنديها و بستر مساعد تمدنی است که توانسته است آنان را در خود پرورش دهد. او می گويد:

 « اين يک افتخار بزرگی است که هنوز عليرغم همه علل و عوامل سياسی و استعماری و ارتجاعی و مادی که مانع رشد و پيشرفت شخصيتها و نبوغ ها در جامعه اسلامی هست، اسلام چون گذشته، قدرت سازندگی انسان و پرورش دهندگی نبوغ را در خود حفظ کرده.» (مقدمه « ما و اقبال » / ص 11)

 

زندگينامه

دکتر علی شريعتی در سال 1312 در روستای مزينان از حوالی شهرستان سبزوار متولد شد. اجداد او همه از عالمان دين بوده اند.... پدر پدر بزرگ علي، ملاقربانعلي، معروف به آخوند حکيم، مردی فيلسوف و فقيه بود که در مدارس قديم بخارا و مشهد و سبزوار تحصيل کرده و از شاگردان برگزيده حکيم اسرار (حاج ملاهادی سبزواري) محسوب می شد. پدرش استاد محمد تقی شريعتی (موسس کانون حقايق اسلامی که هدف آن «تجديد حيات اسلام و مسلمين» بود) و مادرش زهرا امينی زنی روستايی متواضع و حساس بود. علی حساسيتهای لطيف انسانی و اقتدار روحی و صلاحيت عقيده اش را از مادرش به وديعه گرفته بود. علی به سال 1319 در سن هفت سالگی در دبستان ابن يمين، ثبت نام می کند، اما به دليل بحرانی شدن اوضاع کشور ـ تبعيد رضا شاه و اشغال کشور توسط متفقين ـ  خانواده اش را به ده می فرستد و پس از برقراری آرامش نسبی در مشهد علی و خانواده اش به مشهد باز می گردند. پس از اتمام تحصيلات مقدماتی در 16 سالگی سيکل اول دبيرستان (کلاس نهم نظام قديم) را به پايان رساند و وارد دانشسرای مقدماتی شد. در سال 31، اولين بازداشت علی که در واقع نخستين رويارويی مستقيم وی با حکومت و طرفداری همه جانبه او از حکومت ملی بود، واقع  شد. در همين زمان يعنی 1331 وی که در سال آخر دانشسرا بود به پيشنهاد پدرش شروع به ترجمه کتاب ابوذر (نوشته عبدالحميد جوده السحار) می کند. در اواسط سال 1331 تحصيلات علی در دانشسرا تمام شد و پس از مدتی شروع به تدريس در مدرسه کاتب پور احمدآباد کرد. و همزمان به فعاليتهای سياسيش ادامه داد. کتاب «مکتب واسطه» نيز در همين دوره نوشته شده است. در سال 1334 پس از تاسيس دانشکده علوم و ادبيات انسانی مشهد وارد آن دانشکده شد. در دانشکده مسئول انجمن ادبی دانشجويان بود در همين سالهاست که آثاری از اخوان ثالث مانند کتاب ارغنون (1330) و کتاب زمستان (1335) و آخر شاهنامه (1328) به چاپ رسيد و او را سخت تحت تاثير قرار داد. در اين زمان فعاليتهای سياسی ـ اجتماعی شريعتی در نهضت (جمعيتی که پس از کودتای 28 مرداد توسط جمعی از مليون خراسان ايجاد شده که علی شريعتی يکی از اعضا آن جمعيت بود). آشنايی او با خانم پوران شريعت رضوی در دانشکده ادبيات منجر به ازدواج آن دو در سال 1337 می گردد. و پس از چند ماه زندگی مشترک به علت موافقت با بورسيه تحصيلی او در اوايل خرداد ماه 1338 برای ادامه تحصيل راهی فرانسه می شود. در طول دوران نحصيل در اروپا علاوه بر نهضت آزاديبخش الجزاير با ديگر نهضتهای ملی افريقا و آسيا، آشنايی پيدا کرد و به دنبال افشای شهادت پاتريس لومومبا در 1961 تظاهرات وسيعی از سوی سياهپوستان در مقابل سفارت بلژيک در پاريس سازمان يافته بود که منجر به حمله پليس و دستگيری عده زيادی از جمله دکتر علی شريعتی شد. دولت فرانسه که با بررسی وضع سياسی او، تصميم به اخراج وی گرفت اما با حمايت قاضی سوسياليست دادگاه، مجبور می شود اجرای حکم را معوق گذارد. وی در سال 1963 با درجه دکتری يونيورسيته فارغ التحصيل شد و پس از مدتی او به همراه خانواده و سه فرزندش به ايران بازگشت و در مرز بازرگان توسط مأموران ساواک دستگير شد.

 

پس از بازگشت از اروپا

پس از پنج سال تحصيل و آموختن و فعاليت سياسي، در اروپا، بازگشت به فضای راکد و بسته جامعه ايران و آن هم تدريس در دبيرستان بسيار رنج آور بود، سال بعد (وي) پس از قبولی در امتحان به عنوان کارشناس کتب درسی به تهران منتقل می شود و با آقايان برقعی و باهنر و دکتر بهشتی که از مسئولين بررسی کتب دينی بودند، همکاری می کند. ترجمه کتاب «سلمان پاک» اثر پروفسور لوئی ماسينيون حاصل تلاش او در اين دوره است. از سال 1345 او به استاديار رشته تاريخ در دانشکده مشهد استخدام می شود. موضوعات اساسی تدرس او را می توان به چند بخش تقسيم کرد: تاريخ ايران، تاريخ و تمدن اسلامی و تاريخ تمدنهای غير اسلامی. از همان آغاز روش تدريس، برخوردش با مقررات متداول در دانشکده و رفتارش با دانشجويان، او را از ديگر استادان متمايز می کرد. چاپ کتاب اسلام شناسی و موفقيت درسهای دکتر علی شريعتی در دانشکده مشهد و ايراد سخنرانيهای او در حسينيه ارشاد در تهران موجب شد که دانشکده های ديگر ايران از او تقاضای سخنرانی کنند اين سخنرانيها از نيمه دوم سال 1347 آغاز شد. مجموعه اين فعاليتها مسئولين دانشگاه را بر آن داشت که  ارتباط او با دانشجويان را قطع کنند و به کلاسهای وی که در واقع به جلسات سياسی ـ فرهنگی بيشتر شباهت داشت، خاتمه دهند. در پی اين کشمکشها و دستور شفاهی ساواک به دانشگاه مشهد کلاسهای درس او، از مهرماه 1350، رسماً تعطيل شد. از اواخر آبان ماه 51 بخاطر سخنرانی های ضد رژيم، زندگی مخفی وی آغاز شد و پس از چند ماه زندگی مخفی درمهرماه سال 1352 خود را به ساواک معرفی کرد که تا 18 ماه او را در سلول انفرادی زندانی کردند؛ که نهايتاً در اواخر اسفند ماه سال 53 او از زندان آزاد می شود و بدين ترتيب مهمترين فصل زندگی اجتماعی و سياسی وی خاتمه می يابد. در اين دوران که مجبور به خانه نشينی بود؛ فرصت يافت تا به فرزندانش توجه بيشتری کند. در سال 55، با فرستادن پسرش (احسان) به خارج از کشور فرصت يافت تا مقدمات برنامه هجرت خود را فراهم کند. دکتر شريعتی نهايتا در روز 26 ارديبهشت سال 1356 از ايران، به مقصد بلژيک هجرت کرد و پس از اقامتی سه روزه در بروکسل عازم انگلستان شد و در منزل يکی از بستگان نزديک همسر خود اقامت گزيد و پس از گذشت يک ماه در 29 خرداد همان سال به نحو مشکوک درگذشت و با مشورت استاد محمد تقی شريعتی و کمک دوستان و ياران او از جمله شهيد دکتر چمران و امام موسی صدر در جوار حرم مطهر حضرت زينب (س) در سوريه به خاک سپرده شد.  

مجموعه آثار :

 

٣. زن

٢.چه بايد كرد

١.براي خود، براي ما،‌ براي ديگران

٦.انسان

۵.جهانبيني ايدئولوژي

٤.مذهب عليه مذهب

۹.بازشناسي هويت ايراني اسلامي   

٨.علي (ع)  

٧.  انسان بي خود 

١٢.اسلام شناسي مشهد

١١.ميعاد با ابراهيم 

١٠.روش شناخت اسلام

١۵.گفتگوهاي تنهاي

١٤.هنر

١٣.ويژگيهاي قرون جديد

١٨.فرهنگ لغات        

١٧.آثار گوناگون

١٦.نامه ها

٢١.با مخاطبهاي آشنا

٢٠.يك جلوش تا بي نهايت صفر

١۹.پدر، مادر، ما متهميم!

٢٤.بازگشت    

٢٣.ابوذر 

٢٢.خودسازي انقلابي

٢٧.شيعه      

٢٦.حج   

٢۵.ما و اقبال

۳٠.جهت گيري طبقاتي اسلام    

٢۹.تشيع علوي، تشيع صفوي

٢٨.نيايش

۳۳.هبوط در كوير        

٣٢.تاريخ تمدن جلد دوم 

۳١.تاريخ تمدن جلد اول

٣٦.اسلام شناسي دوره سه جلدي

۳۵.-تاريخ اديان جلد دوم    

٣٤.تاريخ اديان جلد اول

 

۳٧.حسين وارث آدم

 

 

دسته بندی :
events

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.