سالروز تاسيس سازمان ملل متحد

24 10 2007
کد خبر : 3335865
تعداد بازدید : 27
24 اكتبر سال 1945 میلادی سالروز تاسيس سازمان ملل متحد، به عنوان روز ملل متحد نامگذاری شد. همه ساله در این روز در سازمان ملل متحد، بر نامه های خاصی به اجرا در می آید. اعضای سازمان ملل متحد در این روز بر پاسداشت صلح جهانی و راههای گسترش صلح در مناطق مختلف جهان تاکید می کنند . سازمان ملل متحد در 24 اكتبر سال 1945 میلادی، کمتر از یک ماه بعد از پایان جنگ جهانی دوم، بطور رسمی بنا نهاده شد . بعد از جنگ جهانی دوم و در پاییز سال 1944 میلادی نمایندگان چین ، شوروی ، انگلیس و آمریکا در مسکو جلسه ای تشکیل دادند و طرحی را تهیه و امضا کردند که به اعلامیه مسکو معروف شد. در این طرح تشکیل سازمان جهانی جدیدی که حافظ صلح و امنیت کشورها باشد، دیده می شد. نمایندگان این چهار کشور جهان يكبار ديگر در تابستان و پاییز سال 1323 شمسي در واشنگتن با یکدیگر ملاقات کردند تا طرح سازمان جدید را بطورمفصل بریزند. در اسفند 1323 استالین، چرچیل، روزولت در یالتا واقع در کرانه جنوبی شبه جزیره کریمه ملاقات کردند و مساله را مورد مطالعه بیشتری قرار دادند وسرانجام از کلیه کشورهایی که علیه آلمان و ژاپن می جنگیدند، برای تشکیل کنفرانسی در سانفرانسیسکو دعوت کردند. این کنفرانس از فروردین تا خرداد 1324 ادامه داشت و در چهارم تیر ماه همان سال منشور سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد. این منشور روز بعد به وسیله نمایندگان پنجاه دولت که در آنجا حضور داشتند، امضا شد. پس از تنظیم و تصویب، منشور 111ماده ای ملل متحد را در 19 فصل به کلیه کشور ها فرستادند تا مانند عهدنامه های بین المللی به تصویب مجالس قانونگذاری و به امضای رییس کشور ها برسد. در ایران نیز منشور در شهریور 1324 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. سرانجام در دوم آبان سال 1324ه ش برابر با 24 اکتبر 1945 میلادی منشور مورد بحث به تصویب تعداد کافی از کشورها رسید و سازمان ملل متحد تحقق یافت . بر اساس ماده سه منشور سازمان ملل متحد، اعضای اصلی ملل متحد، کشورهایی هستند که در کنفرانس ملل متحد درباره سازمان بین المللی در سانفرانسیسکو حضور یافتند و یا قبلا اعلامیه ملل متحد مورخ اول ژانویه 1943 را امضا کردند و این منشور را نیز امضا و بر طبق ماده 110 تصویب نمایند. همچنین بر اساس ماده 4 آن سایر کشورهای شیفته صلح که تعهدات منشور را بپذیرند و به نظر و تشخیص سازمان قادر و مایل به اجرای آن باشند، به عضویت سازمان ملل متحد در می آیند. بر اساس ماده هفت منشور ارکان سازمان ملل متحد عبارتند از: مجمع عمومی، شورای امنیت، دبیر خانه، دیوان بین المللی دادگستری، شورای اقتصادی و اجتماعی و شورای قیمومت. مجمع عمومی در زمینه های مختلفی چون رعایت حفظ و امنیت صلح جهانی، پذیرش اعضای جدید، تعلیق حقوق و امتیازات اعضا، اخراج اعضا، مسایل مربوط طرز کار رژیم قیمومت، مسایل مربوط به بودجه و انتخاب اعضای اصلی ارکان فعالیت می کند. تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت آرای اعضا اتخاذ می شود. زبانهای رسمی در این مجمع انگلیسی، فرانسه، روسی، اسپانیولی، چینی و عربی است. شورای امنیت هم در تهیه طرحهای کنترل تسلیحات، دخالت برای حل مسالمت آمیز اختلافات دولت ها و مداخله برای رفع تهدید ازکشورها کار می کند. آنچه مسلم است اين است كه سازمان ملل توسط افراد و كشورهايي بنيان نهاده شد كه خود بيشترين آسيب را به جامعه انساني رسانده اند؛ امري كه اگر در آن زمان انجام نمي شد قاعدتا توسط ديگر كشورها در آينده صورت مي گرفت و سردمداران اين كشورها با سازمان نهادن آن اين سازمان را نيز به زير سلطه خود گرفتند. 
دسته بندی :
events

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.