رهبر معظم انقلاب اسلامی : روحیه بسیجی , رمز امید ملت ایران

21 05 2007
کد خبر : 3338805
تعداد بازدید : 129
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه در دیدار هزاران نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور، روحیه بسیجی را «راز ایستادگی و رمز امید ملت ایران به آینده» خواندند و تأکید کردند: همین روحیه و تفکر بسیجی بوده است که ملت ایران و جمهوری اسلامی را در عرصه سیاسیِ جنگ عظیم اراده ها و تدبیرها، به «مرکز فرماندهیِ بیداری و مقابله ملتها» با نظام سلطه گر امریکا تبدیل کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی، «آمادگی برای برآورده کردن نیازهای مختلف انقلاب در هر زمان و در هر زمینه و موقعیت» را جوهره بسیج دانشجویی دانستند و خاطرنشان کردند: هرکس در هر تشکل دانشجویی و در هر محیط غیردانشجویی مانند اداره، بازار ، کارخانه ، حوزه علمیه و هر محیط دیگر اگر دارای همین روحیه باشد، بسیجی است و افتخار بنده نیز همین است که بسیجی باشم. ایشان احساس و آمادگی ملت را برای حضور در عرصه های گوناگون مورد نیاز کشور عامل اصلی موفقیتها و پیشرفتهای 27 ساله اخیر برشمردند و افزودند: هیچ نقطه تیره ای در چشم انداز ایران عزیز وجود ندارد و این امید حقیقی ناشی از برخورداری ملت و کشور از روحیه بسیجی است. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به جایگاه منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در آرایش عرصه سیاسی بین المللی افزودند: عرصه سیاسی جهان امروز، میدان پیچیده جنگ عظیم اراده ها و تدبیرهاست و واقعیت این است که ملت و جمهوری اسلامی ایران در این عرصه، نقش تعیین کننده ای برعهده داشته و دارند به گونه ای که می توان گفت: نظام اسلامی بمبی قوی در دنیای سیاست منفجر کرده است که قدرت آن هزاران برابر بیشتر از بمبی است که امریکایی ها در هیروشیما به کار بردند. ایشان با اشاره به تقسیم بندی جهان به دو عرصه سلطه گر و سلطه پذیر افزودند: امریکا در دنیای سیاست به گونه ای سلطه گری می کند که حتی اروپاییها نمی توانند در مقابل او حرف چندانی بزنند ، اما ملت ایران با اقدامات و موضعگیریهای خود، همه مسلمات و اصول این قدرت سلطه گر را زیر سؤال برده است و با این کار بسیار عظیم، تماشاگران این مجادله سیاسی بزرگ یعنی ملتها را تحت تأثیر قرار داده و این واقعیت برای دولت مستکبر امریکا از هر زهری تلخ تر است. رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: بیداری ملتها در فلسطین، لبنان، امریکای لاتین و مناطق مختلف جهان، نتیجه مقاومت مظلومانه ملت ایران و صلابت محکم تر از فولاد امام راحل عظیم الشأن است که باید واقعاً قدر آنها را دانست. ایشان شناخت آرایش سیاسی جهان را برای جوانان و همه قشرهای مردم ضروری دانستند و افزودند: در عرصه رویارویی ملتها با نظام سلطه گر امریکا، جمهوری اسلامی ایران به مرکز فرماندهی جبهه ملتها تبدیل شده و با وجود نابرابری موجود در توان و امکانات دو طرف این رویارویی، ایران با برخورداری از روحیه حزب اللهی و عزم و همت و تدبیر، در برخی از مسائل، موقعیت نبرد سیاسی را به نفع جبهه ملتها رقم زده است و در بسیاری از زمینه ها نیز کاملاً با حریف، برابری می کند. حضرت آیت الله خامنه ای تکیه بر ایمان، روحیه انقلابی و انگیزه دینی را عوامل قدرت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دولت امریکا دانستند و افزودند: روح و دل ملت ما با انقلاب گره خورده است ، به همین علت هر جا و در هر زمان که لازم باشد در وسط میدان دفاع از اسلام و انقلاب و کشور حاضر می شود و این حقیقت ناشی از قدرت دین در ایجاد استحکام در ملتهاست. ایشان در تبیین نقش و جایگاه بسیج دانشجویی در استمرار و استحکام موقعیت ملت ایران به عنوان اتاق فرماندهی جبهه مقابله ملتها با نظام سلطه افزودند: در روند این حرکت عظیم، دانشجو به خصوص دانشجویی که از انگیزه و روحیه بسیجی برخوردار است، عنصری بی همتا به شمار می رود. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح نقش بسیج دانشجویی در مسائل جاری کشور به پیام نوروزی خود اشاره کردند و افزودند: همان گونه که در آغاز سال اعلام شد دشمن برای ناکارآمد جلوه دادن دولت مکتبی و حامی ارزشهای اسلامی در پیشرفت اقتصادی کشور مانع تراشی می کند که بسیج دانشجویی می تواند با کمک به افزایش کارآمدی دولت این نقشه را خنثی کند. ایشان عقب نگه داشتن ایران از لحاظ علمی و برهم زدن اتحاد ملی و انسجام اسلامی را از دیگر اهداف دشمن برشمردند و افزودند: بسیج دانشجویی می تواند در همه این عرصه ها، نقش فعال و مؤثری برعهده گیرد. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر ضرورت بیداری و هوشیاری کامل دانشجویان افزودند: بیداری دانشجو فقط در بیزاری از امریکا خلاصه نمی شود ، بلکه با توجه به برنامه های پیچیده و عمدتاً پنهان سیاسی و فرهنگی دشمن، مفهومی بسیار عمیق می یابد و هوشیاری کامل می طلبد. حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: گاه دشمن برای تکمیل نقشه خود درصدد آن است که حرف حقی از زبان یک فرد یا گروهی بیان شود بنابراین همواره باید سخت مراقب بود تا دشمن از هیچ حرف و حرکتی سوءاستفاده نکند که این امر نیاز به دشمن شناسی و پرهیز از هرگونه سهل انگاری دارد. ایشان بسیج دانشجویی را تشکلی دو بعدی خواندند و افزودند: خصوصیت ویژه این تشکل دانشجویی این است که از یک سو با محیط دانشجویی ارتباط دارد و از یک سوی دیگر به سپاه پاسداران که نماد مقاومت انقلابی و شجاعانه است تکیه دارد که این ارتباط و اتکاء به معنای نظامی بودن یا محدود شدن تحرک این تشکل دانشجویی نیست ، بلکه آن را به ذخیره ای از دستاوردهای تجربی جهادی و انضباط ناشی از آن متصل می کند و این به نفع بسیج دانشجویی است. رهبر انقلاب اسلامی فکر و تحلیل و روشن بینی را نیاز اول و ضرورت اصلی بسیج دانشجویی دانستند و تأکید کردند: این تشکل باید با اندیشه پردازی و کار تئوریک و نظری در عرصه های مختلف، همواره از ذهنی پویا و مبتکر برخوردار باشد و از ورای جناح بندیهای سیاسی موجود، واقعیات و حقایق کشور را ارزیابی کند تا بتواند به وظایف خویش عمل کند. حضرت آیت الله خامنه ای جهاد علمی ، توجه مستمر به اخلاق و معنویت و خودسازی ، برخورداری از اتاق فکر و مجموعه اندیشه ورز ، حساسیت درباره گزینش اعضای بسیج دانشجویی، حفظ اتحادِ سازمانی و تشکیلاتی و فعالیت و پرکاری مستمر را دیگر نیازهای بسیج دانشجویی برشمردند و افزودند: به یاری پروردگار بسیج به خصوص بسیج دانشجویی در آینده کشور نیز، نقشی مهم تر و بیشتر از گذشته ایفا خواهد کرد. رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مطالبی که چند تن از مسئولان و اعضای بسیج دانشجویی پیش از سخنان ایشان مطرح کردند افزودند: این مطالب نشان دهنده ذهنیت شفاف و درک خوب از مسائل کشور است و نشان می دهد دانشجوی بسیجی، با دلسوزی، به همه مسائل کشور حساس است که این قابل تقدیر است. ایشان در پاسخ به مطلب یکی از دانشجویان درباره ورود بسیج دانشجویی به مسائل و موضوعات سیاسی افزودند: دانشجوی بسیجی نمی تواند و نباید به مسائل سیاسی بی اعتنا باشد بنابراین بسیج دانشجویی باید با پرهیز از محافظه کاری همچنان پرانرژی و پر تپش باقی بماند که البته پرهیز از محافظه کاری با غفلت از طرحهای پیچیده دشمن کاملاً متفاوت است لذا بسیج دانشجویی باید در اوج بیداری و هوشیاری به فعالیت ادامه دهد. در آغاز این دیدار پس از قرائت قرآن و اجرای سرود دسته جمعی دانشجویان بسیجی آقایان وحید مهدوی – مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز مهدی چوپانی – مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق خانم الهام اکبری – مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس بهرام عبدالله زاده – دانشجوی بسیجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز محمد کربلایی – مسئول اردوهای جهادی دانشگاه علم و صنعت محمد هادی شجاعی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی زراعت دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت و مسئول مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی کرمان دیدگاههای خود را درباره موضوعات مختلف دانشجویی و مسائل کشور بیان کردند. مهمترین نکات دیدگاههای این دانشجویان به این شرح است. - لزوم تقویت بیشتر مبانی فکری و فرهنگی در محیطهای دانشجویی - مدیریت صحیح برای تأمین نیازهای صنفی دانشجویان - ایجاد تغییرات لازم در نظام آموزشی و متون درسی و برنامه های فرهنگی دانشگاهها - سپردن طرحهای تحقیقاتی به دانشجویان - پویایی و کارآمدی بیشتر بسیج حول محورهای اساسی انقلاب و استفاده از ظرفیتهای آن - مهندسی فرهنگی جامعه براساس استراتژی مشخص فرهنگی - پرهیز از هرگونه انفعال تئوریک و نظری در قبال اندیشه های غربی و غیراسلامی - توسعه گفتمان عدالت محوری در دانشگاهها و افزایش برنامه های جهادی در مناطق محروم کشور - کمک و زمینه سازی بیشتر مسئولان آموزش عالی برای تحقق جنبش نرم افزاری و تولید علم - پرهیز از نگاه اداری و دیوان سالاری بر فعالیتهای مراکز علمی دانشجویی همچنین در این دیدار دکتر محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج دانشجویی در گزارشی از وضع بسیج دانشجویی گفت: هم اکنون 649 هزار دانشجو در 2600 دفتر بسیج دانشجویی مستقر در 700 دانشگاه سراسر کشور مشغول فعالیتند و تشکیل اردوهای جهادی و هسته های علمی و فرهنگی از جمله فعالیتهای دانشجویان بسیجی است.           

         

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.