16 دیماه 1338 شمسی، سالروز درگذشت نیما یوشیج، پدر شعر نو فارسی

07 01 2007
کد خبر : 3342630
تعداد بازدید : 69
پدر شعر نوى ايران 21 آبان ماه 1276 در روستاى يوش مازندران به دنيا آمد.

 نيما يوشيج را در ايران به عنوان پدر شعر نو مى شناسند، همان گونه كه "ناظم حكمت" را در تركيه. و ما، تحت تأثير نگرش سطحى رايج به شعر، ياد گرفته ايم كه تحولى را كه نيما در شعر ايران به وجود آورد، تنها تحولى در وزن و ساختار شعر بدانيم، حال آن كه تاريخ ادبيات ايران ثابت كرده است كه شاعران به اقتضاى جهان بينى و ديدگاه هايى كه تحت تأثير جريانهاى فكرى زمانشان در آنها به وجود آمده است، دست به تحول در ساختار شعر زده اند. يعنى اين تحول ساختارى در راستاى تحولات فكرى و به مقتضاى آن به وجود آمده است. چنان كه نيما نيز پيش از هر چيز، اين تحولات را از زندگى ساده و حتى نام خود آغاز كرد و به زندگى اجتماعى شاعران هم عصرش انتقال داد و بدين سان، به سرمنشأ تحولات فكرى و ديدگاهى در شعر معاصر ايران تبديل شد. نيما با نام اصلى "على اسفنديارى" روز 21 آبان ماه سال 1276 خورشيدى در روستاى يوش مازندران چشم به جهان گشود. پدرش "ابراهيم خان نورى"، كشاورز و گله دار بود. نيما روزگار كودكى اش را در روستاى يوش گذراند و در همان جا نيز تحصيلات ابتدايى خود را به پايان برد. سپس به تهران آمد و در دبيرستان "سن لويى" كه متعلق به يك هيأت كاتوليك رمى بود، تحصيلاتش را ادامه داد. در همين مدرسه بود كه با "نظام وفا" كه معلم او بود، آشنا شد و تحت تأثير تشويق هاى او گرايشهاى خود را به سرودن شعر كشف كرد و باقى عمرش به تمامى وقف آن شد. نيما يوشيج زبان فرانسه را به خوبى فرا گرفت و با ادبيات روز فرانسه و به تبع آن ادبيات روز جهان آشنا شد. همين آشنايى با ادبيات جهان براى او سرمنشأ نوآفرينى در شعرهايش و ادبيات معاصر فارسى بود. اشعار نخستين او با وجودى كه در قالب اوزان عروضى سروده شده، سرشار از مضامين نو و تخيلات شاعرانه است، بنابراين تحول در شعر نيما يوشيج ابتدا نه از ساختار كه از محتواى آن آغاز شد. نخستين تحول بزرگ در زندگى شعرى نيما، چاپ بخشى از شعر بلند "افسانه" او در روزنامه "قرن بيستم" بود. اين شعر نه تنها تحولى در شعر نيما، كه سرآغاز تحولى عظيم در شعر معاصر ايران به شمار مى آيد. نيما در سال 1317 خورشيدى فعاليتهاى فرهنگى خود را با كار در "مجله موسيقى"، ماهنامه وزارت فرهنگ آن دوران ادامه داد. او طى سلسله مقالاتى در اين مجله، نظرات فلاسفه جهان را درباره هنر انعكاس داد و به بررسى تأثير آثار ادبى اروپا بر ادبيات روز شرق پرداخت. پدر شعر نوى ايران در سال 1328 خورشيدى در روابط عمومى و اداره تبليغات وزارت فرهنگ مشغول به كار شد و سرانجام در سال 1338 خورشيدى در محله تجريش تهران چشم از جهان فرو بست. پیکر وی به زادگاهش، یوش منتقل و به خاک سپرده شد. از مهمترين آثار او مى توان به "شعر من"، "ماخ لولا"، "ناقوس"، "شهر صبح شهر شب"، "آهو و پرنده ها"، "دنيا خانه من است"، "قلم انداز"، "عنكبوت"، "فريادهاى ديگر"، "كندوهاى شبانه" و "آب در خوابگه مورچگان" اشاره كرد. مجموعه كاملى از آثار نيما يوشيج براى نخستين بار در سال 1346 منتشر شد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.